גרוניס ולבני התלוננו לנציב על השופט שאמר לתובעת "מוצאת ז' מהר"

השופט יוסף אלון: "אם יתברר שהשופט שלמה אטינגר-נחשון אכן פנה לתובעת משטרתית במהלך דיון ואמר לה 'אני רואה שאת מוצאת ז' מהר' - יש לנקוט את האמצעים החריפים ביותר, והדבר מעורר שאלה ביחס להתאמתו לתפקיד השיפוטי"

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, ושרת המשפטים, ציפי לבני, פנו היום (א') במשותף לנציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, בבקשה לבדוק את התנהלותו של שופט בית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה, שלמה אטינגר-נחשון, שאמר על-פי הפרסומים לתובעת משטרתית במהלך דיון באולמו "אני רואה שאת מוצאת ז' מהר".

זאת, בעקבות בירור שערך גרוניס בימים האחרונים על אודות נסיבות המקרה, בשיתוף עם נשיאת בתי משפט השלום במחוז המרכז, דפנה בלטמן-קדראי.

הפנייה לנציב גולדברג באה ביוזמתה של שרת המשפטים, הנוקטת בעניין זה גישה נחושה ובלתי מתפשרת, ככל שאכן יתברר כי הפרסומים בנושא מדויקים.

"גרסאות שונות"

בהודעה משותפת מטעמם של גרוניס ולבני צוין כי ביום חמישי האחרון, לאחר שובו של גרוניס מכנס מחוזות לשכת עורכי הדין באילת, קיים נשיא העליון פגישה עם השופט אטינגר-נחשון. על-פי ההודעה, לאחר פגישה זו "נראה כי קיימות גרסאות שונות לגבי הדברים שנאמרו בדיון".

ביום חמישי האחרון הודיעה לבני כי היא מתכוונת להגיש תלונה לנציב התלונות על שופטים נגד השופט אטינגר-נחשון.

על-פי הפרסומים, השופט העיר את ההערה לעבר התובעת, לאחר שזו חיפשה ומצאה תיק של נאשם ששם משפחתו מתחיל באות זו. התובעת המשטרתית לא סברה כי מדובר בהערה לגיטימית, היא החווירה והשפילה מבטה בבושה, והשופט אמר לה כי הוא אינו מבין מה הבעיה, וכי "כולם עושים עניין מהאות ז' - מי שעושה עניין הוא לא בסדר".

"אמצעים חריפים ביותר"

נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, השופט יוסף אלון, אומר כי אם יתברר שהשופט אטינגר-נחשון אכן פנה לתובעת משטרתית במהלך דיון ואמר לה את הדברים המיוחסים לו - יש לנקוט את האמצעים החריפים ביותר, "והדבר מעורר שאלה ביחס להתאמתו לתפקיד השיפוטי".

בהתבטאות פומבית ראשונה על אודות חומרת הדברים המיוחסים לשופט נחשון מצד בכירים במערכת בתי המשפט, אמר אלון כי "יש לבדוק ולברר את העובדות, אך באופן תיאורטי מדובר בהתבטאות חמורה ביותר, שלא צריכה להיות בבית משפט".

אלון דיבר שלשום (ו') במושב בנושא יחסי שופטים ועורכי דין, בכנס מחוזות לשכת עורכי הדין שהתקיים בסוף השבוע באילת. לדבריו, "יש לבדוק ולברר את העובדות בדרך הגונה וראויה ולא מתלהמת. אבל אם קרה שהשופט חטא, בוודאי שיש לנקוט את האמצעים החריפים ביותר. אסור לטאטא דברים, אבל יש לזכור שאנחנו עוסקים בדיני נפשות, וצריך להיזהר. מערכת בתי המשפט היא גדולה ומורכבת, ולא ייתכן שלא יהיו פה ושם מעידות".

בין המנגנונים העשויים לברר את הנושא ציין אלון את נציב תלונות הציבור על שופטים וכן את הוועדה לבחירת שופטים - המוסמכת להדיח שופט מכהונתו. "במקרה כזה", אמר אלון, "אני מניח ששופט שעומד בפני מצב כזה ישקול אם לא כדאי לו לפרוש קודם לכן. חלילה לנו אם תהיה לנו מערכת משפט שמגינה על סטיות תקן ועל שופטים שסרחו".

"דברים בלתי נסבלים"

שרת המשפטים לבני, שדיברה גם היא בכנס מחוזות לשכת עורכי הדין, אמרה כי "צריך לעשות שימוש בנציבות התלונות על השופטים, באותם מקרים מעטים שקורים שלא יוכלו להמשיך להתקיים בתוך המערכת".

לדבריה, אם הפרסומים על אודות השופט נכונים, "ולו מקצתם", לבני מתכוונת להגיש בעצמה תלונה בנושא לנציב התלונות על שופטים. "כשיש דברים בלתי נסבלים - מטפלים בהם", אמרה לבני.

ככל הידוע, כשהתובעת ביקשה לברר את הדברים עם השופט, הוא אמר לה: "תפסיקי לאיים עליי. האות ז' זה לגיטימי, כמו 'כלי זין', ונמאס לי כשאנשים לא אומרים את המילה 'גומרים'".

השופט אטינגר נחשון מסר בתגובה, באמצעות דוברות בתי המשפט, כי "כיוונתי בדבריי לאות השביעית בא'-ב'. מתן משמעות אחרת לדברים חוטא לכוונתי ויוצר עיוות שאינו ראוי לדבריי. אם דבריי הובנו באופן שונה, יש להצטער על כך".