חב' הרכב: הטוב (דלק רכב), הרע (UMI) והלא נורא (קרסו)

ארבע היבואניות הציבוריות ספגו שחיקה בפעילות, עם ירידה במכירות וצמצום נתחי השוק ב-2012 ■ 3 חברות הליסינג הציבוריות הפגינו יציבות יחסית בפעילות השוטפת, ונהנו מירידה בהוצאות המימון

דוח איגוד יבואני הרכב ל-2012 הצביע על ירידה של כ-9% בהיקף פעילות היבואניות אשתקד, עם כ-205 אלף מסירות של כלי רכב חדשים. זה מגיע אחרי שנת שיא ממנה נהנה השוק ב-2011, אז הגיעו מסירות כלי הרכב החדשים לכ-226 אלף.

השחיקה בפעילות הענפית אשתקד באה לידי ביטוי גם בנתוני ארבע יבואניות הרכב הציבוריות, למעט חברת דלק רכב - יבואנית הרכב השנייה בגודלה בשוק הישראלי, שנהנתה בשנה החולפת מרווח מימוני יוצא דופן.

איך נראתה השנה של יבואניות הרכב וחברות הליסינג המקומיות, במספרים:

306 מיליון שקל הוא הרווח הנקי שהציגה דלק רכב, שבשליטת גיל אגמון, עלייה של 145% לעומת רווחיה ב-2011. יבואנית רכבי מאזדה, פורד ו-BMW נהנתה מרווחי מימון משמעותיים של 184 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2012, וזאת הודות לירידה של כ-14% בשער הין היפני - מטבע היבוא העיקרי שלה.

דלק רכב מושפעת מהמטבע היפני בשתי דרכים: בגין הלוואה שלקחה בו ובגין התחייבויות לספקים (בעיקר יצרנית הרכב מאזדה). היחלשות של כ-14% נוספים בשווי הין מול השקל מתחילת השנה הנוכחית ועד כה, תבטיח לחברה רווח נאה גם בדוחות הרבעון הראשון של 2013, ואולי אף מעבר לכך, כשמתחילת השנה היא כבר רושמת רווחי מימון שמסתכמים לכ-150 מיליון שקל.

השורה התחתונה של יבואנית הרכב UMI (יוניברסל מוטורס) בולטת לרעה: רווחי יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס שבשליטת קרדן ומשפחת עיני קרסו אשתקד, לסך של כ-6 מיליון שקל בלבד, אחרי רווח נקי של 108 מיליון שקל ממנו נהנתה בשנת 2011.

UMI סבלה אשתקד מירידה במכירות בכל הקטגוריות העיקריות, במיוחד בכלי הרכב המשפחתיים ובמיוחד במכירות שברולט, המותג העיקרי שהיא מציעה. קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, סבלה גם היא מהירידה בהיקפי המכירות בשוק הרכב המקומי, ורווחיה השנתיים נשחקו ב-15%. עם זאת, עדיין מדובר בסכום נאה של 82 מיליון שקל.

צמצום של 40% נרשם בהפסדיה של יבואנית סובארו, יפנאוטו, עדיין בשליטת גד זאבי, שהסתכמו אשתקד ב-43 מיליון שקל. למרות צמצום ההפסדים, יפנאוטו ממשיכה לסבול מהתכווצות נתח השוק שלה, שבשנים האחרונות הפך לזניח בשוק הרכב הישראלי. על רקע כישלונה לעמוד בהתחייבויותיה, המשקיעים בחברה ממתינים להשלמת העברת השליטה מידי זאבי לשמעון ברזילי, זכיין סובארו בירושלים, מהלך שנדחה כבר מספר פעמים ולא ברור אם יושלם.

9 מיליארד שקל הוא היקף המכירות המצרפי שהציגו ארבע יבואניות הרכב הבורסאיות, ירידה של 5.5% ביחס להכנסותיהן ב-2011. גם בסעיף זה משכו תוצאות דלק רכב כלפי מעלה, כאשר בניגוד למגמה בשוק היא נהנתה משיפור של 12% בהכנסותיה, שהגיעו ל-4.1 מיליארד שקל.

