לנדאו לאחר חשיפת "גלובס": "הפרטת משק החשמל - טעות"

שר האנרגיה לשעבר: "מי שרוצה תחרות שיכניס יצרנים פרטיים, מי שרוצה מחיר חשמל נמוך לצרכן שישאיר את חברת החשמל כיצרן יחיד"

"ההחלטה על הפרטת משק החשמל הייתה טעות שתביא להתייקרות מחיר החשמל לצרכן", כך אמר היום שר האנרגיה לשעבר, ד"ר עוזי לנדאו. בעקבות הפרסום אתמול ב"גלובס" על כך שצרכן החשמל הביתי לא ייהנה מחשמל מוזל כתוצאה מכניסת היצרנים הפרטיים אמר לנדאו: "מי שרוצה תחרות שיכניס יצרנים פרטיים. מי שרוצה מחיר חשמל נמוך לצרכן שישאיר את חברת החשמל כיצרן יחיד".

"גלובס" הראה אתמול כי המדינה תעניק ליצרני החשמל הפרטיים הגנות ורשתות ביטחון שעשויות לעלות מיליארדים לצרכני החשמל. לנדאו, כיום שר התיירות, חתם על רוב ההגנות האלה בעת ששימש שר האנרגיה בקדנציה הקודמת של הממשלה.

"נכון, אני טיפלתי בהכנסת יצרנים פרטיים כי ביצעתי החלטת ממשלה, אבל אני רק יכול לציין מה שאמר לי מזכיר האנרגיה של ארה"ב כשסיפרתי לו על כך. הוא אמר לי רק שלוש מילים: "Don't do it!".

- מדוע ניתנו הגנות כה יקרות ליצרנים?

"כל זה נובע ממדיניות ממשלתית שמוכרחים להכניס את היצרנים הפרטיים פנימה. 'נכניס את הראשון ואת השני ונראה מה קורה'. הבנקים רצו את ההגנות שלהם גב אל גב ובאמת שלושת הראשונים שנכנסו קיבלו את כל ההגנות - זה היה מחיר ההצלחה של הממשלה. פרטי לא ייכנס אם לא יהיו לו לפחות 12%-15% תשואה על ההון, חברת החשמל עובדת עם 5% תשואה. לכן אם אתה רוצה תחרות - תכניס יצרנים פרטיים. אם אתה רוצה מחיר חשמל נמוך לציבור - שמור את החברה כחברה אחת".

- אתה אומר שמונופול עדיף על תחרות חופשית?

"הגישה שדוגלת בהפרטה מבוססת על ההנחה שיש לנו שוק פרטי שפועל ביעילות, אבל אין כאן שוק אמיתי. מבנה ההוצאות של חברת החשמל הוא כזה ש-50% הולכים על דלק לייצור חשמל, 30% על הון שזה בעיקר בניית תחנות כוח ורק 20% על התפעול ועלויות כוח האדם. כוח הקנייה העדיף של חברת החשמל בדלק ובציוד יביא לכך ש-80% מהעלויות שלה יהיו זולות מאלו של היצרנים. היצרנים הפרטיים יכולים לנסות ולהכות את חברת החשמל רק ב-20% הנותרים. לגבי המונופול - צריך רגולציה חזקה. צריך לדעת מה קורה בחברה, לשבת עליה יותר חזק ולגרום לזה שתהיה למשל הפרדה חשבונאית בין המקטעים והיחידות השונים בחברה".

דליה אנרגיות: "אנחנו לא טייקונים"

"תחנות כוח פרטיות כולל זו של דליה אנרגיות הוקמו כמענה לצורכי החשמל של המדינה אחרי שהחליטה על רפורמה במשק החשמל ופתיחתו לתחרות", נמסר מדליה אנרגיות, "תחנת הכוח של דליה אנרגיות תמכור למדינה חשמל זול ב-30% מתעריף הייצור של חברת החשמל. התחנה תמכור גם לצרכנים פרטיים במחיר מוזל מהמחיר המוצע להם תוך תשלום מלוא של עלות ההולכה לחברת החשמל. פתיחת התחרות והחשמל המוזל שתייצר דליה אנרגיות ישרתו את הציבור בישראל. ראשית, כתוצאה ממכירת חשמל זול יותר לחברת החשמל יירד תעריף הייצור ויופחת מחיר החשמל שמשלמת ריקי כהן. שנית, הוזלת התקורות לתעשייה תביא להוזלת הייצור ותגולגל בהוזלת מחירים לריקי כהן.

"דליה אנרגיות לא מוקמת ע"י טייקונים או ע"י קבוצות ריכוזיות במשק, אלא ע"י יזמים נחושים שחלמו על פתיחת משק החשמל וצעדו בדרך חתחתים כדי להגשים זאת. חשוב להדגיש, הקמת התחנה ב-4 מיליארד ש"ח מתאפשרת, בין היתר, באמצעות גיוס כספים מגופים מוסדיים. כסף שיבטיח שחסכונות הציבור יופנו להשקעה וצמיחה במשק ולא להרפתקאות נדל"ן במזרח אירופה. כסף שיבטיח לציבור תשואה קבועה על חסכונותיו לאורך שנים".