עסקת הענק ב-10 מיליארד דולר שתשדרג את חיל האוויר

אחרי שנה של מו"מ חשאי דיווחו בצה"ל על הצטיידות במטוסי תדלוק חדישים ומטוס-מסוק ייחודי ■ שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל, שנחת היום בישראל, יקדם את העסקה

העסקה הביטחונית החדשה בין ארה"ב לישראל, שפרטיה גובשו במהלך השנה האחרונה בחשאי, תאפשר לחיל האוויר הישראלי לבצע מתיחת פנים טכנולוגית. החיל הכחול צפוי לקלוט בשנים הקרובות מטוסי קרב חמקניים F-35, מטוסי תובלה חדישים C-130J, מתוצרת לוקהיד מרטין האמריקנית ומטוסי אימון M-346 של איירמקי האיטלקית. בנוסף לכך צפויים לנחות כאן מטוסי תדלוק חדישים מסוג KC-135, שעד עכשיו אפשר היה רק לחלום עליהם.

המטוסים הללו ירחיבו באופן משמעותי את טווח הפעילות של טייסי הקרב הישראליים, כאשר לצידם יקלוט חיל האוויר את המטוס-מסוק V-22 (אוספרי), פלטפורמה אווירית ייחודית שעד כה הייתה זמינה אך ורק לחיל האוויר של הדוד סם.

פרטי העסקה, שתמומן מכספי הסיוע הביטחוני האמריקני, נחשפו במהלך סוף השבוע, לקראת ביקורו של שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל שהגיע אתמול (א') לביקור רשמי בישראל. במסגרת שהותו בישראל ייפגש הייגל עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון והשניים ידונו על אופן ביצוע העסקה, לצד עניינים ביטחוניים אחרים ובהם הגרעין האיראני, המצב בסוריה ועוד.

העסקה הביטחונית החדשה בין ישראל לבין ארה"ב היא חלק מעסקת ענק, למכירת נשק בהיקף של כ-10 מיליארד דולר במזרח התיכון. ישראל אמורה ליהנות מכלי הנשק האיכותיים והמתקדמים ביותר שיימכרו במסגרת העסקה, על מנת לשמר את היתרון האיכותי שלה באזור. היקף הנשק שיימכר לישראל במסגרת העסקה מוערך בכ-3 מיליארד דולר.

במסגרת העסקה הרחבה יותר, יצוידו איחוד האמירויות בטייסת של מטוסי קרב מסוג F-16, טילים מדויקים שנישאים בידי מטוסים ושניתן לשגרם לעבר מטרות מרוחקות. במקביל צבא סעודיה, עתיד לקבל טילים מתקדמים שיתאימו למטוסי הקרב שמשמשים את חיל האוויר שלו.

מכ"מים מתקדמים, טילים חדישים

נוסף על מטוסי התדלוק והמטוס-מסוק שמציעה וושינגטון לישראל, העסקה המתהווה כוללת גם מכ"מים מתקדמים וטילים חדישים שעשויים לעניין את צה"ל ולשפר את יכולותיו ההתקפיות: מדובר בטילים בעלי ראשי הנחייה מתקדמים שמאפשרים להם להתביית על תחנות מכ"ם ובכך, להשיג במהירות מרחב פעולה נוח לתקיפת מטרות מוגנות היטב. דוגמה טובה לסיטואציה כזו היא תרחיש של תקיפת מתקנים גרעיניים באיראן.

התממשות העסקה החדשה תהווה בשורה טובה לענקית האמריקנית בואינג, שכבר לפני שנים הציעה לחיל האוויר הישראלי להצטייד במטוס-מסוק V-22, בנימוק שהוא מתאים לצרכיו המבצעיים כמו כפפה ליד. את הקסדה שמשמשת את טייסי המטוס-מסוק מייצרת אלביט מערכות הישראלית. בכוחו לשאת כוחות וציוד לאזורי לחימה בדומה למסוקי סער המשמשים כיום את חיל האוויר, כמו היסעור המיושן והבלק הוק.

