לבני תתלונן נגד השופט שאמר לתובעת שהיא "מוצאת ז' מהר"

שרת המשפטים מתכוונת להגיש תלונה לנציב התלונות על שופטים נגד השופט שלמה אטינגר-נחשון, שאמר לתובעת משטרתית "אני רואה שאת מוצאת ז' מהר"

שרת המשפטים, ציפי לבני, מתכוונת להגיש תלונה לנציב תלונות הציבור על שופטים, נגד שופט בית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה, שלמה אטינגר-נחשון, שאמר לתובעת משטרתית במהלך דיון באולמו "אני רואה שאת מוצאת ז' מהר". גם נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, עורך בירור של הדברים בעקבות הפרסומים.

על-פי הפרסומים, השופט העיר את ההערה לעבר התובעת לאחר שזו חיפשה ומצאה תיק של נאשם ששם משפחתו מתחיל באות זו. התובעת המשטרתית לא סברה שמדובר בהערה לגיטימית, היא החווירה והשפילה מבטה בבושה, והשופט אמר לה שהוא אינו מבין מה הבעיה וכי "כולם עושים עניין מהאות ז' - מי שעושה עניין הוא לא בסדר".

לדברי לבני, שדיברה אתמול (ה') בכנס מחוזות לשכת עורכי הדין המתקיים באילת, "צריך לעשות שימוש בנציבות התלונות על השופטים, באותם מקרים מעטים שקורים שלא יוכלו להמשיך להתקיים בתוך המערכת".

לדבריה, אם הפרסומים על אודות השופט נכונים, "ולו מקצתם", לבני מתכוונת להגיש בעצמה תלונה בנושא לנציב התלונות על שופטים. "כשיש דברים בלתי נסבלים - מטפלים בהם", אמרה לבני.

ככל הידוע, כשהתובעת ביקשה לברר את הדברים עם השופט, הוא אמר לה: "תפסיקי לאיים עלי. האות ז' זה לגיטימי, כמו 'כלי זין', ונמאס לי כשאנשים לא אומרים את המילה 'גומרים'". השופט אטינגר נחשון מסר בתגובה באמצעות דוברות בתי המשפט, כי "כיוונתי בדבריי לאות השביעית בא'-ב'. מתן משמעות אחרת לדברים חוטא לכוונתי ויוצר עיוות שאינו ראוי לדבריי. אם דבריי הובנו באופן שונה, יש להצטער על כך".

"שומרי סף איננה מילה גסה"

שרת המשפטים לבני יוצאת נגד "הטרנד המקדם את המשילות ורואה במשפטים ובאתיקה גורם הפוגע במשילות וצריך להחליש אותו". לדברי לבני, "שומרי סף איננה מילה גסה, ובין שלטון הפקידות לבין ביטול כל הבלמים בממשלה יש מרחב גדול, שמקדם מדיניות שקובעים הנבחרים ולא הפקידים, ומקדם אותה בצורה מהירה ואחראית ולא משתלטת עליה". לבני אמרה כי תגן על המוסדות המשפטיים שהם "אבן ראשה של הדמוקרטיה".

בדבריה בכנס מחוזות לשכת עוה"ד, ציינה עם זאת לבני כי "חיזוק שלטון החוק משמעותו גם השבת אמון הציבור בגורמי אכיפת החוק. לי יש אמון מלא בגורמי אכיפת החוק והמשפט במדינת ישראל, ואני אעמוד מול אלה שינסו לפגוע בהם בגלל אינטרסים מנוגדים", ואולם, לדבריה "אי אפשר לטמון את הראש בחול, אמון הציבור הולך ופוחת במערכות המשפט שמעמדן קריטי לדמוקרטיה. השבת אמון הציבור במערכות החוק והמשפט עוברת דרך שקיפות ונכונות לביקורת, והתנערות מהמעטים שסורחים או שלא עומדים בתנאים שנדרשים מכל אחד, בוודאי מגורמים כאלה. אין אדם שעומד מעל החוק, אין מערכת שחסינה מביקורת".

לבני מסרה כי בימים אלה היא מקיימת דיונים גם בשאלה כיצד לבנות את גוף הביקורת על הפרקליטות וגורמי התביעה. "אין התנגדות לעצם הביקורת", אמרה לבני, "כולם מבינים את החשיבות של הביקורת". שרת המשפטים ציינה כי היא בוחנת את מסקנות הצוות הפנימי במשרד המשפטים שהעביר דו"ח בנושא ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, במהלך כהונתו של השר הקודם, יעקב נאמן. "כל האופציות פתוחות", אמרה, "הבעיות הן יותר מורכבות מגודל הכותרת. לכן צריך לבדוק לגופו של עניין גם את ההצעה שהוגשה ליועמ"ש".

גרוניס: "נפעל יחד לשיפור עבודת מערכת בתי המשפט"

נשיא בית המשפט העליון, גרוניס, ציין בדבריו כי הוא "משוכנע שנפעל יחד עם השרה לבני לשיפור עבודת מערכת בתי המשפט ולשימור עצמאותה". גרוניס התייחס למחלוקות הפנימיות בלשכת עורכי הדין, שהביאו בפעם הראשונה לקיום כנס מרכזי באילת של כלל מחוזות הלשכה, בנפרד מכנס המוסדות הארציים של הלשכה שיתקיים בחודש הבא, ואמר כי "קיומו של הכנס הנפרד הוא עדות למחלוקות המלוות את לשכת עוה"ד בשנה האחרונה. מחלוקות אלה מפלגות את הלשכה ועלולות לפגוע בעורכי הדין ובתדמיתו של מקצוע עריכת הדין בעיני הציבור. אני קורא לכם מעל במה זו, לראש הלשכה ולראשי המחוזות לשים בצד את המחלוקות ולפעול ליישור ההדורים".

פרקליט המדינה, משה לדור, אמר כי "בגלל מעט תיקים מעוררי עניין, ולפעמים מתוקשרים מעבר למידה, התמונה על העשייה שלנו איננה משקפת. לפעמים הטרוניות כלפינו מוצדקות ולפעמים הן בלתי מוצדקות, וקשה להתמודד מול הדימוי ההולך ומתקבע ומזין תהליכים, בין היתר ביוזמות לקיים ביקורת על הפרקליטות". לדור הבהיר כי "אנחנו תומכים בביקורת, מבקשים את הביקורת, רק רוצים לעשות זאת בדרך מושכלת, ראויה, שיותר מועילה ממזיקה".