בבונדסליגה חוששים: נדבקנו ב"מחלה" הספרדית

בגרמניה מתחילים לדבר בחשש על האפשרות ששתי קבוצות (באיירן ודורטמונד) מתחילות להשתלט על הכדורגל - כמו שעושות ברצלונה וריאל בספרד כבר שנים

נורא מפתה לעקם את הסטטיסטיקה ולקבוע שהכדורגל הספרדי והגרמני השתלט על אירופה. אתם יודעים, חצאי הגמר הספרדיים-גרמניים בצ'מפיונס. באיירן מינכן ובורוסיה דורטמונד מצד אחד. ברצלונה וריאל מדריד מצד שני. מאבק בין הבונדסליגה ללה ליגה. לשתי המדינות הללו יש את הנבחרות הלאומיות המובילות בעולם. הליגות משופעות בכוכבים מקומיים, בקבוצות אטרקטיביות, ובעיקר במועדונים השייכים לאוהדים שלהם.

אבל לא ניפול למלכודת הזאת. בעיקר כי צריך לזכור שב-10 השנים האחרונות, מלבד ברצלונה, אף קבוצה ספרדית או גרמנית לא זכתה בצ'מפיונס ליג.

מה כן יכולה ללמד השליטה הדואלית הזאת (לפחות השנה)? בעיקר על החשש שהחל לבצבץ בגרמניה, לפיו גם אצלם - למרות כל הרגולציות הפיננסיות והניסיון לשמר שוויון כלכלי - מתחילים להתפתח תסמינים לא בריאים של "ליגה ספרדית". כלומר, שני מועדוני-על ששוחטים את הליגה המקומית ומגיעים לשלבים הגבוהים באירופה.

ליגת האלופות כמות העפלות לחצי הגמר
 ליגת האלופות כמות העפלות לחצי הגמר

מי ינצח: באיירן או ברצלונה? ברור שבאיירן (או שלא)

***

מנכ"ל יובנטוס בפה מארוטה, שהשווה את שחקני באיירן לגורדי שחקים, מולם עמדו שחקניו בפליאה ברבע הגמר, היה נחרץ: "זה לא סתם שקבוצות גרמניות וספרדיות משחקות ביניהן את חצי גמר הצ'מפיונס. לא רק פיננסית אלא גם מבנית המדינות הללו מקדימות אותנו בשנות אור".

פיננסית, קשה להשוות בין הליגות השונות כל כך. בסוף השבוע פרסם "פורבס" את רשימת מועדוני הכדורגל בעלי השווי הגבוה בעולם - ולראשונה מאז נערכת הרשימה (2004) לא מובילה אותה מנצ'סטר יונייטד, אלא ריאל מדריד שמוערכת ב-3.3 מיליארד דולר. כי היא מכניסה יותר, מרוויחה יותר, וצומחת מהר יותר. כך עלו הרווחים שלה ב-62% בשלוש שנים, ושווי המועדון זינק ב-76% תוך שנה. ברצלונה, שמדורגת במקום השלישי, העלתה את השווי שלה ב-99% תוך שנה, ורנדאל ליין מ"פורבס" צופה שבשנה הבאה גם היא תעבור את יונייטד. כי הצפי הוא לעלייה נוספת ברווח, לשיפור חוזי הטלוויזיה למרות המצב הכלכלי בספרד (על חשבון המועדונים האחרים), ולעלייה בהכנסות נוספת.

בשבוע האחרון פרסם המגזין "ספורטס ביזנס אינטרנשיונל" דוח של סוכנות "מיילמן" שעוסק ברשתות חברתיות בסין. מתברר שהספרדים זוכים לכמויות "עוקבים" גדולות בהרבה מכל מתחריהם. "הסינים", מסביר המנכ"ל של מיילמן, אנדרו קולינס, "אוהבים ניצחונות". ומאלה יש לבארסה וריאל למכביר. אז אם כל כך טוב, למה רע? המועדונים האחרים בלה ליגה מצטופפים בפינה, מתחבאים זה מאחורי גבו של זה. אף אחד מהם לא נכנס לרשימה של "פורבס", או מוקדם יותר השנה לרשימת "ליגת הכסף" של "דלויט", שמדרגת את 20 המועדונים המכניסים בעולם. וזאת אפילו שיש בהן שתי צרפתיות, ברזילאית וחמש איטלקיות מליגה שבורה. הפריחה של שתי הגדולות לא מחפה על הידרדרות הליגה הספרדית. להיפך - היא מאיצה אותה. זה גם החשש עליו מדברים בגרמניה.