דלק רכב הצליחה להציג נתון זה גם בזכות עלייה בכמות כלי הרכב שמכרה וגם בזכות פעילות ייבוא רכבי BMW ו-Mini, פעילות שנרכשה אשתקד מידי קמור של דני ברנר ונכללה לראשונה בתוצאות החברה. מנגד, בולטות לרעה בהיבט זה יפנאוטו ויוניברסל מוטורס: יפנאוטו עם צניחה של 35% בהיקף המכירות שלה, שהגיע ל-316 מיליון שקל בלבד, אחרי שמספר מכוניות סובארו שמכרה צנח ב-46% ל-1,750 בלבד.

נתון זה ממחיש את המשך התכווצות נתח השוק של סובארו בישראל, שכאמור הולך ומצטמצם בשנים האחרונות, וב-2012 עמד על 0.9% בלבד. אצל UMI, שנהנתה ב-2011 ממכירות שיא של כל הזמנים ברכבי שברולט שהגיעו ליותר מ-15 אלף כלי רכב, צנחו אשתקד מכירות המותג ב-45%.

הכנסות UMI הושפעו לרעה מהירידה בפופולריות של רכבי המיני שלה (שברולט ספארק) וירידה במכירות יתר הדגמים. גם ברכבי ביואיק וקאדילק נרשמה מגמה שלילית. בחברה מייחסים את הירידה החדה במסירות כלי הרכב החדשים לפעולות בהן נקטה, כדי "להקטין מלאי עודף בו החזיקה", וכן להתייקרות מחירי היצרן והתחזקות שער הדולר, "אשר השפיעו על עלות המכר ופגעו בכושר התחרותיות". עוד מציינים ב-UMI כי שינויים במבנה השוק השפיעו על תמהיל המכירות.

13% הוא שיעור הירידה במספר המצרפי של כלי הרכב שמכרו ארבע יבואניות הרכב. על רקע הירידה במכירות, גם נתחי השוק נשחקו, למעט דלק רכב שנהנתה אשתקד מאיחוד מכירות מותגי היוקרה (1,730 מכירות), שהעלה ב-3% את סך המכירות שלה, ל-33.8 אלף כלי רכב. בשני המותגים העיקריים שלה נרשמו מגמות סותרות: בעוד מכירות מאזדה צנחו ב-45% ל-11,520, מכירות רכבי פורד קפצו ב-77% והגיעו ל-20,568.

זינוק ברווחי חברות הליסינג

תוצאותיהן של שלוש חברות הליסינג הציבוריות ל-2012 מלמדות על יציבות יחסית בפעילות השוטפת, ועל ירידה בהוצאות המימון שתרמה לשיפור ברווח.

6.35 מיליארד שקל היה היקף ההכנסות המצרפי של השלוש, שלא רשמו שינויים מהותיים ביחס להכנסות שהציגו ב-2011.

הכנסותיה של שלמה החזקות מפעילות הליסינג נחלשו ב-6% ל-3.1 מיליארד שקל, שחיקה המיוחסת גם לירידה בכמות כלי הרכב שהיא מכרה וגם לקיטון בצי הרכב שלה. אלבר נהנתה משיפור פעילות הליסינג וגם במכירות כלי הרכב שלה, שתמכו בקפיצה של 13% בסך הכנסותיה, ל-1.9 מיליארד שקל. אצל קרדן רכב נרשמה שחיקה של 6% בהכנסות, ל-1.4 מיליארד שקל, כשלצד הירידה בפעילות השוטפת, החברה נפגעה גם משחיקה בשיעורי הרווח שהניבו לה פעילויות אלה.

60% הוא שיעור הזינוק ברווח הנקי המצרפי של שלוש החברות, שהגיע ל-80 מיליון שקל. שלמה החזקות ואלבר נהנו ב-2012 מרווח נקי של קרוב ל-50 מיליון שקל כל אחת.

שלמה, שבשליטת שלמה שמלצר, נהנתה בשנה החולפת גם מירידה של 21% בהוצאות המימון שלה, במקביל לירידה חדה בהוצאות המסים, ואלו סייעו לזינוק של 170% ברווח הנקי שלה שהגיע ל-47 מיליון שקל.

