משקיעים, זו הסיבה שעדיף לכם להתעלם מהמלצות אנליסטים

כלכלני בנק ההשקעות JP מורגן המליצו בסקירתם ל-2013 למכור מניה אחת: First Solar ■ המניה זינקה ב-44% מתחילת השנה, יותר מ-71 מתוך 72 המניות המומלצות של הבנק לשנה זו ■ ולא רק בבנק ההשקעות יוצאים בתחזיות שגויות מעת לעת

למניית חברת First Solar היה יום "משוגע". היא זינקה ב-12% ביום מסחר אחד ועלתה לשיא של 52 שבועות. אולם, אם הייתם מקשיבים להמלצת בנק ההשקעות JP מורגן, כנראה שהייתם בשוק מכך: בסקירה שהוציא הבנק לקראת שנת 2013, המליץ הבנק רק נגד מנית אחת - המניה של First Solar.

בנוסף להמלצה השלילית על First Solar, ב-JP מורגן פרסמו רשימה של לא פחות מ-72 מניות מומלצות לקנייה השנה. אולם, באופן מביך, זינוקה של First Solar בכ-44% מתחילת השנה, הופך אותה לאטרקטיבית יותר מ-71 מתוך 72 המניות המומלצות של JP מורגן. (המניה היחידה שעלתה יותר מ-First Solar, היא מניית יצרנית השבבים Cree)

יש לומר לזכות כלכלני JP מורגן כי 72 מניות הבנק המומלץ מציגות, נכון לזמן כתיבת שורות אלה, תשואה טובה יותר מזו של מדד ה-S&P 500 - אולם בפחות מאחוז.

ב-2012 הצליחו ב-JP מורגן קצת יותר, כאשר התשואה הממוצעת של המניות המומלצות על ידי הבנק הסתכמה ב-15.5%, לעומת תשואה של 10.8% למדד ה-S&P 500 באות השנה. אולם, גם ארבעת המניות המומלצות למכירה על הבנק זינקו בכ-11.1% בממוצע (יותר מה-S&P 500). המניה היחידה שירדה באותה השנה, הייתה First Solar.

האנליסטים של JP מורגן הם לא היחידים שיוצאים בתחזיות שגויות. "לאנליסטים יש קושי רב בסיפוק תחזיות בסיסיות לרווחי חברות. משקיעים אשר סומכים באופן עיוור על המלצות כאלה בעודם מבצעים השקעות, צפויות להתאכזב מאד", כתב פרופ' בורטון מלקיאל מאוניברסיטת פרינסטון בספרו המפורסם, A Random Walk Down Wall Street.

"אנליסטים מבינים טוב את התעשיות שהם מסקרים, יודעים מה קורה בחברות, אולם - הם לא טובים בהמלצות", ציין זכריא קרבל, נשיא חברת המחקר RiverTwice. "לעקוב אחר רשימות דוגמת 'המניות המומלצות' להשקעה ולפעול לפיהן, זו אחת הדרכים הגרועות ביותר להרכיב פורטפוליו השקעות".