אגודת העיתונאים בירושלים: למנות מנהל לערוץ 1

האגודה מאיימת לפנות לביהמ"ש, לאחר שהנהלת הרשות עצרה את התהליך ■ ככל הנראה מטרת האגודה היא למנוע את מינויו של משה נסטלבאום לתפקיד

אגודת העיתונאים בירושלים צפויה לפנות בימים הקרובים לבית המשפט בדרישה שיאלץ את רשות השידור למנות מנהל לערוץ 1 מתוך רשימת המועמדים הפנימית לתפקיד. בחודש שעבר פרש ממלא-מקום מנהל הערוץ, מושון מצליח, לגימלאות לאחר 44 שנה ברשות, ולמעשה כעת אין מנהל לערוץ הטלוויזיה הציבורי.

במכתב ששלחה בשבוע שעבר האגודה באמצעות עו"ד גלעד שר, תבעה מהרשות להתחיל באופן מיידי בהליך למינוי מנהל מתוך המועמדים הפנימיים לתפקיד. לאחר שברשות לא ענו לאגודה, בכוונתה לפנות לערכאות משפטיות.

לא מן הנמנע כי מדובר בקרב בלימה של האגודה, במטרה למנוע את מינויו של משה נסטלבאום לתפקיד.

נסטלבאום, שנבחר באופן עקרוני לתפקיד מנהל ערוץ 1, מואשם על-ידי נציבות שירות המדינה בהטרדה על רקע מיני כלפי עובדים. בנציבות המליצו שלא למנותו לתפקיד ניהולי, ועדיין, בוועד המנהל של הרשות לא קידמו את התהליך איתו או בלעדיו.

בתום דיון שהתקיים בוועד המנהל בעניינו של נסטלבאום, הוחלט להשאירו כמועמד פוטנציאלי, וככל הנראה ייערך לו שימוע פנימי בתוך הרשות.

בתום המכרז בו זכה באופן לא רשמי נסטלבאום, הודיעו ברשות כי כל המועמדים נמצאו ראויים לתפקיד, ועדיין הוחלט שלא לבחור באף אחד מהם.

המועמדים האחרים הם אורי לוי, לשעבר מנהל חטיבת חדשות ותוכניות; איתי לנדסברג, מנהל המחלקה התיעודית; יצחק זוננשיין, המפיק הראשי של הערוץ; ויצחק אשכנזי, קב"ט הרשות.

"הכישלון המוחלט בהליכי מינוי מנהלים אינו נעצר במינוי מנהל לערוץ 1, ומשרות ניהול רבות אינן מאוישות במינוי קבוע, כך שהתפקוד של הערוץ נפגע קשות, וכפועל יוצא מכך - השידור הציבורי כולו", נכתב בפניית האגודה לשר הממונה על רשות השידור, גלעד ארדן, וליו"ר הרשות, אמיר גילת.

לפי המכתב, האגודה "מתריעה מזה זמן רב על הכישלון במינוי מנהל לערוץ, כמו גם על הסחבת בה נוקטת רשות השידור ועל חוסר התקינות של הליכי המכרזים והאיתור. לאחרונה נעשה ניסיון לא תקין נוסף למנות את עוזרו הבכיר של מנכ"ל הרשות, מר זליג רבינוביץ', לתפקיד מנהל הערוץ (תפקיד אותו הוא ממלא בפועל), וזאת למרות שאין בידי העובד הנ"ל את הכישורים, ההשכלה הנדרשת על-פי התקשי"ר, הניסיון הנדרש למילוי התפקיד, ולמרות שהוא אינו יכול לכהן בתפקיד ניהולי במקביל לתפקידו כעוזר.

"אין מנוס מהמסקנה כי בכוונת המנכ"ל ועוזרו לשלוט בטלוויזיה הישראלית, ולשם כך הם מונעים את הגעתו של גורם מקצועי לתפקיד מנהל הערוץ. בדרך זאת הערוץ ממשיך להתנהל ללא פיקוח אפקטיבי. מצב דברים זה עלול להביא לכך שניתן יהיה להוציא את כספי משלם האגרה ללא פיקוח, למנות גורמים שונים לתפקידים ללא הליך תקין, להדיח אחרים בניגוד לדין ולשלוט בתוכני השידור".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "עניין מנהל הטלוויזיה בערוץ 1 נמצא בהליכים משפטיים. הנהלת רשות השידור לא מייעצת ומתערבת באינטרסים והסכסוכים הבין-אישיים באגודה ובוועדי העובדים ובהחלטותיהם".