מהפך: ריאל מדריד הקבוצה היקרה בעולם - שווה 3.3 מיליארד ד'

מדירוג "פורבס" החדש, עולה כי "הבלאנקוס" רשמו את הרווח התפעולי הגבוה ביותר בכדורגל בעונת 11/12 ■ הדיחו מפסגת הקבוצות היקרות את מנ. יונייטד

ריאל מדריד היא קבוצת הכדורגל היקרה ביותר בעולם, עם שווי של 3.3 מיליארד דולר למועדון הספרדי. כך עולה מהדירוג החדש שמפרסם "פורבס". לראשונה מאז 2004, אז החל המגזין לנתח את הנתונים הכלכליים של הענף - יורדת מנצ'סטר יונייטד מפסגת הטבלה, ועם שווי של 3.17 מיליארד דולר, היא רק שנייה ל"בלאנקוס".

ברצלונה אולי נחשבת בשנים האחרונות לקבוצה הטובה ביותר על הדשא, אבל בכל הקשור לביצועיה הפיננסיים, עדיין יש לה לאן להתקדם: מדורגת שלישית בטבלת הקבוצות היקרות בעולם, עם שווי של 2.6 מיליארד דולר. השווי של בארסה זינק ב-99% ביחס לדירוג הקודם - העלייה הגדולה ביותר מבין הקבוצות ברשימה. את החמישייה הראשונה סוגרות ארסנל (1.32 מיליארד דולר) ובאיירן מינכן (1.30).

ריאל, יונייטד וברצלונה הפכו לקבוצות היקרות ביותר בעולם הספורט, בכל הענפים - לפני קבוצת הבייסבול ניו יורק יאנקיז השווה 2.3 מיליארד דולר, וקבוצת הפוטבול דאלאס קאובויז (2.1 מיליארד דולר).

דירוג פורבס
 דירוג פורבס

שלטון המלכה

שבע מתוך 20 הקבוצות ברשימה הן אנגליות, כולל חמש מתוך עשר הראשונות - במה שממשיך להעיד על כוחה הכלכלי של הפרמיירליג ביחס ליתר הליגות בעולם. הסיבה העיקרית לכך היא הסכמי זכויות השידור החדשים של הפרמיירליג, שייכנסו לתוקף מהעונה הבאה ויכניסו לליגה כ-7.6 מיליארד דולר בשלוש שנים. ב"פורבס" לקחו בחשבון את הסכמים אלו כשחישבו את שווי הקבוצות האנגליות. ספרד שולחת לדירוג רק את שתי הענקיות שלה ריאל ובארסה; הבונדסליגה הגרמנית שולחת ארבע קבוצות, כמו גם הסרייה A האיטלקית; צרפת עם שתי נציגות ברשימה.

מחוץ לחמש הליגות הגדולות המסורתיות, הצליחה רק קבוצה אחת להשתחל לטבלה: קורינתיאנס הברזילאית, השווה 358 מיליון דולר (מקום 16). זוהי הפעם הראשונה שקבוצה מחוץ לאירופה מצליחה להיות חלק מרשימת 20 המועדונים היקרים בעולם של "פורבס". הקמת ערוץ טלוויזיה פרטי משלה, בנוסף לפעילות מסחרית ענפה וחתימה על הסכמי חסות יוקרתיים - גרמו לקורינתיאנס להיכנס לדירוג.

השווי הממוצע של 20 הקבוצות ברשימה הוא 968 מיליון דולר, עלייה של 26% לעומת הדירוג הקודם של "פורבס".

רווח תפעולי והכנסות: עוד פסגה של ריאל

בכל הקשור לרווחיות של הקבוצות, הרי שה-20 ברשימה רשמו ב-2011/12 רווח תפעולי ממוצע של 42 מיליון דולר, ירידה של 3 מיליון ביחס לעונה שלפני כן. ריאל מדריד רשמה את הרווח התפעולי הגבוה ביותר - 170 מיליון דולר. מלבד דאלאס קאובויז (227 מיליון דולר), ריאל היא הקבוצה עם הרווח התפעולי הגבוה בעולם הספורט.

הקבוצה שרשמה את ההפסד התפעולי הגבוה ביותר היא אינטר האיטלקית - 89 מיליון אירו. רק ארבע קבוצות מתוך ה-20 ברשימה רשמו הפסד תפעולי.

ריאל מדריד מובילה גם בדירוג הקבוצות המכניסות - רשמה הכנסות של 650 מיליון דולר. ברצלונה שנייה (613 מיליון דולר), מנצ'סטר יונייטד שלישית (502). קורינתיאנס אחרונה עם 119 מיליון דולר.