למרות גל הרפורמות בענף התקשורת, תלונות הציבור ב-2012 רק הלכו וגדלו

מספר התלונות למשרד התקשורת גדל ב-2.5% לעומת 2011 וב-600% לעומת 2006 מחצית מהתלונות נמצאו מוצדקות - עלייה של 21% לעומת 2011

מדי שנה מגישים אזרחים אלפי תלונות למשרד התקשורת, ואולם רבות מהן אינן נענות בשל מצוקת כוח אדם, ומבקר המדינה מצא לנכון להעיר על כך. היום (ג') פרסם המשרד את דוח פניות הציבור לסיכום 2012, שממנו עולה כי חרף התוכניות הפשוטות שהמפעילים - בעיקר בתחום הסלולר - מציעים לציבור, כמות התלונות עולה.

על פי הדוח, אשתקד התקבלו 14,760 פניות ציבור - גידול של כ-2.4% לעומת 2011, וגידול של כ-600% לעומת 2006. לדברי המשרד, בעקבות רפורמות שהוציא לפועל בשנים האחרונות חלק מהתלונות מעניקות אינדיקציה ברורה לכך שחלים שינויים בשוק והמשרד מפיק לקחים שנה אחר שנה - ולומד מהציבור דברים שהיה לו קשה להבין, אלמלא התלונות נשלחו. במשרד אומרים כי הם יצרו את המודעות בקרב ציבור הצרכנים, לדרוש את ההטבות שהם זכאים להן.

48% מהתלונות נמצאו מוצדקות - עלייה של 21% לעומת 2011. בדירוג התלונות המוצדקות מסך התלונות שנקבעה בהן עמדה בתחום הסלולר, מובילה פרטנר (43.28%), אחריה פלאפון (41.82%) וסלקום (38.88%). התלונות לא מתייחסות לגולן טלקום ולהוט מובייל, בגלל שהן חדשות יחסית ומספר לקוחותיהן אינו עולה על חצי מיליון לקוחות.

ב-2012 הסתיים הטיפול ב-14,474 פניות - עלייה משמעותית של כ-80% לעומת כמות הפניות שטופלו והטיפול בהן הסתיים ב-2011. מספרן הרב של פניות הציבור נובע מכמה סיבות, ולדברי מחברי הדוח - אלה העיקריות: הרפורמה בשוק התקשורת שהוביל המשרד מחד גיסא, ואופן הטיפול והמענה של אגף הפיקוח והאכיפה מאידך גיסא, העלו את ציפיות הציבור הרחב; תלות הולכת וגוברת של ציבור הלקוחות במערכות התקשורת; מודעות רבה יותר של הציבור לתחום התקשורת - הציבור (בחלקו) מנסה לעמוד על זכויותיו ולקבל תמורה נאותה לתשלומיו; חלק מהחברות אינן נותנות מענה לשביעות רצונם ובזמן סביר של כל הלקוחות; אי בהירות וחוסר ידיעה של החקיקה, התקנות והוראות הרישיונות בקרב הציבור.

שר התקשורת החדש, גלעד ארדן, אמר בתגובה לדוח: "משרד התקשורת ימשיך להיות קשוב לציבור, לאתר ליקויים וכשלים מערכתיים, ולטפל בפניות באופן אינטנסיבי, לצד עמידה ללא פשרות על מילוי חובות חברות התקשורת וכיבוד זכויות הצרכנים".