אילת: הרקטות דחו המחאה על ביטול הפטור ממע"מ

(עדכון) - העירייה דוחה בשבוע את המחאה על התוכנית לביטול הפטור ממע"מ שבוחן משרד האוצר - בעקבות ירי רקטות מסיני: "נגיע למצב של קריסה"

בעיריית אילת החליטו הבוקר (ד') לדחות לשבוע הבא את הפגנת המחאה שנקבעה להיום, בעקבות התוכנית שנבחנת במשרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ בעיר. ההחלטה התקבלה בידי ראש העיר, מאיר יצחק הלוי, בעקבות מטח של שלוש רקטות גראד שנורה הבוקר, כנראה מכיוון סיני, לעבר אילת.

שתי רקטות נפלו בסמוך לשכונות מגורים ורקטה נוספת נפלה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל שנפרסה באזור אילת לפני שבועות אחדים בידי מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר זיהתה את הרקטות אך לא שיגרה לעברן טילים מיירטים. זמן קצר טרם הנפילות, הושמעה באילת לראשונה אזעקת אמת שקראה לתושבים לסור למרחבים מוגנים. בעקבות הירי, הופסקה זמנית הפעילות בשדה התעופה המקומי והיא חודשה רק בתום הערכת מצב.

על רקע תוכנית האוצר לבטל את הפטור ממע"מ שמונהג באילת, התכוונה העירייה לקיים בכניסה הצפונית של העיר ישיבת חירום - ובכך למנוע או לשבש את הכניסה אליה. בעיריית אילת אמרו כי ישיבת החירום בהשתתפות חברי מועצת העיר ונציגי המגזר העסקי נועדה להוות "יריית פתיחה" למחאה נרחבת נגד התוכנית שמתגבשת במשרד האוצר.

בכירים בעיריית אילת הזהירו בשיחה עם "גלובס" כי ביטול הפטור ממע"מ בעיר הדרומית יוביל לקריסה של בתי עסק רבים, לפיטורים של אלפים ולנזק נרחב לענף התיירות המקומי. באילת כ-52 בתי מלון שמציעים בסך הכול כ-12 אלף חדרים. בהתבסס על הערכות של כלכלנים, הזהיר ממלא מקום ראש העיר, אלי לנקרי, כי בביטול הפטור ממע"מ תחול ירידה של כ-800-900 אלף לינות בשנה, מתוך כ-6.7 מיליון לינות.

"לא רק שמספר הלינות יירד בצורה חדה, גם עובדים רבים שמתפרנסים מענף התיירות המקומי ייפגעו וכ-2,000 איש יפוטרו. מצב כזה יאיץ מגמה של הגירה שלילית וזאת משום שמי שאין לו עבודה באילת, לא נשאר בה", אמר.

"אף שקיים באילת פטור ממע"מ, יוקר המחיה בעיר גבוה מאוד ביחס למקומות אחרים בארץ: חשבונות החשמל גבוהים - בגלל שימוש נרחב בחשמל והמחירים בכלל גבוהים בשל היעדר תחרות. ביטול הפטור ממע"מ ייקר עוד יותר את ההוצאה הכספית החודשית של כל משפחה. מאות בתי עסק שמתקיימים בזכות התיירות לא ישרדו במציאות החדשה. נגיע למצב של קריסה. בהפוך מציפיותיה, המדינה לא תגדיל בצורה משמעותית את הכנסותיה בעקבות ביטול הפטור וזאת כי ההוצאות שלה יעלו: היא תשלם יותר על דמי אבטלה והצורך שהיא תידרש לענות על המצוקה שתיווצר כאן יגבר", הוסיף לנקרי.

"מאמצי שכנוע בקרב שרים"

בעיריית אילת אמרו היום ל"גלובס" כי במהלך הימים הקרובים יימשכו מאמצי השכנוע בקרב שרים וחברי כנסת למען הורדת התוכנית לביטול הפטור ממע"מ מסדר היום. פרנסי העיר הבהירו כי אם האוצר יתעקש על תוכניתו, צעדי המחאה המתוכננים יוחרפו - עד סגירה מוחלטת של העיר, לרבות השבתת שדה התעופה המקומי.

בעקבות ירי הרקטות מהבוקר, התקשר רה"מ, בנימין נתניהו, לראש עיריית אילת יצחק הלוי כדי להעביר מסרים מעודדים.