האוצר: להמיר החזר הוצאות הרכב בנסיעה בתחבורה ציבורית

עם זאת, העידוד לא יחול על עובדי מדינה המקבלים רכב צמוד וגם לא על עובדי ציבור שמקבלים החזר הוצאות רכב

משרד האוצר מעוניין לעודד את ציבור העובדים להגיע לעבודה בהסעות ורכב ציבורי במקום ברכב פרטי - כך עולה מהצעת חוק ההסדרים החדשה. אולם כאשר מדובר בעובדי המדינה עצמם, מסתבר כי הדרישות של האוצר חמורות פחות.

באוצר כותבים בהצעת החוק כי "העלייה ברמת המינוע גרמה לירידה משמעותית בשימוש בתחבורה הציבורית על גווניה. כתוצאה מכך חל גידול משמעותי בהשפעות החיצוניות השליליות של התחבורה, ביניהן גידול משמעותי בגודש התחבורה ובאובדן זמן הנוסעים, וכן גידול בזיהום מתחבורה, בנזקי תאונות הדרכים ועוד.

"לצורך עצירת מגמה זו נוקטת הממשלה צעדים מגוונים לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית... יחד עם זאת, אנו עדים למספר תופעות שאינן עולות בקנה אחד עם מדיניות זו, כגון עידוד השימוש ברכב פרטי. במגזרים רבים ובעיקר במגזר הציבורי, נהוגות תקנות המעודדות שימוש ברכב פרטי כמו תוספת אחזקת רכב ותשלום עבור חניה. עם זאת, לא נעשו צעדים משמעותיים בהגבלות על רכב פרטי".

הפתרון המוצע על-ידי האוצר הוא הקמת צוות בין משרדי שיכין תוכנית למתן תמריצים למעסיקים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית במקומות עבוד בין השנים 2013 ל-2018 ותכלול תמריצים למעסיקים שישתפו ביניהם פעולה בנושא ההסעות, ישתפו פעולה עם מפעילי תחבורה ציבורית ועוד.

ומה לגבי נהגי המגזר הציבורי? באוצר מודעים היטב לתרומתם השלילית של אלה לבעיית הגודש וכותבים כי "אוכלוסיית עובדי המדינה מונה כיום כ-46,111 עובדים להם משלמת המדינה קצובת נסיעה והחזרי הוצאות רכב ונסיעות שונים. בנוסף לכך, קיימת אוכלוסיית עובדי הרשויות המקומיות וגופי סמך ממשלתיים, אשר מתוגמלים בצורה דומה בגין רכיבי הוצאות רכב ונסיעות. לפיכך, הסדרי קצובת הנסועה של עובדי המדינה נוגעים באופן עקיף לחלק ניכר מאוכלוסיית עובדי הסקטור הציבורי, המונה כ-411,111 עובדים".

באוצר אומרים בפירוש כי "שיטת התשלום הנוכחית של הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית לעובדי הסקטור הציבורי אינה מעודדת את העובדים להשתמש בתחבורה הציבורית ויוצרת עיוותים במשק".

הפיתרון המוצע של האוצר הוא המרת החזר הוצאות הרכב לעובדי מדינה בהסדרי הנחה גלובאליים בתחבורה ציבורית כדי להפחית את השימוש שעושים עובדי המגזר הציבורי ברכבם הפרטי ולעודד אותם לנסיעה בתחבורה הציבורית באמצעות כרטיסי חינם. אולם, מסתבר שהעידוד יחול רק על עובדים חדשים ולא בעובדים קיימים המקבלים החזר שימוש ברכבם הפרטי וגם לא בעובדים, שמקבלים רכב צמוד מהמדינה - שעמם נמנים אלפי בכירים בממשלה ובחברות הבנות.