הסיכוי למכירת כיל - אפסי: עבאדי-בויאנג'ו תטפל בעסקה

המנכ"לית הנכנסת יעל אנדורן לא תוכל לטפל בענייני כיל למשך חצי שנה בשל תקופת צינון ■ מי שתטפל בכיל במקומה היא החשכ"לית עבאדי-בויאנג'ו - היחידה מבין בכירי האוצר שמתנגדת לעסקה ■ כיל נפלה כמעט 10% בשבוע האחרון

מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר והיחידה מבין פקידי האוצר שהתנגדה לעסקת מכירת כיל לפוטאש, היא זו שתטפל בעסקה מטעם משרד האוצר שאמור לתת את ברכתו כדי שהעסקה תצא לפועל.

מנכ"לית משרד האוצר הנכנסת, יעל אנדורן, לא תוכל לטפל במכירת כיל במשך חצי שנה בשל קשרים עסקיים שהיו לה בעבר עם משפחת עופר, בעלת השליטה בכיל. אנדורן כיהנה כדירקטורית חיצונית בבזן והתפטרה מתפקיד זה לקראת כניסתה לאוצר, אך בשל חשש לניגוד עניינים היא מנועה מלטפל בענייני כיל למשך חצי שנה ובכל עניין הקשור לבזן במשך שנה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנדורן שימשה כדירקטורית חיצונית בחברת בזן במשך 11חודשים. בשל כך הוחלט כי לא תעסוק בכל הקשור בענייני חברת בזן וחברות בנות שלה במשך שנה. כמו כן, לא תעסוק בענייני בעלי השליטה בבזן ובחברות שבשליטתם במשך חצי שנה".

כאמור, ל"גלובס" נודע כי במקומה של אנדורן, עבאדי-בויאנג'ו היא זו שתטפל בנושא מכירת כיל לפוטאש. לפיכך, ההערכות הן כי הסיכויים למימוש העסקה קלושים. בדיוק לפני שבוע אמר שר האוצר יאיר לפיד כי הוא מתנגד למכירת כיל לפוטאש - ומאז נפלה מניית כיל בכמעט 10%.

כבר בנובמבר האחרון דווח כי עבאדי-בויאנג'ו מתגדת למכירת כיל לענקית הדשנים הקנדית פוטאש ועשויה למעשה להפיל את העסקה. עבאדי בויאנג'ו החזיקה בדעת מיעוט בקרב בכירי האוצר, אבל חתימתה, על-פי חוק, נדרשת לאישור העסקה.

ההתנגדות של החשכ"לית קשורה להיקף התמלוגים למדינה, היות ופוטאש טרם הבהירה את קצב הכרייה ומחיר האשלג שממנו הם ייגזרו. למרות החששות של החשכ"לית, רוב הבכירים באוצר סברו כי הממשלה תדאג להבטיח את כל הזכויות שלה.