אצל אלבר של אלי אלעזרא השיפור ברווח מתון יותר ועומד על 22% (ל-49 מיליון שקל), אחרי ירידה של 10% בהוצאות המימון ושיפור של 13% בהכנסות. רווחי השתיים קוזזו בהפסד של 16 מיליון שקל שהציגה קרדן רכב, המחזיקה במותג אוויס (AVIS) בישראל. הפסדיה, שנרשמו על רקע שחיקה בפעילות השוטפת ובשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית, מצטרפים להפסד של 7 מיליון שקל שהציגה קרדן רכב ב-2011.

קבוצת דלק מכרה מניות דלק רכב לכלל ביטוח ב-50 מיליון שקל

על רקע זינוק של 36% בשוויה של מניית דלק רכב מתחילת השנה, המשקף לחברה שווי של כ-3.5 מיליארד שקל, מכרה בימים האחרונים קבוצת דלק מניות של יבואנית הרכב תמורת כ-50 מיליון שקל. הרוכשת היא כלל ביטוח.

המכירה, של כ-1.5% מהון מניותיה של דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, נעשתה לפי מחיר של 36.2 שקל למניה - נמוך בכ-4% ממחיר השוק.

לאחר המכירה, החזקותיה של קבוצת דלק ביבואנית עומדות על 30.6%, והחזקותיו של אגמון עומדות על 37.5%. משקיע נוסף, קטן בהרבה, שמימש החזקות בדלק רכב בהיקף של כ-130 אלף שקל בימים האחרונים הוא שלמה גבע, סמנכ"ל שירות וחלפים בחברה הבת, דלק מוטורס.

קבוצת דלק מכרה את השליטה בדלק רכב לאגמון במהלך 2010, תמורת כ-1 מיליארד שקל, ואשתקד תרמה החזקתה במניות חברת הרכב לרווחיה השנתיים 77 מיליון שקל. זאת, לעומת תרומה של 19 מיליון שקל לרווחיה ב-2011.

תגמול טורבו: שכר בעלות של 8.8 מיליון ש' למנכ"ל קרסו מוטורס

ראשון למשתכרים הבולטים בענף הוא מנכ"ל קרסו מוטורס, איציק וייץ, שעלות תגמול שנתית של 8.8 מיליון שקל דירגה אותו במקום 16 מבין שיאני השכר בבורסה לשנת 2012.

עלות שכרו של וייץ כללה תגמול מבוסס מניות בהיקף של 4.6 מיליון שקל, מענק של 2.3 מיליון שקל ושכר ותנאים נלווים בסך כ-2 מיליון שקל. למרות הסכום הנאה, עלות זו משקפת ירידה של 16% בעלות העסקת וייץ ביחס ל-2011, אז הסתכמה ב-10.5 מיליון שקל, וגם אז עיקר הסכום היה תגמול מבוסס מניות.

לצידו של וייץ בולטים בעלי השליטה בחברות השונות. גיל אגמון, המשמש גם כמנכ"ל דלק רכב, עם עלות שכר שנתית של 6 מיליון שקל, מתוכה 5.2 מיליון שקל מענק בגין תוצאות חיוביות שהציגה החברה, והיתרה הפרשה בגין חישוב תלת-שנתי, בהתאם להסכם ההעסקה שלו.

אחריהם בטבלה מתמקמים בעלי השליטה בחברות הליסינג - שלמה שמלצר, יו"ר שלמה החזקות, שנהנה מתגמולים של 3.9 מיליון שקל, מרביתם דמי ניהול והיתר מענק, ואלי אלעזרא, שנהנה ממענק ודמי ניהול שהגיעו יחד ל-3.55 מיליון שקל בתפקידו כיו"ר אלבר.

בין החברות המפסידות בלטה עלות שכרו של מנכ"ל קרדן רכב, יואב הורוביץ, שהגיעה ל-2.6 מיליון שקל - מחצית הסכום שכר והיתר אופציות. עלות שכרו של מנכ"ל יפנאוטו, אורן חסון, עמדה על 1.1 מיליון שקל.

תוצאות חברות הרכב
 תוצאות חברות הרכב

מקבלי שכר
 מקבלי שכר