בכושר ובאושר: כמה עולה להקים ולאבזר חדר כושר ביתי?

בלי לצאת ולחפש חניה ובלי להמתין שהמכשיר יתפנה - חדר כושר בבית מצריך השקעה ראשונית וחלל מתאים, אבל שווה את המאמץ ■ כמה זה עולה?

עבור מי שיכול להרשות לעצמו, הן מבחינת המקום בבית והן מבחינת ההוצאה, הקמת חדר כושר בבית היא עניין משתלם ונוח - אפשר להתאמן בכל עת, לבד, בפרטיות, בלי להמתין למתקן, בלי לחפש חניה, ובלי להתחייב למכון כושר הגובה 200-300 שקל בחודש.

טווחי המחירים רחבים: מ-3,000 שקל למסלול הליכה ולציוד משלים, כ-6,000 שקל לציוד מקצועי הכולל גם אופניים ואליפטיקל ועשרות אלפי שקלים למתעמלים ה"כבדים".

"מבחינת עלות, הקמת חדר כושר נגישה יחסית ומתגמלת את מי שמגלה עקביות ובעיקר מתאים את הציוד לצרכיו", אומרת עדי ורטהיימר, מנהלת הסחר בוורטהיימר ספורט. יוסי עקרוני, קניין מוצרי כושר אביזרי כושר ופנאי במגה ספורט, מוסיף כי המחירים נשחקו: "היום הם נוחים ושווים לכל כיס".

רגע לפני שיוצאים למסע קניית מכשירי כושר, כדאי לזכור כי השוק מוצף בסוגי מכשירים רבים ומפתים בדרך לגוף בריא וחטוב. חשוב לבדוק מראש לאיזו מטרה אתם זקוקים למכשיר (חיטוב וחיזוק ואיזה חלק בגוף, הגדלת מסת שריר, הרזיה וכדומה) ולמי נועד המכשיר.

מהם המכשירים העיקריים?

חשוב להקפיד על מכשיר לפעילות אירובית לצד אביזרים שיסייעו לפעילות אנאירובית, כלומר תרגילי כוח וחיזוק. מובן שהתקציב הוא שיקול מרכזי בבחירת המכשירים, וטווח המחירים כאמור הוא רחב (ראה מסגרת).

שי אלנקרי, בעל חברת ג'ים קלאב המקימה חדרי כושר, מציע להתחיל עם מסילת ריצה/הליכה (הליכון) "בשלב הבא, אפשר להוסיף אופניים או אליפטיקל, לשם גיוון בפעילות ולשימוש של בן משפחה נוסף בו זמנית. לצדם מומלץ לשלב אביזרי כושר קטנים, לא יקרים ונהדרים למטרת חיזוק ועיצוב השרירים, למשל משקולות, רצועות אימון, כדור פיזיו, כדור כוח, מזרן פעילות, חבל קפיצה ועוד.

ורטהיימר מוסיפה כי להתאמת הציוד לצרכים יש גם חשיבות כלכלית. "מסלול הליכה מצוין למי שנוהג רק ללכת, בלי ריצה, יעלה כ-4,000 שקל, בעוד שמסלול הליכה למי שרץ הרבה ברמה של רצי מרתון, זקוק לעמידות אחרת ולמנוע מחוזק מסוג AC שנפוץ בעיקר בחדרי כושר ולכן המחיר יטפס בקלות ל-10,000 שקל".

לדבריה, טווחי המחירים לאופניים נעים בין 600 ל-2,000 שקל, "אלא שהמחיר הממוצע לציוד טוב מאוד עומד על 1,000 שקל. אליפטיקל אפשר למצוא ב-8,000 שקל, אך גם ב-1,500שקל התמורה מצוינת".

אלנקרי מוסיף: "תעשיית הכושר מבוססת היום על אימונים פשוטים ומאתגרים באמצעות מכשירים פשוטים כמו ה-TRX (אימון רצועות), VIPR (גליל בעל משקל), INDO BOARD (משטח אובלי עם גליל), בוסו (חצי כדור), ועוד. עקרוני מציע לבחון מולטי-טריינר שהוא מכשיר כוח שעובד על חיזוק שרירי התאומים, גב עליון ותחתון, שרירי צוואר וחזה. "בטווח של 1,300 עד 2,000 שקל אפשר לאחד במכשיר אחד כמה פונקציות לחיזוק חלקים שונים".

תחזוקה חיונית

לדברי ורטהיימר, המכשירים בחדרי הכושר חזקים יותר בהיבט של עמידות לאורך זמן, כשבמסלולי ההליכה לרוב יהיה יתרון ברוחב המסלולים: "לעומת זאת, מכשיר שנרכש עצמאית מותאם בדיוק לצרכנים ולמבנה הגוף, ובכל מקרה בלאי הוא תהליך מתבקש ותחזוקה נכונה תאריך את אורך חיי המכשיר". התחזוקה השוטפת כולל בעיקר את שימון המכשירים (ספריי סיליקון).

איזה חדר לבחור?

חדר או חלל מרווח רצוי עם חלון לתחלופת האוויר (אם אין מומלץ להתקין מאוורר תקרה). רצוי שרצפת החדר תהיה מחופה בפרקט או בשטיחוני גומי. מומלץ לשלב מוסיקה או טלוויזיה ולהוסיף מראה שתעניק לחדר תחושת נפח.

