חברת החשמל תקבל חצי מיליארד דולר מסיטיבנק וברקליס

שני הבנקים נבחרו להוביל את גיוסי החוב של חברת החשמל בחו"ל, והלוואת הגישור הייתה חלק מתנאי המכרז

חברת החשמל תקבל הלוואת גישור בסך חצי מיליארד דולר מהבנקים להשקעות סיטיבנק וברקליס, שנבחרו להוביל את תוכנית גיוסי החוב המתוכננת של החברה בחו"ל. ההלוואה, שנחשפה לראשונה ב"גלובס", ניתנה לתקופה של שנה, או עד להשלמת גיוס הסכום, לפי המוקדם.

לפי הערכות, הריבית שתשלם החברה תנוע בטווח של ליבור פלוס 1 לליבור פלוס 1.9 - ריבית נמוכה מזו שהחברה משלמת על כל חוב אחר שהיא מגייסת, למעט בערבויות מדינה. הלוואת הגישור הייתה חלק מדרישות המכרז שהוביל אגף הכספים בחברה לבחירת החתמים להנפקה.

חברת הדירוג S&P מעלות הודיעה לפני שבוע, כי היא מוציאה את חברת החשמל מרשימת המעקב, ומותירה את דירוג החוב הבינלאומי של החברה על BB, רמה מתחת לדירוג השקעה. החברה ציינה את לקיחת הלוואת הגישור כאחד הגורמים שמחזקים את מצב הנזילות של החברה, לצד קבלת ערבויות המדינה, אך ציינה כי קיים עדיין צורך בשורת צעדים לחיזוק מצב הנזילות בחברה, ובהם העלאת תעריף החשמל. רשות החשמל אמורה להחליט בשבועיים הקרובים על העלאת התעריף בשיעור של כ-6%.

הלוואת הגישור נועדה להפחית את הסיכון הנובע מעיכובים בלתי צפויים בהנפקת אג"ח של מיליארד דולר שמתוכננת לתחילת החודש הבא.

הלוואות גישור מקובלות בגיוסי חו"ל בהיקפים גדולים. בחברת החשמל מעריכים כי תנאי שוק האג"ח הקונצרני בחו"ל מתאימים כיום במיוחד לגיוסי הון, על רקע צמצום ניכר במרווחי הריבית שחל בשוק ה-High Yield בתקופה האחרונה.