השביתה הסתיימה: הושג הסכם בין האוצר לאל-על

(עדכון) - משרד האוצר: בעיות האבטחה של אל-על יטופלו בהתאם ■ ההסתדרות: "חבל שנדרשו יומיים של שביתה ופגיעה במאות אלפי אזרחים כדי להגיע לסיכום שניתן היה לקבל כבר ביום שישי" ■ עופר עיני: "הממשלה התעשתה"

סוף לשביתה. ההסתדרות מוסרת הערב (ב') כי הסתיימה השביתה בחברות התעופה הישראליות.

"החלטת האוצר לממן 97.5% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, כפי שדרשה ההסתדרות מתחילת המשבר, מאפשרת לאלפי מפרנסים לנשום לרווחה ולחברות לקבל תנאי תחרות הוגנים בענף התחבורה. חבל שנדרשו יומיים של שביתה ופגיעה במאות אלפי אזרחים כדי להגיע לסיכום שניתן היה לקבל כבר ביום שישי. במקביל יתנהל משא-ומתן עם ההנהלות על ההשלכות", נמסר מההסתדרות.

מוקדם יותר הערב מסר משרד האוצר כי הושג הסכם עם חברת אל-על, לפיו בעיות האבטחה של אל-על, הנובעות מהיותה חברה ישראלית הפועלת בתנאים מיוחדים, יטופלו בהתאם.

הסיכום הושג בין אנשי האוצר לאנשי אל-על, "שהבינו כי מדיניות השמיים הפתוחים היא מציאות גמורה", כך נמסר מהאוצר.

שר האוצר, יאיר לפיד, בירך על ההסכם ואמר: "כעת אין שום מניעה מלחזור ולהפעיל את הטיסות ולהביא להפסקה מיידית של השביתה".

גורמים המזוהים עם ההסתדרות מסרו הערב בתגובה כי "ניתן היה להגיע לאותו סיכום כבר לפני יומיים, לפני שפרצה השביתה. זו לא פוליטיקה חדשה".

מנכ"ל אל-על, אליעזר שקדי, מסר כי "אל-על רואה בסיכום שהתקבל, על החזר של 97.5% מהוצאות הביטחון, מענה מלא והוגן בנושא אבטחה וביטחון. כמו כן, אל-על מברכת על הקמת הצוות שמונה היום עך-ידי שר האוצר ושר התחבורה לטפול בנושאים הנוספים, מתוך הבנה שיפעל באותה רוח חיובית בה טופל נושא הוצאות הביטחון וייתן מענה מספיק בנושא התחרות".

עיני: "בסופו של המשבר הממשלה התעשתה"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסר: "בסופו של המשבר הממשלה התעשתה והבינה שדרישת העובדים לאפשר לחברות לשרוד ולקבל תנאי תחרות הוגנים מהווה אינטרס לאומי. חבל שנדרשנו להגיע לשביתה ולהפגנות ולהכנסה של אלפי משפחות לחרדה, כדי להגיע לסיכום שיכולנו להגיע אליו במשא-ומתן ענייני".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, מסר כי "כפי שהודענו, ההסתדרות תומכת בשמיים פתוחים תוך יציבות החברות הישראליות. אנו שמחים שהממשלה התעשתה והבינה בחשיבות המשך קיום החברות הישראליות, ומצפים שעם הצוות המקצועי שיקום ימוצו יתר הנושאים המקצועיים. ניתן היה להגיע להסכם זה מבעוד מועד ולייתר את השביתה".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "המאבק הצדיק את עצמו. חברות התעופה הישראליות התחזקו בזכות המאבק בעוד עשרות מיליוני דולרים, ובכך הגענו להישג של יציבות כלכלית בחברות התעופה. הדרך עוד ארוכה, אך זהו סימן ראשון להצלחת המאבק".

