שנה למהפכת הסלולר: באיזו חברה התעריפים הכי נמוכים?

התעריפים ירדו, הסמארטפונים הוזלו, האותיות הקטנות נעלמו, והשיחות הבינל' התווספו ■ "גלובס" בודק כיצד שחררה מהפכת הסלולר את הצרכן, וכמה אנחנו משלמים היום ■ שנה אחרי, רק באורנג' משלמים יותר מ-100 שקל בחודש

בדיוק לפני שנה נפל דבר בענף הסלולר: הקיץ הקץ על שליטתן המוחלטת של פלאפון, סלקום ואורנג' על מיליוני לקוחות הסלולר בישראל. מפעילים חדשים הצטרפו, וכיום 9 חברות מציעות שירותים סלולריים.

החשבוניות המסובכות הפכו לפשוטות עם מסלולי "הכול כלול", הצרכן מודע לזכויותיו ומתלונן יותר, מתנייד יותר ונהנה ממבצעים בלתי פוסקים שדורשים ממנו להיות ערני.

טווח המחירים הנוכחי, כך לפי בדיקת "גלובס" במסלולי הכול כלול, נע בין 0 שקלים לחודשיים ועד 125 שקל, כאשר מי שגובה היום את המחיר החודשי הגבוה ביותר היא אורנג'.

0 שקלים לחודשיים ראשונים מציעות יו-פון וגולן טלקום: בחישוב המחיר הממוצע לשנה חבילת יו-פון תסתכם ב-66 שקל לחודש (המחיר מהחודש השלישי עומד על 79 שקל). בגולן טלקום המחיר לאחר המבצע עומד על 99 שקל לחודש, ולפיכך הממוצע החודשי למשך שנה עומד על 82.5 שקל.

אחרי יו-פון מציעה הוט מובייל את המבצע המשתלם בחישוב שנתי: 49 שקל למשך חצי שנה ו-99 שקל לאחר מכן. המחיר החודש הוא 74 שקל בממוצע.

מי שמוכן לשים לעצמו תזכורת לסיום המבצע ולהתנייד בין החברות בהתאם למבצעים - ירוויח את המסלולים האטרקטיביים. כך למשל יתחיל במסלולי ה-0 שקלים לחודש, ידלג למסלול ה-49 שקל, ישוב למבצע אחר שיעודכן לאחר מכן וחוזר חלילה.

משך הניוד אמור להסתכם ב-3 שעות, ולפי משרד התקשורת, ברוב המקרים עובר ללא תקלות. העוקץ היחיד הוא שיש לבדוק אם בכל ניוד תדרשו לכרטיס סים חדש: כל כרטיס עולה 40-50 שקל.

בשורה התחתונה, המחיר החודשי במסלולי הכול כלול נע היום סביב 50 שקל, המבטא שחיקה בשיעור של עשרות אחוזים במחירים ששילמנו רק לפני שנה.

שוק של מבצעים מצניח את המחיר

קשה לעמוד בקצב המבצעים, ולרוב מדובר בתגובת שרשרת: חברה אחת תאפס את המחיר לחודשיים, ותוך כמה ימים - המתחרים ישוו או יוזילו מסלול קיים. התדירות שבה מתעדכנים מבצעים מחייבת את הצרכן לבדוק כל כמה חודשים היכן יקבל מסלול משתלם יותר. המחירים המשתלמים מוצעים לתקופה של חודשיים-חצי שנה, כך שעל הצרכן לנדוד בסבב בין החברות.

הנה למשל השבוע פלאפון סיימה את מבצע ה-0 שקלים לחודשים, והוט מובייל לעומתה השיקה שלשום (א') מבצע חדש המשלב "הכול כלול" עם מכשיר סמסונג (שמחירו גבוה יחסית בהשוואה למחיר אצל היבואן).

