פנטזיות על דירות בראש-העין

די מבהיל שהנשק היחיד שנותר הוא השקה ממוחזרת של שכונות

כמה טוב שיש לנו ראש העין. כמה טוב שלא קורה כלום בראש העין.

לפני כמעט שנתיים וחצי, בדצמבר 2010, הצטלמו שר השיכון, אריאל אטיאס, וראש העירייה, משה סיני, ממרומי מגדל צדק שבראש העין, כדי להשיק את "מתחם המגורים הגדול של אזור המרכז" - 14 אלף דירות בגבעות המזרחיות של ראש העין. השר אטיאס אמר אז כי מדובר "באתגר בלתי רגיל לבנות עיר חדשה, אתגר שנתמודד עמו לא בחשש, אלא עם חזון, עוצמה ושותפים". השר גם הביע תקווה "כי שיווק הדירות באזור ראש העין יביא להתייצבות נוספת במחירי הדיור".

והשבוע, שוב התכנסו על אותן גבעות שר השיכון, הפעם כבר אורי אריאל, עם אותו ראש עיר, כדי "להכריז על הקמת שכונה חדשה בראש העין", באותן גבעות מוריקות וריקות, "כשברקע הרצון לקבל אחריות ולסייע לדור הצעיר במדינה במאמץ לקדם פתרונות דיור".

מה בכל זאת חדש? הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, דיבר על הסרת החסמים. סוף סוף יינתנו היתרי בנייה ל-4,000 הדירות ששווקו בשנתיים האחרונות, לאחר שהוחלט למשל על הקמת מחלף על כביש 5 בעלות של 300 מיליון שקל. רק שאז, לפני שנתיים וחצי וערב המכרזים ההם, היה זה איל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שעמד בראש ועדת המנכ"לים להסרת חסמים למגורים ודיבר על הסרת החסם התחבורתי בעלות של 300 מיליון שקל ועל חסמים אחרים שנפתרו.

בסופו של דבר, ברור שאותן 14-16 אלף דירות במזרח ראש העין אכן יקומו. אריאל אטיאס לא השר הראשון שעשה עליהן סיבוב ואורי אריאל לא השר האחרון. גם ברורים מאוד הבלמים שמציב ראש העיר במטרה למנוע שיטפון של משפחות צעירות חדשות על העיר, ללא גיבוי תחבורתי, חינוכי וכו' מתאימים.

אבל המחשבה שהנשק העיקרי בארסנל השרים שלנו הוא עוד מסיבות עיתונאים והשקות ממוחזרות מבהילה. במקום להיות בשנת 2013 עם שכונות עומדות בראש העין, עם צריפין ותל השומר כבר בפיגומים ועם שדה דב במכרזים שכבר נמצאים באוויר, ממשיכים למכור לנו את אותן דירות שכבר מתחילות בשיווק ובנייה בראש העין.

ואיזה מסכנים הזוגות הצעירים ומחוסרי הדירה. לפני שבוע אמרו לכל הזוגות הצעירים לחכות עם רכישת דירה - כי אוטוטו מורידים להם את המע"מ על דירה ראשונה. אפילו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח להם ערב הבחירות שמחירי הדירות יירדו ב-30%.

אבל היום, העיתונים כבר דוחקים בעיקר בהם לרוץ ולקנות דירה - כי בזמן שההבטחות מרחפות באוויר, מחודש מאי מס הרכישה מתייקר אוטומטית בחזרה והמע"מ, גם על דירה, עולה באחוז נוסף.