בדומה למסוקים, הוא מסוגל לנחות ולהמריא אנכית בזכות זוג רוטורים בעלי ציר משתנה. כשהכלי עולה לגובה הרצוי ועובר למתאר טיסה, המדחפים עוברים לזווית אופקית באופן שמאפשר לו לטוס במהירות גבוהה יותר מזו של מסוק ובדומה למטוס רגיל. בחיל האוויר בחנו את המטוס-מסוק, כמה מטייסיו נשלחו לארה"ב כדי לחוות את הטיסה ולבחון את ביצועיו של בן הכלאיים המוזר ששימש עד כה רק את הכוחות המיוחדים של הצבא האמריקני. הם אהבו את מה שראו וכששבו לישראל, סיפרו על כך למי ששלח אותם. אלא שעד כה המחסום היה כסף: כ-70 מיליון דולר למטוס-מסוק אחד והמכונה המעופפת החדישה לא עמדה למכירה לישראל במסגרת כספי הסיוע.

בביקוריו התכופים במהלך השנה וחצי האחרונות בוושינגטון, שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק לחץ על אספקת ה-V-22 לישראל - כמהלך שישמר את יתרונה האיכותי של ישראל במזרח התיכון, חרף ההצטיידות הנרחבת של מדינות באזור בנשק אמריקני. גם הרמטכ"ל בני גנץ ביקש בעת ביקורו מחודש פברואר האחרון בוושינגטון להעמיד לישראל בין 6 ל-8 כלים מסוג V-22.

המטוס-מסוק מסוגל לשאת 24 לוחמים ובזכות כושרו להמריא ולנחות אנכית - ניתן להפעילו גם מעל סיפון של ספינות קרב או נושאות מטוסים. לכלי יכולת לבצע תדלוק אווירי - כך שהוא בעל טווח פעולה נרחב.

כך, במסגרת העסקה המתהווה האמריקנים מסירים גם את הווטו שהטילו בעבר על אספקה של מטוסי התדלוק KC-135 שחיל האוויר התעניין בהצטיידות בהם כבר לפני זמן רב. מדובר במטוס התדלוק העיקרי המשמש את חיל האוויר האמריקני, ומאריך משמעותית את טווח פעילותם. הוא מבוסס על מטוסי הבואינג 707, אלא שבשונה ממטוסי התדלוק מדגם זה - שהוסבו בחיל האוויר הישראלי ממטוסי נוסעים למתדלקים אוויריים - במקרה של KC-135 מדובר במטוס שתוכנן מלכתחילה כדי לשמש כ"תחנת דלק מעופפת".

ההתנגדות הנחרצת של האמריקנים, עד כה, לאספקת מטוסי התדלוק מסוג זה לישראל נבעה בעיקר מהחששות של גורמים בבית הלבן מכך שמטוס החדש יגביר את תחושת הביטחון העצמי של הקברניטים בישראל, מה שעלול להוביל אותם להחליט לתקוף את איראן.

הזדמנות חדשה

במערכת הביטחון התקשו להעריך היום כיצד תבוצע העסקה החדשה להצטיידות בפצצות החכמות והחדשות, במטוסי התדלוק ובמטוס-מסוק החדיש. גם במצב שבו העסקה אמורה להיות ממומנת בכספי הסיוע הביטחוני, בישראל כבר היו תוכניות אחרות כדי למצות כמעט כל דולר מהסכום. בשנה האחרונה עמד היקף הסיוע הביטחוני שהעמידו האמריקנים לישראל על כ-3.1 מיליארד דולר. כספי הסיוע כוללים גם הזרמה של כ-250 מיליון דולר להמשך ההצטיידות של חיל האוויר במערכת כיפת ברזל.

עם הסרת ההתנגדות של הבית הלבן לאספקת הנשק החדש לישראל, במשרד הביטחון יצטרכו לחשוב על מיצוי ההזדמנות החדשה: עד כה לא נחת בארץ אפילו מטוס חמקן אחד אך בקריה כבר מדברים על עסקה לרכישת טייסת חמקן שניה - שתעלה מיליארדים. כנראה שרק פריסת תשלומים ארוכה במיוחד על פני מספר רב של שנים - תאפשר לישראל לקיים בארסנל שלה מסוקים שטסים כמו מטוסים לצד מכונות מלחמה אוויריות שמתחמקות ממכ"מים משוכללים - ושניתן לתדלק בגובה רב והרחק מגבולות הארץ בתחנות דלק מעופפות כשהם בדרך להפצצה ביעד מרוחק.