השחיקה במחיר נמשכת לכיוון האפס: לפני זמן מה יצאה יו-פון במבצע של 39 שקל למצטרפים חדשים למשך 4 חודשים (לעומת 79 שקל לחודש, מחיר המבצע הקודם). לקראת פסח ירד המחיר ל-10 שקלים למצטרפים לחודשיים, וכעת המסלול מאופס לחודשיים במטרה לתת מענה למתחרים, ובראשם גולן טלקום.

האחרונה היא זו שברוב המקרים יורה את יריית הפתיחה של המבצעים, וכיום, כאמור, מציעה 0 שקלים לחודשיים ומענק של 200 שקל ללקוחות שיביאו מצטרפים לחבילת הכול כלול.

הכול כלול

מהלך חשוב, שנזקף לזכותה של גולן טלקום ויצר מהפכה, הוא פישוט מסלולי החיוב: בעוד שלפני שנה רוב החברות פירקו את התשלום לשיחות, הודעות וגלישה בנפרד, שינתה גולן טלקום לא רק התעריפים, אלא את שיטת התשלום: הכול כלול, ללא הגבלה - מחיר גלובלי לשירותי השיחות, ההודעות והגלישה - לרוב גם עם שיחות לחו"ל.

שפת ה"הכול כלול" מאפשרת לצרכנים לאמוד ביתר קלות את הסכום שהם משלמים ובעיקר להשוות בפשטות בין השחקניות.

יצוין כי למונח "ללא הגבלה" יש הגבלה: לכל חברה יש את הנוסחה שלה, המוגדרת בחוזה כ"שימוש סביר", ולרוב מדובר בהכפלה של 10 פעמים לדפוס השימוש הממוצע.

מדברים מעט, משלמים מעט

מהפכה נוספת מתייחסת ללקוחות הממעטים לדבר. בחלק מהחברות יש מסלולי "דיברת - שילמת", הבנויים לפי תשלום חודשי קבוע ותשלום בנפרד עבור כל דקת שיחה או סמס, כך שחשבון חודשי לקו בשימוש של ילדים למשל יכול להסתכם בכ-10-30 שקל בחודש - מחיר שעד לפני שנה היה דמיוני.

אילו מסלולים מוצעים? בהום סלולר המסלול לממעטים לדבר כולל תשלום חודשי של 15 שקל, 15 אגורות לדקת שיחה ו-10 אגורות למסרון. המסלול הזו בקטגוריה הזו הוא ב-10 שקל בהוט מובייל כולל 50 דקות שיחה ותשלום של 10 אגורות לדקת שיחה מעבר לכך.

בגולן טלקום מסלול ה-10 שקלים כולל 60 דקות שיחה ו-18 אגורות מעבר לכך. אצל רמי לוי המסלול כולל תשלום חודשי קבוע של 18 שקל ו-17 אגורות לדקת שיחה. יו-פון מציעה מסלול דומה.

המכשירים הוזלו

לא רק תעריפי השיחות, גם מחירי הסמארטפונים ירדו הודות לערעור שליטת של חברות הסלולר הגדולות בקביעת סוגי המכשירים, ולא פחות מכך, הודות לאיסור שחל עליהן לקשור את החבילה למחיר המכשיר. כעת נכנסים לשוק גם סמארטפונים שהקהל הישראלי לא הכיר, בעיקר מהמזרח הרחוק.

במקביל, לאחרונה הכריז רמי לוי על מכירת סמארטפונים במחיר מוזל: 3,200 שקל לאייפון 5 ו-2,140 שקל לגלקסי s3 - מאות שקלים פחות מהיבואן הרשמי ומחברות הסלולר.

הקרב הבא כנראה יתרכז במכשירים עצמם. שלשום הכריזה הוט מובייל כאמור על מבצע המשלב סמארטפון של גלקסי מ-69 שקל לחודש, ופתיחת השוק שמתרחבת לאט תוזיל את המחיר למכשירים הסלולריים כצעד בלתי נמנע.

