ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני יועמד לדין על לקיחת שוחד

(עדכון) - זאת בכפוף לשימוע ■ ‎לפי האישום, לחיאני קיבל שוחד בסך 900 אלף שקל מגורמים עסקיים, וכן אילץ עובדי עירייה ליטול הלוואות עבורו ■ מואשם גם בהעלמת הכנסות ■ דורש לקיים את השימוע בפני וינשטיין ולא בפני לדור

‎‎ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, יעמוד לדין באשמת לקיחת שוחד, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים, שבועת שקר, התקשרות אסורה בחוזה ועבירות מס, בכפוף לשימוע - כך הודיעה הבוקר (ב') פרקליטות תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ללחיאני ולבא-כוחו, פרופ' קנת מן.

‏ביחד עם לחיאני אמורים לעמוד לדין, בכפוף לשימוע, גם אחיו, אבי לחיאני - בעבירות של לקיחת שוחד, הלבנת הון ותיווך לשוחד; ואנשי עסקים הפועלים בעיר - אבנר קריאף, עובד דודטחי ועזרא דוש והחברה שבבעלותו - במתן שוחד ובעבירות מס.

החלטה סופית בדבר כתב האישום תתקבל בעוד חודשים אחדים, לאחר פרק הזמן שיינתן לסנגוריו של לחיאני ללמוד את חומרי החקירה ולהתכונן לשימוע, שיתקיים בפני פרקליט המדינה, משה לדור.

לחיאני: לקיים את השימוע בפני וינשטיין

בתוך כך, לחיאני הודיע הערב כי הוא דורש לקיים את השימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולא בפני פרקליט המדינה, משה לדור.

בהודעה מטעמו שמסר הערב אמר לחיאני: "5 שנות חקירה, 6 חודשים לבחירות, 7 שעות לאחר שהודעתי שאני מגיש בג"ץ, החליטה הפרקליטות לזמן אותי לשימוע. זהו כדור שלג המתגלגל ללא שליטה. מיוחסות לי פעולות שלא ביצעתי. אני קורא ליועץ המשפטי לממשלה לבצע את השימוע בפניו, שכן רק הוא יכול לבדוק את העובדות ללא משוא-פנים".

פרופ' קנת מן, בא-כוחו של לחיאני, מסר כי "בתום השימוע יהיה ברור כי לחיאני פעל בתום-לב בנוגע לכל הנושאים המועלים במכתב הפרקליטות, וכי המסקנות שאליהן הגיעה הפרקליטות אינן נכונות".

חובות של מיליוני שקלים

לטענת הפרקליטות, חברות קבלניות בבעלותו של לחיאני צברו חובות של מיליוני שקלים, והוא היה ערב באופן אישי לחובות.

לחיאני, על-פי החשד, פעל ביחד עם אחיו, אבי לחיאני, לקבל כספי שוחד מגורמים שלהם עסקים עם עיריית בת-ים, על מנת לעמוד בהסכמים שכרת עם הבנקים השונים וכדי להימנע מפשיטת-רגל.

השוחד שלגביו החליטה הפרקליטות שיש ראיות המספיקות להעמדתו לדין של לחיאני מסתכם בהיקף של 900 אלף שקל, והוא ניתן על-פי החשד בשנים 2004-2005.

‏החשדות נגד לחיאני, המכהן כראש עיריית בת-ים משנת 2003, נחקרים כבר משנת 2007. בספטמבר 2011, לפני כשנה וחצי הסתיימה החקירה, שנוהלה ביחידה לעבירות כלכליות במשטרה ובמקביל ברשות המסים, והתיק הועבר לפרקליטות מיסוי וכלכלה בצירוף המלצה להעמיד לדין את לחיאני בעבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות נוספות.

לחקירה היו שותפים, מלבד המשטרה, גופים נוספים ובראשם רשות המסים, והיא לוותה על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה והמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה.