***

בגרמניה, על-פניו, יכלו להיות מאושרים. למרות הכנסות נמוכות יחסית מחוזי שידור, ארבעה מועדונים נמצאים בין 20 הגדולים באירופה. ההייפ סביב המובילות חסר תקדים. במינכן סגרו את רשימת הזמנות הכרטיסים לחצי הגמר לפני ארבעה שבועות, כלומר לפני ששוחק רבע הגמר, כשזו הגיעה ל-200 אלף הזמנות. אצל בורוסיה דורטמונד נמכרו כרטיסים לציבור "בפעם האחרונה", כפי שהבטיח בדיעבד המנכ"ל הנס-יואכים וואצקה. סצנות של איומים ומהלומות מצד בריונים שנשכרו על-ידי אנשי השוק השחור זעזעו את עשרות אלפי הממתינים מול משרדי המכירה המוקדמת. הראשונים שבהם לקחו חופשה מהעבודה ליומיים והתנחלו 41 שעות לפני המכירה. וכל זה למגרש ענק ממדים של מעל 80 אלף מקומות.

באיירן מינכן מחזיקה במקום החמישי ברשימה של "פורבס", עם שווי של 1.3 מיליארד דולר. למועדון יש פיקדונות בערך כולל של 130 מיליון אירו. פיקדונות, לא חובות! העונה יקבלו שני המועדונים עבור זכויות שידור מעל 100 מיליון אירו (באיירן) או קרוב לכך (דורטמונד). סוף סוף יש לגרמנים מוניטין, כוכבים בינלאומיים (לבאיירן) או כישרונות צעירים בולטים (לדורטמונד). אז אם כל כך טוב, מה רע?

אולי הנס, נשיא באיירן, התראיין ל"קיקר" והתחיל מבול. "דיברתי עם וואצקה. יש נפילה גדולה במדרגות האיכות בבונדסליגה. נצטרך לנתח מדוע, ולפעול בהתאם. לא נוכל להישאר עם תוצאות כאלה, עם מצב כמו בספרד. הקסם של הבונדסליגה הוא כבר 50 שנה, שכל אחד יכול לנצח כל אחד". 'המצב הספרדי' הביא את באיירן לחמש תוצאות 1-6 העונה (ועוד פעמיים 0-5), וכמובן ה-2-9 על המבורג, התעמרות בגווייה.

דורטמונד הבקיעה 14 פעמים שלושה שערים ומעלה בליגה, ניצחה שישה משבעת המשחקים האחרונים והבטיחה ארבעה מחזורים לסיום את ההשתתפות בליגת האלופות בעונה הבאה. היא עוד לא הפסידה משחק צ'מפיונס השנה. כבר ארבע שנים שלאלופה קוראים באיירן או בורוסיה. גם אם זו רק תמונת מצב נוכחית, ההבדלים הברורים ברמת הכדורגל בין המובילות לשאר הוא דרמטי. וואצקה הסביר בראיון טלוויזיוני: "שנים התלוננו בגרמניה על חוסר התחרותיות באירופה של קבוצות גרמניות , עכשיו זה סוף סוף השתנה, אז שוב יש תלונות. ברור שקבוצות מהטופ האירופי ישלטו בבונדסליגה, אין גם וגם". חוץ מזה, הסביר, המצב עוד רחוק מספרד.

המאמן של דורטמונד, יורגן קלופ, הצהיר: "אם כבר, אז יש לנו את המצב הסקוטי". נציגי הקבוצות האחרות מקווים שהמקום מאחורי באיירן עוד לא תפוס לעד, גם אם לדורטמונד יש יתרון ראשוני. אחרי הכל, בגרמניה יכולים מועדונים גדולים כמו שאלקה, המבורג ו-ורדר ברמן לחפות על יתרון בזכויות שידור על-ידי עבודה נכונה ומקסום מסחרי.

גם הפער לא דומה לספרד: ההכנסות המשותפות של באיירן ודורטמונד בשנה האחרונה, 650 מיליון אירו, מהוות רק 30% מהמחזור של הבונדסליגה (בספרד הנתון של שתי הגדולות חצה מזמן את ה-50%). יותר מכל - בגרמניה מודעים למצב ומשתדלים תמיד לנווט אותו באמצעות ניתוח ופעולה בהתאם. ההיעדרות של קפיטליזם חזירי, וההבנה, גם של "מיסטר באיירן" אולי הנס, שבלי סולידריות הליגה תתמוטט - מבטיחה לה קיום והתקדמות.