אין התחייבות

עוד לפני המהפכה הסלולרית נפל דבר ביחסי צרכן-ספק תקשורת, עת בוטלו הסכמי ההתחייבות וניתנה אפשרות לנדוד מחברה לחברה מבלי לאבד את מספר הטלפון.

עכשיו, אחרי המהפכה, רואים תוצאות: תוך חצי שנה התניידו כמיליון מספרים - 490 אלף מספרים ברבעון האחרון של 2012, ועוד 460 אלף ברבעון הראשון של 2013.

נוטשים את החברות הגדולות

פלאפון הייתה החברה הננטשת ביותר באפריל, כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס". החברה איבדה 8,600 לקוחות. אורנג' איבדה 5,800 - וסלקום עם הגירה שלילית של 1,250 לקוחות. גם רמי לוי רשם הפסד של 1,230 לקוחות.

את ההגירה החיובית הגבוהה ביותר רשמה באפריל הוט מובייל, עם 6,600 לקוחות חדשים. גולן טלקום גייסה בחודש שעבר 5,200 לקוחות, ויו פון גייסה כ-4,900 לקוחות.

הגלישה בפנים

מסלולי הכול כלול כוללים שיחות, הודעות וגלישה. נפחי הגלישה משתנים בין החברות: גולן טלקום, הוט מובייל ו-012 סמייל כוללות 3 ג'יגה, אצל היתר נפח הגלישה בחבילה הבסיסית הוא 1 ג'יגה ואצל פרטנר חצי ג'יגה.

הגדלת נפח הגלישה ייקר את מחרי החבילה: בפלאפון למשל התוספת היא 10 שקל בחודש, לחבילת ב-89 שקל הכוללת גלישה בנפח 1 ג'יגה, וב-99 שקל נפח הגלישה הוא 3 ג'יגה: המחיר הזה עודכן שלשום: עד כה מחירי התעריפים עמדו על 99-119 שקל בהתאמה.

גולן, הוט מובייל ו-012: גם לחו"ל

סממן נוסף שהכניסה גולן טלקום לענף הוא הכללת שיחות לחו"ל בתוך מסלולי ה"הכול כלול", כך שהיום במסלולים של גולן, הוט מובייל ו-012 סמייל ניתן גם לחייג לרשימה של יעדים בחו"ל. יתר החברות לא מכלילות חיוג לחו"ל במסגרת החבילות.

מתלוננים יותר

ככל שהתחרות משוכללת יותר, כך הצרכן מודע יותר לזכויותיו - כך עולה מדוח פניות הציבור שפרסם משרד התקשורת, ולפי ב-2012, שנת המהפכה הסלולרית, התקבלו שם קרוב ל-15 אלף תלונות, עלייה של 2.4% מ-2011.

כמחצית מהתלונות היו מוצדקות לעומת כחמישית ב-2011. עיקר התלונות נגעו לאיכות השירות ולבעיות בחשבוניות: כ-5,000 תלונות בכל אחד מהנושאים.

שיאנית התלונות מבין חברות הסלולר הגדולות היא חברת פלאפון. לסלקום שיעור התלונות המוצדקות הנמוך, ואורנג' הפחיתה משמעותית את מספר התלונות מ-2011.

הבשורה הטובה: 3 החברות צמצמו את התלונות ביחס ל-2011. כ-2,000 תלונות התקבלו נגד גולן טלקום ונגד הוט מובייל.

לקוחות משומשים שווים פחות

רוב המבצעים מיועדים ללקוחות חדשים ומניידים. במילים אחרות לקוח ותיק (או משומש) לא יוכל לקבל רשמית את ההטבה בחברה עמה הוא מצוי בהתקשרות, אלא רק אם יעבור למתחרה. שונות באג'נדה הזו אורנג' ו-012 מובייל, המציעות את מבצעיהן גם ללקוחות קיימים.

כרוניקה של תחרות
 כרוניקה של תחרות

מהפכת הסלולר
 מהפכת הסלולר