פנים חדשות ליוזמת השלום הערבית: הסכמה לחילופי שטחים

במהפך, מצהיר ראש ממשלת קטאר כי הליגה הערבית תומכת בחילופים שטחים "דומים", ב"היקף מינורי", על סמך הסכמה הדדית ■ ההכרזה – בעקבות פגישה עם קרי בוושינגטון

הליגה הערבית שידרגה אתמול (ב') את יוזמת השלום שלה עם ישראל והכריזה, שהיא מוכנה עתה לתמוך בחילופי שטחים "בהיקף מינורי" בין ישראל לפלסטינים כאחד מהתנאים לנירמול יחסי העולם הערבי עם ישראל. ביוזמה המקורית, שאימצה פסגת הליגה ב-2002, נדרשת ישראל לנסיגה מלאה מכל שטחי רמת הגולן, הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה. את ההכרזה על הגרסה החדשה של יוזמת השלום הערבית השמיע ראש ממשלת קטאר, שיח חמאד בין ג'אסים אל תאני, ראש משלחת של הליגה הערבית לשיחות בוושינגטון, כתום פגישות נפרדות עם סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ושר החוץ, ג'ון קרי.

בשיחה עם עיתונאים לאחר הפגישה עם קרי, אמר אל תאני: "הליגה הערבית חוזרת ומאשרת שהסכם (בין ישראל לפלסטיניים) צריך להיות מושתת על פתרון של שתי מדינות על בסיס קו הגבול מ-4 ביוני 1967, עם אפשרות של חילופי שטחים דומים, בהסכמה הדדית, בהיקף מינורי".

אל תאני אמר כי "משלחת הליגה הערבית מבינה ששלום בין ישראל לפלסטינים הוא בחירה אסטרטגית של האומה הערבית". במשלחת הליגה השתתפו נציגים ממצרים, סעודיה, ירדן, בחריין, הרשות הפלסטינית ולבנון.

אנליסטים אמרו אמש, כי ההתמתנות בעמדת הליגה מקרבת אותה למדיניות שהתווה נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במאי 2011, שלפיה הפתרון לסכסוך הוא שתי מדינות לשני עמים, לאורך קו הגבול מ-1967 עם אפשרות לחילופי שטחים על סמך הסכמה הדדית. עמדת אובמה היתה מאמץ למצוא דרך ליישם את מכתבו של הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, ממאי 2004, לראש ממשלת ישראל דאז, אריאל שרון, שבו נקבע כי גבול עתידי בין ישראל למדינה הפלסטינית ייקבע על סמך המציאות שנוצרה בשטח, לרבות קיומם של "מרכזי אוכלוסין" ישראלים בשטחים.

מכל מקום, ההצהרה של ראש ממשלת קטאר, אתמול, לא התייחסה להיבטים חשובים אחרים של יוזמת השלום הערבית, שנותרו לפי שעה ללא שינוי, לרבות "מציאת פתרון צודק" לבעית הפליטים בהתאם להחלטה 194 של עצרת או"ם, כלומר "זכות השיבה".

האנליסטים מעריכים, שההתמתנות היחסית בעמדת הליגה הושגה בעקבות מאמצי שכנוע נמרצים של קרי, והיא מעידה על נחישות ההחלטה של אובמה לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים בתקופת כהונתו השנייה. על רקע זה יש הערכות, שהממשל שואף לכנס בוושינגטון ועידת פסגה בהשתתפות אובמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ועבדאללה מלך ירדן. פסגה זו עשויה להיות יריית הפתיחה לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים.

על-פי הערכות האנליסטים, ינסה עתה הממשל לדחוף את ישראל לעשיית מחווה לקידום מאמצי השלום.

קרי אמר אחרי הפגישה עם משלחת הליגה, כי הדיון היה "חיובי מאוד, קונסטרוקטיבי מאוד והניב תוצאות חיוביות". הוא שיבח את הליגה הערבית על "התפקיד החשוב שהיא ממלאת, ונחושה למלא, כדי להביא שלום למזרח התיכון".

ישראל טרם הגיבה על שידרוג יוזמת השלם של הליגה, אך היא הגיבה בזעם על הצהרת אובמה שהגבול העתידי בין ישראל לרשות יהיה מבוסס על גבולות 1967, עם אפשרות לחילופי שטחים. למעשה, יש זהות מוחלטת בין הצהרת אובמה ב-2011 לבין הצהרת ראש ממשלת קטאר, בשם הליגה, אתמול. כיצד היא תגיב על השידרוג - לא ברור.