קסבייה ניאל: "לא אוהב מכוניות. ארצה לחלק את כספי"

המיליארדר הצרפתי על האפשרות להשאיר מיליארדים לילדיו: "מדוע להשאיר להם אחריות כזו? למה לקחת מהם את כל התשוקה לחיים?"

קסבייה ניאל, מיליארדר הטלקום הצרפתי, מחזיק גם במניות גולן טלקום הישראלית. בראיון ל"פייננשל טיימס", אומר ניאל בן ה-45, שהונו מוערך כיום כ-6 מיליארד אירו (7.8 מיליארד דולר): "צרפת לא הפריעה לי אבל גם לא עזרה לי".

אמו הייתה רואת חשבון ואביו הקדיש 15 שנים ללימודים של הכול, ממשפטים עד רפואה. כשהיה בן 14, אביו נתן לו מתנה ששינתה את חייו: מחשב בריטי שפותח על ידי קלייד סינקלר. "מיסטר סינקלר, סר סינקלר!" מתלהב ניאל. "זה היה קסם: משהו שעשה כל מה שרציתי".

התמזל מזלו של ניאל, שהתברר שהוא מתכנת מחשבים מחונן, והוא חי במדינה שפיתחה בשנות ה-80 אבטיפוס של האינטרנט: מיניטל, שפותח על ידי מהנדסים צרפתים. מסוף מיניטל המחובר לקו טלפון אפשר למשתמשים לעשות דברים פשוטים כמו לשגר הודעות זה לזה.

"זו הייתה ההתחלה שלי", אומר ניאל. "תחילה בניתי תוכנה לכל החברות הצרפתיות הגדולות שהשתמשו במיניטל, ויום אחד בניתי אחת בשבילי". הוא היה עדיין בגיל העשרה והלך להיכן שהכסף היה: אתרי שיחות סקס שנודעו בשם "מיניטל ורוד". בתום הלימודים בתיכון הוא קנה גם חנויות סקס פיזיות.

הוא מדגיש את מקורות התכנות שלו, את מה שמשותף לו, לביל גייטס ולמארק צוקרברג. "גם הם המציאו את המוצר שלהם. הם לא שכרו מישהו שיעשה אותו, הם לא היו רק אנשי שיווק. תראה", הוא אומר, "אני חושב שאני הרבה פחות מבריק משניהם: אני רק יזם צרפתי קטן. אמרתי פעם 'סטיב ג'ובס הוא קסבייה ניאל אמריקני', אבל רק התלוצצתי".

האסטרטגיה: לחתוך מחירים

רוב הזמן, העלייה שלו הייתה מסחררת. בשנה שעברה, Free, חברה בת של חברתו (שנקראת כעת Iliad), הפכה לרשת הסלולר הרביעית במדינה. ניאל קיים מסיבת עיתונאים נוסח אפל, כינה את הרשתות האחרות "פשע מאורגן" והבטיח לחתוך את התעריף הרגיל בחצי. חבילה בסיסית של Free עולה כעת רק 19.99 אירו בחודש.

הוא משקיע בשתי חברות הזנק בשבוע, הוא אומר. "זה יותר רווחי מהשקעה בלוטו, והרבה יותר כיף". בכל מקרה, הוא רוצה לתת את כספו. "לא נולדתי עם הרבה כסף והוא לא יהיה שימושי כשאמות. מדוע להשאיר לילדיי אחריות כזו? למה לקחת מהם את כל התשוקה לחיים? יש להם מספיק למה שהם רוצים, את השאר אני רוצה לחלק".

- זה לא כיף להיות מיליארדר?

"תראה, אני לא אוהב להתלבש, אני לא במיוחד אוהב מכוניות, יש לי בית יפה מאוד, אני מקבל מחלת ים על יאכטה. אתה אוכל רק פעם ביום, ישן רק בלילה. החיים שלי נחמדים מאוד. זו הייתה כנראה שאיפה פנימית שלי, להצליח, להרוויח הרבה כסף וכו'. אבל כשאתה משיג את זה, מה אתה אומר לעצמך?"

*** הכתבה המלאה של סיימון קופר מה"פיינשל טיימס" - במהדורה המודפסת של "גלובס."