קק"ל העבירה כחצי מיליארד שקל למשפחות נספי השואה

אפי שטנצלר, יו"ר קק"ל: "כולי תקווה שבזכות הכספים שהעברנו היום לא נראה עוד מראות של ניצולי שואה החוסכים מעצמם מזון ותרופות בשל מצוקה כלכלית"

אתמול (ד') התקיים טקס היסטורי, כאשר דירקטוריון קרן קימת לישראל בראשות היו"ר אפי שטנצלר העביר סכום של 159 מיליון שקל למשפחות הנספים בשואה דרך החברה להשבה. סכום זה נוסף למאות מיליוני השקלים שהעבירה כבר קק"ל בנכסים ובכספים לחברה לאיתור והשבת נכסים של נספי השואה שמסתכם בסכום של כחצי מיליארד שקל.

ההסכם נחתם בין קרן קימת לישראל לבין החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה, המשמשת כנאמנת הנספים בשואה. מדובר בסכום הגדול ביותר אי פעם שהועבר על ידי גוף ישראלי עבור משפחות הנספים בשואה.

קק"ל בהיותה הגוף הציוני הממסדי שהופקד על גאולת הארץ, בשלהי מלחמת העולם השנייה הועבר אליה בנאמנות רכוש שיהודים הספיקו לרכוש בארץ ישראל בטרם נספו בשואה, כיון שהיה חשש שרכושם ייגזל או יוחרם על ידי ממשלת המנדט, או גורמים אנטי ציוניים ואחרים, לכן, הועברו הנכסים והקרקעות על שם קק"ל, ויחד עם קרקעות קק"ל טופלו בנאמנות ע"י מנהל מקרקעי ישראל. עם הקמתה של החברה להשבה ב-2007 ע"פ חוק החלה קק"ל להעביר לחברה נכסים וכספים אלו.

העברת הכספים האינטנסיבית בסכומים של מאות מיליוני שקלים הואצה מאוד בקק"ל לאחר שדירקטוריון קק"ל, בראשות אפי שטנצלר, החליט עם כניסתו לתפקיד, לדאוג ולעשות צדק היסטורי עם משפחות הנספים ולהעניק לנושא סדר עדיפות גבוהה ביותר. לשם כך, אף הוקמה בקק"ל מחלקה מיוחדת לחיפוש ואיתור משפחות נספים ולטיפול בהעברת הנכסים ושווה ערכם לחברה להשבה, טיפול המסתיים היום עם הסכום האחרון בסך 159 מיליון שקל המצטרפים לנכסים ולכספים שהעבירה קק"ל בשנים האחרונות לחברה להשבה.

שטנצלר ציין כי "היום עשינו תיקון של עוול היסטורי, ולאחר כשנתיים של עבודה מאומצת של עובדי קק"ל מול החברה להשבת נכסים של נספי השואה, השלמנו העברת חצי מיליארד שקלים למשפחות הנספים. עם כניסתי לתפקיד, יחד עם חברי הדירקטוריון, שמנו לנו למטרה עליונה לטפל בנושא המורכב, הרגיש והמסובך הזה, הן מהבחינה הטכנית כי היה קיים קושי אובייקטיבי עצום לבדוק נכסים היסטורי שחלקם מגיע גם לכמעט 100 שנה אחורה והן מכל בחינה אחרת. קק"ל רתמה גם את לשכות קק"ל בכל רחבי העולם כדי לעזור בחיפוש משפחות הנספים. קק"ל קיבלה בנאמנות לשמור על נכסי הנספים, אלה הועברו לניהול מינהל מקרקעי ישראל והיום אנו מסיימים את תהליך העברת כל הכסף ושיערוך כל אותן קרקעות.

"אני שמח שתוך זמן קצר יחסית, הצליח הצוות בראשותו של אלכס חפץ, מנכ"ל הימנותא, אותו מיניתי לטפל בנושא, לסיים את עבודתו ולהשלים משימה חשובה זו. אין לי ספק כי כעת לאחר שהעברנו סכומים נכבדים אלה המיועדים לקרובי הנספים שלא שרדו את השואה, תדע החברה להשבה, בראשות המנכ"ל ד"ר פלג והיו"ר מיכה חריש, לטפל בכך טוב יותר מכל גוף אחר, שהכספים הללו יחולקו בצורה הצודקת והנכונה ביותר שתעשה צדק היסטורי ככל שניתן לפחות עם קרוביהם של הנספים שנרצחו על ידי הנאצים בשואה.