איילון: מוכן ללחוץ יד לליברמן; ליברמן: לא לוחץ יד לשקרנים

(עדכון) - סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, העיד כי ליברמן הנחה אותו, בשני מקרים, למנות את זאב בן-אריה לשגריר בלטביה ■ איילון לסנגור של ליברמן, עו"ד יעקב וינרוט: "גם אני הייתי בתפקיד הזה 4 שנים, להגן על אותו נאשם"

יום סוער בבית משפט השלום בירושלים: במשך קרוב ל-5 שעות העיד היום (ה') עד התביעה המרכזי במשפטו של שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן - סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון.

עדותו של איילון הזיקה מאוד לליברמן, נוכח דבריו שקודם לישיבת ועדת המינויים שבה מונה זאב בן-אריה לשגריר בלטביה, הנחה אותו ליברמן בשתי הזדמנויות למנות את בן-אריה.

במהלך החקירה הנגדית ניסה הסנגור של ליברמן, ד"ר יעקב וינרוט, לקעקע את אמינותו של איילון ועימת אותו עם גירסאות אחרות שהשמיע בפומבי בעבר, באשר למעורבותו של ליברמן במינוי בן-אריה.

במהלך החקירה הנגדית נשמעו באולם חילופי דברים חריפים בין ליברמן לאיילון. במהלך חקירתו הנגדית אמר איילון: "צריך לזכור, זה לא דני איילון נגד אביגדור ליברמן, זה מדינת ישראל נגד אביגדור ליברמן. אין לי שום סכסוך עם ליברמן, אני מוכן ללחוץ לו את היד ברגע זה".

ליברמן, שישב בשורה הראשונה באולם, סנטימטרים אחדים מאחורי ליברמן, השיב בקריאת ביניים: "חס וחלילה, אני לא לוחץ את היד - לא לרמאים ולא לשקרנים". אך איילון המשיך: "אין לי סכסוך איתו, ומי שאין לו סכסוך, יש לי איתו יחסים טובים".

איילון נתן הסבר נוסף לשינויי גירסתו ולהלך הרוחות במשרד החוץ לאחר התפטרותו של ליברמן בדצמבר האחרון, לאחר הגשת כתב האישום נגדו, תוך שהפנה רמיזות עבות לעבר ליברמן.

"ברגע שמר ליברמן עזב את משרד החוץ, אנשים הרגישו חופשיים לדבר", אמר איילון. "אין נקמה בלבי, אלא אמירת אמת. חשוב לי להגן על שמי הטוב, אני נבחר ציבור שאולי עוד עתידו לפניו, ואני רוצה להבהיר לציבור מה היה. אני לא רואה רק זכות לשתף פעולה עם רשויות החקירה, אני רואה חובה לעשות זאת. התופעה הזו של אנשי ציבור שאומרים במשטרה 'לא זוכרים', זה לא יאה ולא מכובד".

ליברמן מואשם במירמה והפרת אמונים, בכך שבמהלך כהונתו כשר החוץ פעל לקידום מינויו של בן-אריה לשגריר בלטביה, זאת אף שבתפקידו הקודם של בן-אריה, כשגריר בבלארוס, הדליף לליברמן פרטים מתוך מסמך חיקור-הדין, שביקשה ממנו משטרת ישראל להעביר לשלטונות המדינה. זאת, במסגרת החקירה נגד ליברמן בפרשת חברות-הקש - תיק החקירה המרכזי נגד שר החוץ לשעבר, שנסגר מחוסר ראיות.

"זה פוגע בי"

במהלך חקירתו הראשית תיאר איילון בפירוט שני מקרים שבהם הנחה אותו ליברמן, בשבוע שלפני ועדת המינויים שבה מונה בן-אריה לשגריר ישראל בלטביה, למנות את בן-אריה לתפקיד.

איילון, ששימש יו"ר הוועדה, הוסיף ותיאר כי לאחר ועדת המינויים שבה נבחר בן-אריה פה-אחד, הוא דיווח לליברמן על המינוי - וליברמן הודה לו על כך.

