החזרת משכנתא לזכאים תחסוך ל"ריקי כהן" עד 140 א' ש'

בחברת AMG הגיעו למסקנה כי ההצעה של שר הבינוי והשיכון לביטול המע"מ על רכישת הדירה הראשונה היא הטבה אינה שוויונית ותטיב בעיקר עם העשירונים הגבוהים ■ במקום זאת, מציעים בחברה להחזיר את המשכנתא לזכאים

לפני מספר ימים שר הבינוי והשיכון אורי אוראיל הודיע כי הוא בוחן אפשרות לבטל את המע"מ לרכישת דירה ראשונה לזוגות צעירים במטרה לצנן מעט את המחירים בשוק הדיור. בחברת AMG משכנתאות ערכו בדיקה מקיפה במטרה לבחון את ההשלכות של הצעה זו. אחת המסקנות שאליהם הגיעו בחברה היא שביטול המע"מ על רכישת דירה ראשונה הוא לא שוויוני ויטיב בעיקר עם העשירונים הגבוהים. במקום זאת, מציעים בחברה להחזיר את המשכנתא לזכאים.

כאמור, ב-AMG הגיעו למסקנה כי אומנם הורדת המע"מ תסייע אך ורק לרוכשי דירות יד ראשונה, אך למעשה מדובר בהטבה לא שיוויונית הנותנת עדיפות דווקא לעשירונים העליונים. כך למשל, החזר מע"מ על דירה חדשה בפריפריה שעולה מיליון שקל יביא לחסכון של כ-145,000 שקל. לעומת זאת, זוג צעיר שירכוש דירה במרכז הארץ בעלות של 1.5 מליון שקל, יחסוך לזוג צעיר כ-218,000 שקל.

ב-AMG משכנתאות טוענים כי הדרך המיידית, והנכונה, לסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה ראשונה היא להחזיר את המשכנתא לזכאים, כאשר הזכאות תהיה, כפי שהיה בעבר, לכלל הזוגות הצעירים. זאת לאחר שהזכאות הפכה בשנים האחרונות ללא רלוונטית לזוגות צעירים יוצאי צבא, לא רלוונטית ביחס למחירי הדיור ולא רלוונטית בהשוואה למשכנתאות הניתנות כיום בשוק החופשי.

עוד עולה מהבדיקה שערכה החברה, כי כיום הריבית הממוצעת להלוואה למשך 20 שנה עומדת על כ-3% בתוספת הצמדה למדד. ההחזר החודשי על כל 100,000 שקל הלוואה, כיום, עומד על 555 שקל כאשר ההחזר עולה עם השנים עקב הצמדה למדד. משכנתא לזכאים בריבית 0% צמודת מדד תביא להחזר חודשי של כ-421 שקל, כלומר, חסכון של כ-130 שקל בחודש ו-33,000 שקל לכל התקופה על כל 100,000 שקל. העמדת משכנתא ריאלית לזכאים, שתעמוד על כ-200,000 שקל, תביא לחסכון כולל של כ-66,000 שקל לזוג הצעיר במשך 20 שנה וכן הלאה.

בנוסף, מהבדיקה עולה כי משכנתא של 200,000 שקל ל-20 שנה ללא ריבית וללא הצמדה למדד כלל (על פי מדד צפוי של 2.5% לשנה) תביא לחיסכון של 140,000 שקל לזוג הצעיר. זאת לעומת ההצעה של משרד השיכון שתעלה למדינה כ-218,000 שקל על דירה שעלותה מיליון וחצי שקל .

לדברי עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות, "החזרת המשכנתא הריאלית לזכאות תוך קביעת קריטריונים שיאפשרו לכלל הזוגות הצעירים ליהנות ממנה תאפשר למדינה לתמוך באופן שיוויוני בכל נוטלי המשכנתאות הצעירים, ללא תלות בגובה הנכס אותו הם רוכשים או בהכרח לרכוש דירה מיד ראשונה, ותהווה בסיס לרכישת דירה ראשונה, כפי שהיה לפני כ-20 שנה". בנוסף אומר קמינסקי, "ביצוע ההטבה של משכנתא לזכאים אפשרי מיידי היות והבנקים ערוכים לכך ובנוסף העלות למדינה תתחלק על כל שנות המשכנתא ולא תביא לבור תקציבי מיידי, בור שבתנאים הנוכחיים הינו למעשה בלתי אפשרי".