מה הסיבה לקפיצה של 2% במניית טבע אמש בוול סטריט?

לפני פחות מחודש החלה ביוג'ן לשווק את ה-Tecfidera, תרופה לטיפול בטרשת נפוצה שמתחרה בקופקסון ואמורה להפוך ללהיט ■ כעת נודע: תרופה דומה בשם פומדרם גרמה לדלקת מוח קטלנית ■ ביוג'ן נפלה 3%

מדוע מניית טבע זינקה אמש בכ-2% בוול סטריט? תחילה היה נראה כי מדובר בהודעתה של טבע על הקמת חטיבה חדשה של תרופות ייחודיות, אך כעת מתברר כי צרה אליה נקלעה חברה מתחרה - ביוג'ן - היא הסיבה לעלייה בטבע.

סוכנות בלומברג דיווחה אמש (ד') כי תרופה של ביוג'ן בשם פומדרם (Fumaderm) קשורה ל-3 מקרים של דלקת מוח קטלנית בקרב מטופלים שנטלו את התרופה. ומה הקשר לטבע? ובכן, פומדרם היא גרסה מוקדמת של ה-Tecfidera, הלא היא התרופה האורלית לטרשת נפוצה של ביוג'ן שמתחרה בקופקסון של טבע.

ה-Tecfidera (או בשמה הקודם: BG-12) אושרה לפני פחות מחודש לשיווק בארה"ב לאחר שקיבלה אור ירוק מה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב). אנליסטים ורופאים התלהבו מאוד מהתרופה בשל היעילות שלה והעובדה שהיא ניתנת בבליעה, בניגוד לקופקסון הניתנת בזריקות. אנליסטים העריכו כי מכירות ה-Tecfidera יסתכמו השנה בכמה מאות מיליוני דולרים אולם בשנים הקרובות היא תימכר במיליארדים ותהפוך לתרופה הנמכרת ביותר לטיפול בטרשת נפוצה. כיום הקופקסון היא התרופה הנמכרת ביותר בתחום זה, עם נתח של כ-40% מהשוק האמריקאי.

מניית ביוג'ן נפלה אמש בוול סטריט בכ-3%, במקביל לעלייה בטבע. פומדרם מיועדת לטיפול בפסוריאזיס אולם היא נוסחה מוקדמת של ה-Tecfidera. דלקת המוח בה לקו 3 המטופלים כאמור נקראת progressive multifocal leukoencephalopathy, או בראשי תיבות: PML.

חוקר ב-VU University Medical Center שבאמסטרדם מסר כי הדבר ראוי להתייחסות כיוון שישנן גם תרופות נוספות בפיתוח המבוססות על אותה פורמולה והן מיועדות לטיפול במגוון רחב של מחלות. אחד המטופלים שלקה בדלקת המוח הוא בן 74 וקיבל טיפול בחומצה פומרית; חוקרים חושדים כי טיפול זה העלה את הסבירות לדלקת המוח לאחר שהחל הטיפול בפומדרם.

"טיפול ארוך טווח בחומצה פומרית וטיפול נוסף בתרופות אחרות ככל הנראה הגדילו את הסיכוי ל-PML", מסרו החוקרים לבלומברג.

דוברת חברת ביוג'ן אמרה שלא התגלה שום מקרה של PML בקרב 2,600 המטופלים שכבר נוטלים את ה-Tecfidera, כולל אלה שנטלו את התרופה 4 שנים ויותר. היא הוסיפה שביוג'ן מסרה את כל המידע ל-FDA לפני שהתרופה אושרה לשיווק, וב-FDA לא הביעו כל חשש בנושא.

ביוג'ן הוציאה הודעה לתקשורת בה מסרה כי הפומדרם מפחית את מספר תאי הדם הלבנים המכונים lymphocytes, וכי ב-3% מהמקרים מתגלות תופעות לוואי קשות, לדברי החברה, מטופלים עם רמות נמוכות של אותם תאים לבנים היו אמורים להפסיק את השימוש בפומדרם וכי בשניים מהמקרים האמורים לעיל נרשמו רמות נמוכות של התאים הלבנים במשך 2-5 שנים.

אריק שמידט, אנליסט ב-Cowen, מסר כי הפומדרם וה-Tecfidera הן כמו "בני דודים, לא אחים תאומים". לדבריו, הבהלה בקרב המשקיעים הינה זמנית: "אני חושב שאנשים ינערו את זה. זה מידע ישן ולא רלוונטי ל-Tecfidera".