איילון אמר לתובעת, עו"ד מיכל סיבל-דראל, כי בפגישה בלתי פורמלית עם ליברמן בארבע עיניים, שאינה מופיעה ביומנים, ימים אחדים לפני ועדת המינויים, "דיברנו על נושאים מדיניים, ולקראת סוף הפגישה הוא אמר לי לקראת הוועדה שממנה את שגריר בריגה שבלטביה, צריך למנות את בן-אריה לשגריר שם. לקראת סוף הפגישה הוא ביקש ממני למנות את בן-אריה. ההסבר היה שהוא הכי טוב לכך. לא הייתה לי שום דעה, זה דבר שלא חשבתי עליו יותר מדי. הייתה לי הפתעה מסוימת מכך, כי לא ידעתי שבן-אריה בכלל היה מועמד".

איילון העיד כי בפגישה נוספת עם ליברמן, שכן מופיעה ביומניהם של השניים, שב ליברמן וביקש ממנו למנות את בן-אריה לתפקיד. "בפגישה הזו עלה נושא בן-אריה כבדרך-אגב, כשהייתי בדרכי החוצה, רק שאלה אם אני זוכר לגבי בן-אריה, זה הכול", אמר.

לדברי איילון, "לאחר ההחלטות בוועדות המינויים הייתי תמיד נוהג להיכנס לחדרו של ליברמן או להתקשר אליו ולהודיע לו. במקרה הזה, מכיוון שהיו לו מועמדים מועדפים, אמרתי לו שהמינוי של בן-אריה עבר. והוא הודה לי, הוא אמר 'תודה רבה'".

עוד אמר איילון כי נוכח ההנחיה מליברמן, בפתח הישיבה של ועדת המינויים הוא אמר כי "בן-אריה הוא המועמד המתאים ביותר".

כבר בחקירה הראשית התייחס איילון לשאלה האם הגירסה שהוא מוסר בבית המשפט מונעת מרצון לנקום בליברמן, על שהדיח אותו מרשימת הליכוד ביתנו.

"לא הייתה לכך שום השפעה", אמר איילון, "וצר לי שהשתרבבו כל מיני פרסומים, כאילו אני מונע מכך. זה פוגע בי, אני לא מקבל את זה ומתקומם נגדו. זה לא אופיי, אני לא נוקם ולא נוטר, ואין לזה שום משמעות מבחינתי לגבי המשפט. משפט זה דין צדק זה אמת, זה לא קשור בכלל לעתידי הפוליטי".

"זה זוטי-זוטות"

בחקירה הנגדית התלקח עימות חריף בין איילון לוינרוט ביחס לעדותו במשטרה, אז תיאר פגישה משולשת שקיים כביכול עם בכירי משרד החוץ, יוסי גל ושמעון רודד, ולאחר מכן התברר מעיון ביומנו כי רודד לא נכח באותה פגישה.

העימות עסק בפער בין הגירסה שמסר איילון לראשונה במשטרה - שישיבת ההכנה הייתה בהשתתפות מנכ"ל המשרד דאז, יוסי גל, וראש אגף משאבי אנוש דאז, שמעון רודד, בעוד שבהמשך התברר כי רודד לא נכח באותה פגישה.

איילון הסביר כי מסר את עדותו הראשונה לחוקרי המשטרה בלא שיומנו היה בפניו, ולאחר שבדק את הדברים ביומנו התברר לו כי רודד לא השתתף בפגישה. "השאלה אם ישיבת ההכנה הייתה במעמד שלושה או במעמד שניים, זה זוטי-זוטות", אמר איילון. "אני לתומי חשבתי שמה שחשוב זה מי אמר למי".

"כשראית את היומן, הסיפור התנפץ לך בפרצוף", הטיח וינרוט באיילון, "ואז אתה יזמת שהייתה פגישה נוספת (בה הנחה ליברמן את איילון למנות את בן-אריה - י' י'), ואז הולדת שיחה שלא הייתה ולא נבראה".

איילון השיב: "מה שאתה אומר זה דבר מופרך ולא נכון, אני הייתי שם ולא אתה. אתה", אמר איילון לוינרוט, "עושה את תפקידך נאה. גם אני הייתי בתפקיד הזה 4 שנים, להגן על אותו נאשם".

בהמשך החקירה אמר וינרוט לאיילון: "אתה היית שליח מצווה, הלכת למשטרה ואמרת דברים מיוזמתך כל אימת שדברים גונבו לאוזניך".