יו"ר ועד עובדי אל-על, אשר אדרי, מאדריכלי השביתה, מסר: "אנו מתנצלים בפני ציבור הנוסעים על הפגיעה שחווה בימים האחרונים. עובדי אל-על ימשיכו לשרת נאמנה את ציבור הנוסעים ויעשו כל שביכולתם על מנת לשמור על התעופה הישראלית. אנו מברכים על כך ששר האוצר נאות להקשיב ולהסכים עם דרישותינו. לצערנו נאלצנו לנקוט באמצעים שטוב היו לו היו נמנעים מראש אם שר התחבורה היה נאות להקשיב. אנו שמחים על הסיוע שניתן בנושא האבטחה. בידי ממשלת ישראל היכולת להקל על חברות התעופה במספר סעיפים נוספים. במקרה שהמשא-ומתן עם הממשלה לא יתקדם, אנו שומרים לעצמנו את הזכות להמשיך ולהיאבק".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, מסר: "אנו מברכים על כך שהעתירה שהגישה התאחדות התעשיינים לבית הדין הובילה לסיומו המהיר של המשבר ולהפסקת השביתות. נכונות ההסתדרות ומשרדי האוצר והתחבורה לנהל משא-ומתן הובילה לפתרון מהיר, שמנע נזק כבד לכלל המשק ולתעשייה הישראלית בפרט. אנו תומכים בהסכם שמיים פתוחים, תוך שמירה על תעשייה כחול-לבן ומתן הזדמנות לתחרות הוגנת לחברות הישראליות".

לאור הלחץ הצפוי בבידוקים לטיסות שייצאו עם חידוש לוח הטיסות של החברות הישראליות הערב, רשות שדות התעופה ממליצה לציבור הנוסעים לבדוק מבעוד מועד את פרטי הטיסה הצפויה להם ולהקים להגיע לטרמינל 3.

בשלב זה, עמדות אל-על, ארקיע וישראייר בנתב"ג עדיין סגורות, כי לוקח זמן לחזור לשגרת טיסות, וגם נתב"ג ממתין ללוח הטיסות של החברות הישראליות כדי לשבצם במקביל להמשך להוצאת הטיסות המתוכננות של החברות הזרות.

מרשות שדות התעופה נמסר כי צוותים מתוגברים בביטחון ובשירות לנוסע נערכים לקראת הגעת כלל הנוסעים היוצאים את ישראל.

מחברת ארקיע נמסר כי היא "מברכת על ההסכמות שהושגו ורואה בכך תחילת הדרך להתמודדות שוויונית במסגרת הסכם השמיים הפתוחים. הנהלת החברה בשיתוף העובדים יפעלו למיקסום האתגרים שמעמיד ההסכם בפני התעופה הישראלית".

מאל-על נמסר כי טיסותיה יתחדשו החל מהשעה 23:30. הטיסות שייצאו הלילה לדרכן הן: טיסה 075 להונג-קונג שתצא בשעה 23:30; טיסות הלילה למזרח הרחוק יופעלו באיחור קל; ואילו הטיסות לניו-יורק ייצאו במועדן.

בענף התעופה נושמים לרווחה

גורמים בענף התעופה נושמים הערב לרווחה בעקבות הסיכום שהושג בדקות האחרונות בין משרד האוצר וחברת אל-על, לפיו המדינה תממן לאל-על וגם לארקיע ולישראייר 97.5% מהוצאות הביטחון, בכפוף להתייעלות של אל-על, אותה האשימו בממשלה, ובמיוחד שר התחבורה ישראל כץ, בכך ש"מאז שהופרטה לא נעשה בה שום רה-ארגון, ומנהליה לא השכילו להיערך למבנה התחרותי החדש". וזאת, במקום 70% מימון הנהוג כיום ובמקום 80%, כפי שהמדינה התכוונה לממן עם יישום הסכם שמיים פתוחים באפריל 2014.

כמו כן, סוכם בין מנכ"ל אל-על שקדי ובין שר האוצר לפיד כי יוקם צוות לטיפול ביתר הנושאים המעיבים על חברות התעופה הישראליות ושעליהם לא דנו היום, דוגמת הקלה בסוגיית ההגבלים העסקיים בין החברות הישראליות.

לטענת הגורמים בענף, אחרי שחברות התעופה הישראליות הבינו והפנימו שאין להן סיכוי לטרפד את הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי, השביתה בה פצחו אתמול (א') נועדה למעשה להשיג מימון גבוה יותר של הוצאות הביטחון המוטלות עליהן, ושלטענתן מונעות מהן להתחרות בצורה שוויונית מול חברות תעופה זרות.