השבוע בוול סטריט; דריכות שיא - ברננקי יפסיק "להדפיס"?

ארה"ב צמחה בקצב של 2.5% (שנתי) ברבעון הראשון - מתחת לצפי ■ שלל נתוני מאקרו: סקר ה-ADP, דוח התעסוקה, הצהרת הריבית של ה'פד' ועוד ■ מצעד המדווחות: ויזה, פייזר, וייאקום וקראפט

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר (ב') ברקע לנתון הצמיחה היחסית מאכזב שפורסם ביום שישי ולקראת שלל נתונים מהותיים שיפורסמו בימים הקרובים, החל מהצהרת הריבית של ה'פד' וכלה בדוח התעסוקה. עונת הדוחות נמשכת, בעוד אנליסטים מודאגים באשר לירידה בהכנסות החברות שדיווחו.

חרף הנתונים הפושרים והעובדה כי המדדים בוול סטריט ננעלו כמעט ללא שינוי ביום שישי, ביצועי המניות בשבוע החולף היו חיוביים. מדד ה-S&P 500 הוסיף לערכו 1.7%, בעוד הדאו ג'ונס טיפס ב-1.1% והנאסד"ק סיים את השבוע עם עליות של 2.3%.

כאמור, מה שהעיב על השווקים ביום שישי היה נתון אומדן הצמיחה לרבעון הראשון של 2013. התחזיות בשוק צפו כי קצב הצמיחה יעמוד על 3.1% (שנתי) אך הנתון איכזב והצביע על קצב צמיחה של 2.5% בלבד. מנתוני הצמיחה עולה כי הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלית ארה"ב, טיפסה ברבעון הראשון ב-3.2%, העלייה החדה ביותר מאז שלהי 2010. עם זאת, כלכלנים מציינים כי חלק ניכר מהשיפור בצריכה הפרטית נבע מהעלייה במחירי הדלק. ומהן הערכות הצמיחה לרבעונים הבאים? (לסיפור המלא)

מעבר לנתונים המאכזבים, אנליסטים מודאגים גם מהתמונה שעולה מעונת הדוחות. לפי נתונים של תומפסון-רויטרס, מתוך 271 מהחברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 שדיווחו עד כה, 69% היכו את התחזיות המוקדמות, מעל הממוצע הכללי שעומד על 63%. אולם, רק 43% הצליחו לעקוף את תחזיות האנליסטים באשר לשורת ההכנסות, מתחת לממוצע שעומד על 62%. מאחר וגידול בהכנסות משמעו צמיחה של החברה, הנתונים מעוררים דאגה. כעת, אנליסטים מעריכים כי שיעור הצמיחה ברווחי החברות ברבעון הראשון יעמוד על 3.8%.

שלל נתוני מאקרו: ה'פד' ישנה מדיניות?

שלל נתוני מאקרו צפויים להתפרסם בשבוע הקרוב. ביום שני יפורסמו נתוני ההוצאה וההכנסה הפרטית של משקי הבית בארה"ב, וכן החיסכון הפרטי הנגזר מהם. לפי התחזיות בשוק הוצאות משקי הבית צפיות לעלות ב-0.2% במארס, לעומת עלייה של 0.7% בפברואר, בעוד ההכנסה הפרטית צפויה לגדול בשיעור של כ-0.4%, כלומר גם החיסכון הפרטי של משקי הבית יגדל. באותו היום יפורסמו נתוני מכירות הבתים בהמתנה לחודש מארס, שצפויים לטפס ב-1.1%.

ביום רביעי, יפורסם כמדי חודש, סקר ה-ADP הבוחן את מספר המשרות שנוצרו בסקטור הפרטי (ללא מגזר החקלאות והממשלתי) בחודש אפריל. לפי התחזיות המוקדמות, משרות המשרות שנוצרו עומד על 153 אלף, נמוך יותר מהנתון של חודש מארס - 158 אלף. הנתון נחשב ל"מתאבן" שמפורסם לפני דוח התעסוקה המלא ביום שישי.

עוד ביום רביעי יפורסם מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור לחודש אפריל. לפי הצפי, המדד ירשום קריאה של51.1 נקודות. נמוך מהקריאה של חודש מארס - 51.3.

ביום רביעי ה'פד' יפרסם את הצהרת הריבית והמדיניות המוניטרית לחודש מאי. אנליסטים מציינים כי לאור החולשה הכלכלית היחסית שנרשמה הן בסקטור התעסוקה והן בשיעור הצמיחה, הבנק המרכזי לא צפוי לשנות את המדיניות המרחיבה בה הוא נוקט, ולהמשיך לרכוש אג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש.

ביום חמישי יפורסמו, כמדי שבוע, תביעות האבטלה השבועיות, שצפויות לעלות מעט ל-345 אלף. עוד ביום חמישי יפורסם גם המאזן המסחרי של ארה"ב. לפי התחזיות הוא צפוי לקטון מעט לרמה של 42.1 מיליארד דולר.

יש לציין כי ביום חמישי צפויה גם החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי. רבים סבורים כי הבנק יחליט לחתוך את הריבית לשפל חדש, עניין שעשוי לתמוך בשווקים.

ה"דובדבן" של נתוני המאקרו הוא דוח התעסוקה לחודש אפריל שיתפרסם ביום שישי. לפי צפי האנלסיטים, המשק האמריקאי ייצר כ-155 אלף משרות, הרבה מעל האומדן של חודש מארס, אז הנתון הצביע על יצירה של 88 אלף משרות. שיעור האבטלה שיפורסם במקביל צפוי להישאר על כנו ברמה של 7.6%.

בין החברות שידווחו השבוע ניתן לציין את ענקיות התרופות פייזר ומרק וכן חברות הענק כגון Loews , Aetna, ענקית האנרגיה - Chesapeake Energy , חברת כרטיסי האשראי ויזה , וייאקום וענקית המזון קראפט .