‏שוחד מעזרא דוש ומאבנר קריאף

‏‎‎תיק החקירה, שזכה במשטרה לשם "פרשת בית וגן", כולל 5 אישומים: באישום הראשון נמצאה תשתית ראייתית לכאורית, ולפיה פנה לחיאני יחד עם אחיו במקרה אחד, לעזרא דוש, בעלים של רשת סופרמרקטים מצליחה בעיר בת-ים, ובמקרה שני, לאבנר קריאף ולגיסו, עובד דודטחי, בעליהם של קפה ג'ו, מסעדת "גרגירים", עסקים ואינטרסים נוספים בעיריית בת-ים, בבקשה לקבל הלוואות במאות אלפי שקלים. זאת, בעת שהאחים לחיאני יודעים שדרישתם תיענה נוכח תפקידו של לחיאני כראש העיר ונוכח האינטרסים שלהם בבת-ים. בכך קיבל לחיאני, לטענת הפרקליטות, טובות הנאה, ביודעו כי ניתנו לו בעד פעולה הקשורה בתפקידו וביצע עבירה של לקיחת שוחד.

‏באישום השני מואשם אבי לחיאני בעבירות של תיווך לשוחד, על חלקו בקבלת כספי שוחד מטעם עזרא דוש. מדובר בפרשה שבמסגרתה קיבל לכאורה אבי לחיאני לכאורה סך של כ-150 אלף שקל מדוש, על מנת שישפיע, בעצמו או באמצעות אחר, על עובדי עיריית בת-ים למשוא-פנים ולאפליה. דוש אמור לעמוד לדין באשמת מתן השוחד, בכפוף לשימוע.

‎‎הלוואות מעובדי עירייה

‏האישום השלישי עוסק בהלוואות ללחיאני מצד עובדי עיריית בת-ים, והוא מואשם בעבירה של מירמה והפרת אמונים. הפרקליטות קובעת כי התגבשו ראיות ולפיהן ראש העיר החליט לנצל את מעמדו, ופנה לשורה של עובדים בכירים בעיריית בת-ים בבקשה שיקבחו הלוואות בבנק איגוד בסכום כולל של 440 אלף שקל. הכספים נמסרו לראש העיר ושימשו להחזר חובותיו לבנקים.

בשל יחסי הכפיפות והמבוכה שבסירוב לפנייתו, נאלצו העובדים להיענות לבקשתו של ראש העיר, ובגינה נחשף כל אחד מהם לחוב של עשרות אלפי שקלים כלפי הבנק, לאורך מספר שנים.

בכך, טוענת הפרקליטות, ניצל לחיאני את מעמדו כממונה הישיר על עובדי העירייה להשגת טובות הנאה פרטיות, והעמיד את עצמו ואת העובדים הכפופים לו במצב של ניגוד עניינים חמור.

‎‎אחזקה במקומון ללא דיווח

האישום הרביעי עוסק במקומון "גל גפן צהוב", שבבעלותו של לחיאני. הפרקליטות מתכוונת להעמיד לדין את לחיאני בפרשה זו בעבירות של התקשרות אסורה בחוזה, שבועת שקר והפרת אמונים.

על-פי הראיות, גם אחרי שנבחר לחיאני לראשות עיריית בת-ים, הוא החזיק ב-45% ממניות המקומון, אך לא דיווח על עובדה זו לעירייה ולתאגידים שבבעלותה, שעימם התקשר המקומון על מנת שיפרסמו בו.

בנוסף, לפי התשתית הראייתית, בעקבות פניות שנעשו לגורמי ביקורת שלטוניים בעניין אחזקותיו במקומון, ביצע לחיאני העברה פיקטיבית של זכויותיו במניות "גל גפן", ונתן הצהרה כוזבת לפי חוק הרשויות המקומיות.

‎‎העלמת הכנסות

‏האישום החמישי עניינו עבירות מס. הפרקליטות הודיעה כי היא מתכוונת להאשים את לחיאני בעלמות מס על הכנסות של כ-8 מיליון שקל, שהיו לו בין השנים 2004 עד 2008, ועליהן לא דיווח לרשויות המס.

‏צוות התביעה המיועד בפרקליטות מיסוי וכלכלה, שבראשה עומדת עו"ד ליאת בן ארי-שווקי, כולל את עורכי הדין שרון כהנא, אלעד פנחס, ורד שפילמן ועדי אפלבוים. ההחלטות על העמדה לדין התקבלו בדיונים בראשות פרקליט המדינה לדור.

מהפרקליטות נמסר כי "התמשכות בדיקת התיק נבעה, בין היתר, מכמות החומר הראייתי ומורכבותו, שינויים פרסונליים בצוות התביעה ותיק השופט, יורם דנציגר, הקשור לתיק זה, שאותו הוחלט לסגור מחוסר אשמה".

השתלשלות פרשת לחיאני
 השתלשלות פרשת לחיאני