G4S עוזבת את השטחים

מחשש לחרם: ענקית האבטחה תפסיק את חוזיה בגדה

חברת G4S הבריטית, חברת שירותי האבטחה הגדולה בעולם במונחי הכנסות, הודיעה כי היא מתכוונת לסיים את פעילותה במספר אתרים בישראל, על רקע המחאות נגד מעורבותה בפעילות בשטחי הגדה המערבית.

החברה מעסיקה בישראל 6,000 עובדים, והיא מספקת ומתחזקת ציוד סריקה לכמה מחסומים צבאיים בגדה. היא גם מנהלת את מערכות האבטחה של כלא עופר, השנוי במחלוקת, שבו כלואים עצירים פלסטינים.

בשבועות האחרונים ספגה החברה ביקורת הולכת וגוברת על מעורבותה בפעילות ישראל בשטחים. בשבוע שעבר קראו 19 ארגונים לא-ממשלתיים ממצרים, לבנון, ירדן והרשות הפלסטינית למדינות ערב ולאיחוד האירופי לסיים את התקשרויותיהם עם G4S. קונגרס האיגודים המקצועיים בסקוטלנד אף החליט בשבוע שעבר לתמוך בקריאה להחרים את הקבוצה. בנוסף, התקיימו מספר הפגנות מחוץ למטה החברה בלונדון ובמקומות נוספים בעולם.

בעקבות כך, מסרה ההנהלה כי החברה לא תמשיך כמה מהחוזים שמכסים את כלא עופר, מחסומים בגדה המערבית ומטה המשטרה בגדה המערבית, כאשר החוזים יסתיימו ב-2015. "בעקבות בדיקה שניהלנו, הגענו למסקנה שכדי להבטיח שעסקיה של G4S בישראל יישארו ברוח מדיניות האתיקה שלנו, ניערך לצאת מהחוזים שקשורים בתפעול ציוד אבטחה במספר קטן של מחסומי דרכים, בכלא ובתחנת משטרה באזור הגדה המערבית", מסרה החברה. עם זאת, G4S תמשיך להפעיל מערכות אבטחה באתרים מסחריים וממשלתיים בתחומי ישראל, לרבות בתי כלא שבהם מוחזקים אסירים פלסטינים, גם אחרי 2015.

הפעילות של G4S בישראל נעשית במסגרת של ארבע חטיבות עסקיות, בתחומים של טכנולוגיות אבטחה מתקדמות ושירותי שמירה ואבטחה מגוונים בהתאם לדרישות של לקוחות. ברחבי העולם היא מעסיקה כ-660 אלף עובדים ביותר מ-125 מדינות. לפי ה"פייננשל טיימס", הכנסות הקבוצה בישראל בשנה שעברה הסתכמו ב-100 מיליון ליש"ט (כ-550 מיליון שקל), שהיוו רק 1% מסך הכנסותיה בעולם. גם הרווחים בישראל היוו רק 1% מהרווח העולמי.

G4S, הנסחרת בבורסת לונדון, הקימה ועדת סיכונים שמבצעת בדיקות פורמליות של הסכנות לתפעול ולמוניטין של חוזים בשווי שעולה על 20 מיליון ליש"ט. החברה אף מסרה על כוונתה לצאת מעסקים שביצועיהם פושרים.

קין מארדן, אנליסט בבנק ההשקעות האמריקני ג'פריס, כתב למשקיעים ש"העימות הישראלי-פלסטיני יוצר בעיות מוניטין. להערכתנו, היציאה הפוטנציאלית של G4S מישראל עשויה להיות מוכרזת ביום שוקי ההון ב-25 ביוני".

מהחברה נמסר היום בתגובה, כי "מדובר בהחלטות שהתקבלו לפני למעלה משנתיים ואין כל שינוי בהחלטה מאז פרסומה".