צפו בווידיאו המחריד: מטוס בואינג מתרסק והופך לכדור אש

לעתים נדירות מתרסק מטוס ענק – ולעתים נדירות עוד יותר ההתרסקות מתועדת בוידאו ■ לפני יומיים צולמה במצלמת אבטחה התרסקות מטוס 747 באפגניסטן ולחוקרי האסון, שבו נהרגו 8 בני אדם, יש הזדמנות נדירה

יומיים לאחר ההתרסקות הקטלנית של מטוס הג'מבו האמריקני באפגניסטן, התפרסם ברשת סרטון וידאו שתיעד את האסון שבו נהרגו שמונה בני אדם. הסרטון שפורסם באתר Liveleak ולאחר מכן עלה ליו-טיוב מראה כיצד המטוס הענק הופך שניות לאחר המראתו לכדור אש.

הסרטון צולם ממצלמה שהותקנה על לוח המחוונים (דש בורד) של כלי רכב שנסע בסמוך לשדה התעופה הצבאי בגרם, כ-60 קילומטרים מצפון לבירה קאבול. התיעוד של ההתרסקות מראה איך, תוך שניות, יכול אחד המטוסים הגדולים בעולם ליפול מהשמיים ולהפוך לערימת הריסות.

בצילום נראה המטוס מיד לאחר המראתו, כשהוא עולה לשמיים בזווית כמעט ישרה לקרקע, בעוד שבהמראה תקינה המטוס ממריא בזווית כהה הרבה יותר. בעקבות זווית ההמראה המטוס איבד את רוב המהירות שלו והגיע למצב של הזדקרות - מצב בו לא זורם מספיק אוויר מתחת לכנפיים כדי להשאיר את המטוס באוויר.

לטייסים לא היה סיכוי

בנקודה הזו הטייסים "הפילו" את כנף ימין לקרקע, בניסיון נואש לצבור מספיק מהירות כדי לקבל עילוי מהכנפיים. למרות שהפעולה בוצעה בצורה מושלמת, והמטוס אפילו הספיק להתיישר תוך כמה עשרות מטרים - בגובה הנמוך בו הוא היה לא היה לטייסים סיכוי לצבור מספיק מהירות כדי להעלות את המטוס בחזרה לאוויר, והוא התרסק לקרקע בכנפיים מיושרות.

מיד הפך הג'מבו לכדור אש - וכל שמונת בני האדם שהיו עליו נספו. בהמשך הסרטון רואים כיצד הנהג ניסה להתקרב לזירת ההתרסקות, אך אלפי ליטרים של דלק סילוני יצרו שריפה אדירה וחום שאיש לא יכול היה להתקרב אליו.

המטוס, השייך לחברת נשיונל אייר, הוא בואינג F747-400, גירסת המטען של מטוס הנוסעים השלישי בגודלו בעולם, זה המשמש לרוב בטיסות שבין תל אביב לניו יורק.

החקירה: המטוס איבד את שווי המשקל

מחקירה ראשונה של ההתרסקות נראה כי המטען שהמטוס נשא זז במהלך ההמראה כלפי הזנב, מה שגרם למטוס לאבד את שווי המשקל ולנטות בחדות כלפי מעלה. לא ברור האם מדובר בכשל טכני או בטעות של פקח העמסה, והנושא נחקר כעת גם בידי הרשות האמריקנית לבטיחות בתעופה וגם על-ידי חיל האוויר האמריקני.

בשנת 1992 התרסק מטוס 747 למטען של חברת אל-על בהולנד. במהלך הטיסה התנתקו שניים מארבעת מנועי המטוס, מדגם ישן יותר מזה שהתרסק באפגניסטן, בעקבות תקלה בחלק המחבר אותם לכנף. עם נפילתם הם פגעו בכנפיים, במערכות השליטה וההידראוליקה של המטוס.

הטייסים איבדו את השליטה, והוא התרסק לתוך בניין מגורים באמסטרדם. שלושת אנשי הצוות הישראליים ועוד 39 תושבי הולנד נהרגו בהתרסקות.