מסלולי הליכה / ריצה: לשיפור סיבולת לב ריאה

* פונקציונליות: לשיפור סיבולת לב ריאה ולהוצאה אנרגטית. מסייע בהורדת כולסטרול, לחץ דם, סוכרת ולירידה במשקל.

* מה לבדוק? רוחב מסילה (מי שרץ על המסלול מומלצת לו מסילה רחבה יותר), משקל משתמש מרבי, האם המתקן מתקפל לשם אחסון, האם מצויד בגלגלים לניוד, מד דופק, מערכת בלימת זעזועים, עוצמת המנוע, יכולת שיפוע לעוד מומלץ לבדוק את היקף אחריות.

* טווח מחירים: 2,000-15,000 שקל.

אופני כושר מגנטיים: לחיטוב שרירי האגן

* פונקציונליות: חיטוב שרירי האגן והרגליים. קיימים שני סוגים עיקריים: אופניים הכוללים משענת ואופני כושר ללא משענת, ואופניים חשמליים שיאפשרו התאמת תכנית כושר לעומת אופנים בתפעול מכאני.

* מה לבדוק? עוצמת גלגל התנופה - הכובד שלו משפיע על התנגדות המכשיר כך שההעדפה היא לגלגל כבד יותר, עוד כדאי לבדוק נוחות הישיבה ויציבות על האופניים.

* טווח מחירים: 600-2,000 שקל.

אליפטיקל (קרוס טריינר): להצרת היקפים

* פונקציונליות: מכשיר המדמה פעולות שונות כמו טיפוס וסקי. זהו מכשיר כושר אירובי לשיפור הכושר הגופני לשריפת קלוריות ולהצרת היקפים (בשימוש 3-4 פעמים בשבוע בשילוב עם תזונה נכונה).

* מה לבדוק? קיומו של גלגל תנופה גדול וכבד המאפשר תנועה ארוכה ונכונה, יציבות ותנועה חלקה בזמן האימון. התאמת הדגם למשתמש מבחינת משקל ואופן השימוש. קיים דגם מגנטי ודגם חשמלי המאפשר את התאמת תכניות אימון.

* טווח מחירים: 1,000-8,000 שקל.

ספת כושר ומשקולות: לא חובה, אבל אפשר

* מזרן לתרגילי כושר: 50-100 שקל.

* כדור פיטבול: לחיזוק שרירי הבטן, הגב והמייצבים: 70-200 שקל.

* משקולות: ניתן להוסיף בכל תרגילי השכיבה או העמידה): 5-15 שקל לק"ג.

* גומיות כושר: 20-80 שקל.

* דלגית: להעלאת קצב הלב וכחימום לפני האימון.20-40 שקל.

* שק אגרוף: לשיפור הכושר, פעילות סיבולת לב-ריאה ולהוצאת אנרגיה ושחרור כעסים. 100-500 שקל.

* ספת כושר מתכווננת: מאפשרת עבודה בטווחי תנועה ובזוויות שונות למפרקים ולשרירים. 300-1,000 שקל.

* משקל: כדי לעקוב אחר ההתקדמות, רצוי לקנות משקל הנותן גם נתונים על שיעורי השומן. 100-400 שקל.

קינזיס: יקר ומקצועי

מי שהפרוטה מצויה בכיסו ומחפש ציוד מקצועי ומקורי, יתעניין בקינזיס פרסונל (Kinesis Personal), המיובא על-ידי אגנטק.

* פונקציונליות: מדובר ברהיט דקורטיבי יחסית (בעיקר כשמדובר בבית גדול), הבנוי ממשטח עץ רחב וגבוה. משני צדיו נמתחים כבלים המחוברים דרך גלגלות ל-4 זרועות, המסתובבת 360 מעלות ומאפשרת תנועה ללא הגבלות. ניתן לקבוע את דרגת קושי האימון בהתאם לכיוון מערת הקפיצים שבמכשיר. החדשנות העיקרית", מסבירה יעל הראל, מאמנת אישית שהתנסתה במכשיר, היא בסוג האימון, המתבצע באמצעות מתיחה והארכה ולא באמצעות משקולות.

* מחיר: כ-40,000 שקל.

מציאות ביד שנייה

לוחות המשומשים עמוסים מכשירי כושר של מי שרוח המוטיבציה כבר לא מפעמת בו. מציאות יש ויש, כך אומרת הראל.

"שוק המשומשים מתאים למי שמתלבט אם להיכנס לתחום הכושר הביתי ולא רוצה להשקיע יותר מדי בשלב הראשוני. חשוב להתמקד במוצר ספיצפי שמתאים לדרישה ולצרכנים ולא ללכת לפי ההיצע בלוחות. יותר מזה חשוב מאד להתנסות במוצר טרם הרכישה ולבדוק את מידת הבלאי והשימושים שנעשו במכשיר".

בשיטוט בלוח יד 2 מצאנו אופני כושר של יורק ב-300 שקל, אופני כושר מגנטיים דגם אפל ב-700 שקל, ספת כושר ב-900 שקל (טייגר ספורט) הליכון של יורק ב-2,000 שקל ועוד.