מחקר של 20 שנה בודק: האם מחזורים נמוכים טובים לשוק?

מחקר סטטיסטי הבוחן את ביצועי הבורסה בת"א במשך 20 השנים האחרונות, מראה באופן חד-משמעי: כאשר המחזורים יורדים בבורסה, אזי גם השוק יורד ■ כשהמחזורים עולים, ההתעניינות עולה

האם מחזורים נמוכים טובים לשוק? מחקר סטטיסטי הבוחן את ביצועי הבורסה בת"א במשך 20 השנים האחרונות, מראה באופן חד-משמעי: כאשר המחזורים יורדים בבורסה, אזי גם השוק יורד - וכשהמחזורים עולים, אז גם ההתעניינות בשוק עולה, והמסחר יעלה במקביל.

"בדקנו את המתאם בין מחזורי מסחר במניות וכיוון השוק. ואכן בבדיקה של 20 שנה אחורה - משנת 1993, ניתן לראות בברור כי ברוב המכריע של השנים, עליות בשוק לוו בעליה במחזורי המסחר ולהפך", מסביר ניר פלג, מנכ"ל ושותף קריפטונייט קרנות גדרות, אשר ביצעו את המחקר (ראו גרף). "די ברור שחוסר עניין בשוק וירידה בפעילות, תוביל לירידה במחירי המניות ולהיפך, עניין רב וריבוי פעילות יניעו את השוק מעלה".

"הנהלת הבורסה בת"א מנסה לבצע מהלכים שונים על מנת שמחזורי המסחר יעלו. עושה רושם שמאמצים אלו, עולים בתוהו בינתיים. המשמעות היא שאמצעים 'קוסמטיים' לא עוזרים וצריך משהו בסיסי ומשמעותי הרבה יותר", מבהיר פלג.

לדבריו, בעיית המחזורים הדלילים אינה בעיה של הבורסה בלבד, אלא ממש "סם החיים של הבורסה ואמצעי חיוני לצורך עלייתה".

"בהתאם לכך יש להשקיע את מירב המאמצים, בהחזרת הזרים ארצה. במילים אחרות, לעסוק בשיווק הבורסה בת"א, כמוצר אטרקטיבי עם ערך מוסף גבוה, יחסית לאלטרנטיבות בעולם", הוא מסכם. "אם כך, כל שנותר הוא להתבונן ברמות המחזורים בשוק, כדי להבין האם פוטנציאל העליות מתחזק, או שמא אין להן בסיס אמיתי ואיתן".

מחזורי מסחר / צילום: קריפטונייט
 מחזורי מסחר / צילום: קריפטונייט