הפרקליטות מערערת על זיכויו של מנכ"ל רמדיה לשעבר

מבקשת להרשיע את גדעון לנדסברגר בגרימת מוות ברשלנות ובעבירות נוספות ■ בנוסף מערערת על זיכוי מהנדס המזון פרדריק בלק מעבירת חבלה ברשלנות

"בית משפט השלום צמצם את חובותיו של מנכ"ל חברת רמדיה לשעבר, גדעון לנדסברגר, עד כדי עיקור חובותיו של מנכ"ל סביר, תוך התעלמות מהוראות חוק, מראיות ואף מקביעותיו שלו עצמו" - כך טוענת פרקליטות מחוז מרכז בערעור שהגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בלוד על החלטת שופטת בית משפט השלום בפתח-תקווה, ליה לב-און, לזכות את לנדסברגר מהרוב המוחלט של העבירות שבהן הואשם בפרשת רמדיה.

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט המחוזי להפוך את החלטת השלום ולהרשיע את לנדסברגר בעבירה של גרימת מוות ברשלנות וכן בעבירות של חבלה ברשלנות (בנוגע ל-16 תינוקות), קבלת דבר במירמה, מעשה העלול להפיץ מחלה, הטעיית צרכנים בנסיבות מחמירות ואי-מילוי הוראות תקן רשמי.

בנוסף מערערת המדינה על זיכויו של מהנדס המזון פרדריק בלק - שהורשע בגרימת מוות ברשלנות - מעבירת חבלה ברשלנות בנוגע לתינוקות רום חן וליעד כהן.

עם זאת, המדינה אינה מערערת על זיכויו של משה מילר, בעלי רמדיה לשעבר, מכל האישומים נגדו.

עיקר טענות המדינה בערעור הן כי לנדסברגר, מנכ"ל רמדיה, היה אחראי כמנהל ליצור מנגנון ניהולי שיוודא את תכולת ובטיחות מזון התינוקות ששווק על-ידי חברת רמדיה תחת ניהולו. המדינה טוענת כי כשליו של המנכ"ל היו חלק מהגורמים שהובילו לאסון.

בין היתר כתבה הפרקליטות בערעור: "כשליו של לנדסברגר ירדו לשורש מהות תפקידו הניהולי... תפקודו של לנדסברגר לקה בשורה של ליקויים משמעותיים, ומינוי איש מקצוע (פרידריק בלק. ח"מ) לא יכול לשמש עבור מנהל כסות להתעטף בה בחסות תקלה".

לדברי הפרקליטות, מתוקף תפקידו כמנכ"ל, לנדסברגר היה אחראי לפעולות שונות שאותן לא ביצע כנדרש, כגון קביעת נוהל המחייב קבלת אנליזות, התוויית מדיניות באשר לבדיקות המבטיחות את בטיחות המוצרים, פיקוח ווידוא באשר לפעולות הכפופים לו, דרישה וקבלת אינפורמציית אמת באשר לבטיחות המוצרים.

בנוסף טוענת הפרקליטות בערעור כי בית משפט השלום טעה כשקבע כי הסתמכותו של לנדסברגר על יצרנית המזון הפגום, חברת הומנה הגרמנית, הייתה ראויה ולגיטימית.

"הסתמכות על מוניטין יצרן, היקף פעילותו והיעדר תקלות דומות בעבר ראויה להיקרא 'היסתמכות עיוורת', שאינה יכולה להחליף תהליך סדור של קבלת אנליזות להרכב התזונתי של מוצר", נכתב בערעור.

פרשה טרגית

ב-13 בפברואר 2012, יותר מ-9 שנים מאז שנחשפה פרשת רמדיה הטרגית, זיכה בית משפט השלום את לנדסברגר מהרוב המוחלט של האישומים נגדו בפרשה, שבה מצאו את מותם 3 פעוטות שצרכו מזון תינוקות שיוצר על-ידי חברת הומנה הגרמנית ושווק על-ידי רמדיה בהנהגתו של לנדסברגר. בעלי החברה לשעבר, משה מילר, זוכה מכל האישומים נגדו.

לעומתם הורשע בלק, טכנולוג המזון של רמדיה בתקופה הרלוונטית, בגרימת מותו ברשלנות של אבישי זיסר, שמצא את מותו בשל צריכת המזון הצמחי של רמדיה. בנוסף, בלק הורשע גם בגרימת חבלה בתינוקות אחרים שנפגעו כתוצאה מצריכת המזון, ובעבירות של הטעיית צרכנים ומירמה.

הערעור, הוגש באמצעות עורכי הדין אור ממון, אורי רינצקי ושמעון לוי מפרקליטות מחוז מרכז.

באי-כוחו של לנדסברגר, עורכי הדין ד"ר ישראל לשם, נדב ויסמן, ויובל ששון, מסרו בתגובה: "לאחר שסגנית נשיא בית משפט השלום שמעה את כל הראיות בתיק, היא קבעה בצורה מפורשת וברורה - בפסק דין המשתרע על פני כ-1,000 עמודים - כי האשמה בפרשה זו היא חברת הומנה הגרמנית שייצרה את הפורמולה, וכי לא נפל כל פסול בפעולותיו של מנכ"ל רמדיה לשעבר. לצערנו הרב, הפרקליטות ממשיכה להתעלם מהעובדות בתיק ומקביעותיו הברורות והמנומקות של בית המשפט. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט המחוזי ידחה את הערעור".

עורכות הדין נוית נגב וגל הררי-גולדמן ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגות את משה מילר, מסרו בתגובה: "משה מילר זוכה באופן מלא על-ידי בית המשפט בהחלטה מקיפה ומפורטת. אנחנו שבעות-רצון מהחלטת הפרקליטות שלא לערער, ומכך שלאחר תקופה ארוכה, עניינו בא לסיומו".