על כך השיב איילון: "לא בדיוק. כשאני נפגשתי לראשונה עם חוקרי המשטרה התבקשתי על-ידם לענות את כל מה שאני יודע... אני, כאזרח שומר חוק, משתף פעולה עם המשטרה. לא נידבתי מידע, שיתפתי פעולה עם רשויות אכיפת החוק כמו שכל אזרח שומר חוק היה עושה. כנבחר ציבור אני רואה את עצמי כחייב לשמש דוגמה".

וינרוט ירה לעברו: "אין לי שום ספק שאתה אזרח שומר חוק, לפחות במובן הקפקאי". איילון ענה: "איך אתה מעז לומר במובן הקפקאי?". ראש הרכב השופטים, השופטת חגית מאק-קלמנוביץ, הרגיעה את הרוחות המתלהטות.

איילון על כך שהגן על ליברמן בראיון בערוץ 1: "אני לא מפליל שר חוץ בשידור חי"

במהלך עדותו של איילון הבוקר נשמעו התייחסויות חוזרות ונשנות למעורבותם של עיתונאים וכלי תקשורת בשלבים השונים של פרשת ליברמן.

במהלך העדות הראשית הקרינה התובעת, עו"ד מיכל סיבל-דראל, באולם בית המשפט קטע מראיון שהעניק איילון לגאולה אבן בערוץ 1 בנובמבר 2012, שבו השמיע גירסה שונה מעדותו בבית המשפט. באותו ראיון אמר איילון כי ליברמן לא העביר לו שום מסרים או הנחיות לגבי מינוי בן-אריה.

"בן-אריה עבר פה-אחד, כי הוא היה בעל הכישורים הטובים ביותר מכל המתמודדים", אמר איילון באותו ראיון, "גם מבחינת שפה, גם מבחינת זה שכבר היה שגריר, וגם בגלל גילו, זה היה תפקידו האחרון, ולכן נהוג לתמוך בו. הוועד העביר אותו פה-אחד". אבן שאלה האם ליברמן דחף למינוי, ואיילון השיב: "בהחלט לא זכור לי דבר כזה. אני מנהל את הוועדה כבר 4 שנים, וכל המינויים נעשו בצורה ישרה, יש פרוטוקולים. צריך לראות מה התוצאה, זה עבר פה-אחד כי הוא היה מועמד ראוי".

איילון נשאל מדוע אמר באותו ראיון כי ליברמן לא העביר לו שום מסר בעניין בן-אריה, והשיב: "אף אחד לא מצפה שאני אפליל שר חוץ של מדינת ישראל בפומבי, עם כל ההשלכות שיכולות להיות לזה. עם כל הכבוד לגברת אבן, היא לא שופטת, והאולפן שלה הוא לא בית משפט. מבחינתי זו הייתה אמירה דיפלומטית שהייתה צריכה לסמן לה - עזבי את העניין, לא ראוי לדבר על זה".

הסנגור, ד"ר יעקב וינרוט, שאל את איילון מדוע המשיך להגן על ליברמן במועד זה, אף שעוד קודם לכן כבר הדיח אותו ליברמן מרשימת ישראל ביתנו.

"כי ליברמן הוא עדיין שר החוץ", השיב איילון, "עדיין מייצג אותך ואותי בכל בימות העולם, ולכן אני לא מפליל שר חוץ בשידור חי".

איילון ציין כי סוכם עם אנשי ערוץ 1 שהראיון יעסוק בנושאים מדיניים בלבד, אך הוסיף כי "אין לי שום דבר נגד הגברת אבן, היא עשתה את עבודתה העיתונאית".

וינרוט הביא ציטוט משידור של אבן ועמיתתה אילה חסון, שבו הצהירו כי מעולם לא היה סיכום כזה עם איילון, והוסיף כי בכוונתו לזמן את השתיים אל דוכן העדים.

עיתונאי נוסף שוינרוט הודיע על כוונתו לזמנו להעיד נכח באולם היום - ברוך קרא מערוץ 10, שפרסם לראשונה כי חברי ועדת המינויים לא נחקרו במשטרה, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין פרסם לראשונה את החלטתו להעמיד לדין את ליברמן בפרשת השגריר. וינרוט ביקש להוכיח כי איילון היה המקור של קרא.

איילון אישר כי אכן שוחח עם קרא טלפונית, ביוזמתו של הכתב, אך הכחיש כי היה המקור. וינרוט הודיע כי יזמן את קרא להעיד, אך אמר כי הוא אינו עומד על כך שקרא יעזוב כעת את אולם בית המשפט.