נתב"ג חוזר לשגרה: אלפי נוסעים בדרך לחו"ל

הבוקר ימריאו כ-20 טיסות ישראליות, שיחזירו איתם חלק קטן מאלפי הנוסעים ששהייתם בחו"ל התארכה עקב השביתה ■ בינתיים, חברות התעופה ממליצות להתעדכן טרם ההגעה לשדה על מצב הטיסה ולהגיע כ-4 שעות לפני ההמראה

חברות התעופה הישראליות חידשו במהלך הלילה את פעילותן, לאחר שאמש (ב') הושגה הסכמה בין החברות למשרד האוצר על סיום השביתה. ייקח עוד מספר ימים עד שלוח הטיסות יחזור לשגרה, ועד ש-15 אלף הנוסעים שנשארו בארץ או נתקעו בחו"ל יגיעו ליעדם.

אמש, לאחר ההודעה על סיום השביתה, המריאו 6 טיסות של אל-על וישראייר. החל משעה 5:00 חזרה גם חברת ארקיע לפעילות סדירה, עם כ-20 טיסות של חברות התעופה הישראליות שימריאו במהלך הבוקר מנתב"ג, ועליהם כ-2,800 נוסעים.

ברשות שדות התעופה נערכו לפתיחת השמיים הבוקר (ג') עם צוותים מתוגברים, אך עדיין יש מספר טיסות שבוטלו לחלוטין או שיש עיכוב בשעת ההמראה שלהן. חברות התעופה ממליצות להתעדכן טרם ההגעה לשדה על מצב הטיסה, ובכל אופן להגיע לנתב"ג כ-4 שעות לפני ההמראה.

גם בשעה זו ישראלים רבים עדיין נותרו בחו"ל, וייקח עוד זמן מה עד שיצליחו לשוב ארצה. עמית לוינטל, שהיה אמור לעלות על טיסת המשך של אל-על מפולין לנתב"ג, סיפר: "הגענו לנמל התעופה, והייתה נציגה של אל-על שאמרה לנו שנצטרך להסתדר בעצמנו. אנשים מדברים על תביעות, כי אמרו לנו למצוא מלון לבד, והמינימום זה 130 אירו ללילה. יש פה אנשים עם משפחות וילדים עם תוכניות. אחד מהם היה אמור להגיע לבר-מצווה שלו ולא הגיע בזמן".

קרן שפירא, שהשאירה את בנה בן השנתיים בארץ, מצאה את עצמה תקועה בשדה התעופה של רומא. "בפעם הראשונה תפסנו אומץ ונסענו לחו"ל בלי הילד", תיארה את המצב משדה התעופה. "עשינו שמיניות באוויר כדי שזה יצליח ונמצא לו סידור, וכעת פשוט נתקענו. אין לנו מושג איך נסתדר".

הפשרה: 85 מיליון שקל למימון הוצאות האבטחה

על-פי ההסכם שנחתם אתמול והביא לסיום השביתה, המדינה תממן 97.5% מהוצאות האבטחה של חברות התעופה, כ-85 מיליון שקל. בתמורה לשיפוי הכמעט מלא של הוצאות הביטחון, החברות הישראליות יידרשו לצעדי התייעלות - כנראה פיטורי עובדי ביטחון.

הנושאים שנותרו שנויים במחלוקת יידונו בוועדה משותפת וייחתמו בנפרד.

מנכ"ל אל-על, אליעזר שקדי, אמר בתום הדיונים כי ההסכם "הוגן, ראוי ונותן מענה לחברות באופן מעורר הערכה. נעשה הכול כדי להשלים את הטיסות מהארץ לחו"ל ומחו"ל לארץ. אנו עובדים על לוחות הזמנים והטיסות מכל רחבי העולם".

אתמול הבהיר שר האוצר יאיר לפיד כי הסכם "השמיים הפתוחים" הוא עובדה מוגמרת, וכי לא ניתן יהיה לחזור מהחלטת הממשלה לאשרו. "זה הסכם טוב ונכון לאזרחי ישראל, לכלכלה ולתיירות. השביתה הזאת הייתה מיותרת מתחילתה", אמר לפיד.