"סיבוב פרסה": האיחוד האירופי קורא להפסקת תוכניות הצנע

לפני מספר שבועות פורסם מחקר חדש שטוען כי תוכניות הצנע אינן תורמות לצימצום הגירעון ופוגעות בצמיחה ובתעסוקה ■ צרפת וספרד פיספסו את יעד הגירעון ■ האיחוד האירופי וקרן המטבע קוראים להפסקת תוכניות הצנע

לאחר שספרד וצרפת פיספסו את יעד הגירעון שלהן ב-2012 ורמות החוב באירופה הגיעה לגבהים חדשים, המועצה האירופית מצטרפת לקריאות שנשמעו בימים האחרונים ומאותתת כי הגיע הזמן "לשנות כיוון" ולהפסיק את צעדי הצנע.

לפי נתונים שפורסמו לפני מספר ימים, הגירעון של צרפת עמד ב-2012 על 4.8% מהתוצר, גבוה יורת מהיעד שהוצב לה - 4.5%. הגירעון של ספרד באותה שנה היה הגבוה ביותר באיחוד האירופי. זאת, גם לאחר ששתי המדינות, כמו גם מדינות אחרות בגוש האירו, נקטו במדיניות של קיצוצים רחבים בהוצאות.

כאשר מדינות גוש האירו, ובייחוד מדינות הפריפריה, הכריזו על סבב קיצוצים נוסף, זו השנה השנייה ברציפות, נשמעים קולות אחרים שקוראים למדינות למתן או להפסיק לחלוטין את הקיצוצים ותוכניות הצנע. ההחלטה לשנות מדיניות הגיעה לאחר שפורסם לפני מספר שבועות מחקר חדש שגורס כי תוכניות הצנע אינן מועילות לצמצום הגירעון ולהתאוששות כלכלית.

בעקבות כך, אולי ראהן (Olli Rehn), הכלכלן הראשי של האיחוד האירופי הצהיר בסוף השבוע כי יש להתגמש בכל הנוגע ליעדים הכלכליים. גם ה"בוס" שלו, חוזה מנואל באורוסו, נשיא המועצה האירופית, אמר אתמול כי תוכניות הצנע השיגו את היעדים המרכזיים שלהן וכי הגיעה העת להפסיקן.

קרן המטבע רמזה בסוף השבוע כי היא תומכת בהפסקת תוכניות הצנע. "יש לפעול בנחישות להמשך ההתאוששות הטבעית, במטרה להשיב את הכלכלה הגלובלית למסלולה", נמסר בהודעה רשמית מטעם קרן המטבע בסיכומו של כנס שערכה. במילים אחרות, קרן המטבע רומזת כי הממשלות צריכות להפסיק את הקיצוצים ולהעלות את ההוצאות.

כאמור, תוכניות הצנע היו חלק מהגרעין המרכזי של אסטרטגיית גוש האירו להתאוששות הכלכלית מהמשבר שפקד את היבשת ב-3 השנים האחרונות. המבקרים של תוכניות אלה טענו כי הן פוגעות בצמיחה ובתעסוקה וכעת כלכלנים רבים מבינים שהתוכניות היו מוגזמות מדי.