"שוק ההון הישראלי הוא כמו מגרש מכוניות משומשות"

אבי גזית מ-IBI סבור כי רוב המניות הגדולות מיצו את עצמן, ומפנה זרקור לשוק היפני, שיעבור "צונאמי" של הדפסת כסף

שני המדדים המובילים בבורסה המקומית רשמו עליות נאות מאז אוגוסט האחרון, אך בשבועות האחרונים הם מתקשים להמשיך לטפס.

בבית ההשקעות אי.בי.אי סבורים כי "לאחר יותר מחצי שנה של ראלי ועליות חזקות לא נשאר עוד הרבה ערך בשוק. אצלנו אומרים ש'אין עוד הרבה בשר'". למרות זאת, אבי גזית, מנהל מחלקת Personal אי.בי.אי אמבן, סבור כי עדיין ניתן למצוא השקעות ראויות.

גזית מנסה להציג את נקודת המבט שלו על מצב השוק בעזרת אנלוגיה למגרש מכוניות, שלטענתו מתאימה מאוד לימים אלה. "כאשר אנו הולכים למגרש מכוניות משומשות, אנו יוצאים מנקודת הנחה שנקנה מכונית בהנחה גדולה יחסית על מחיר השוק בגלל שהערך של מכוניות שמגיעות למגרש הוא מועט", הוא אומר", "אולם חשוב לזכור כי גם במגרש מכוניות תימצא מכונית שמחירה נמוך מערכה, ואם נבחן טוב את המגרש ונברור את המוץ מן התבן, נמצא מכונית טובה בעלת ערך רב. כך גם בשוק ההון - היום הערך נמוך, אולם בעבודה מאומצת ובבדיקה מדוקדקת עדיין ניתן למצוא את הנכסים הטובים שיניבו לנו תשואות גבוהות לאורך זמן".

לגבי חולשת השוק המקומי, שמתחילת השנה פתח פער שלילי דו-ספרתי מול ביצועי מדד ה-S&P 500 האמריקאי, אומר גזית כי "חלק מהסיבות הן פסיכולוגיות, כמו האווירה האנטי-עסקית השוררת בארץ, וחלק מהסיבות הן ממשיות, דוגמת הסדר החוב הבעייתי של קבוצת אי.די.בי, הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה, עליית שיעור המס והמע"מ והשביתות הגדולות שבדרך".

בהתאם לכך, גזית מקצה כמחצית מהרכיב המנייתי בתיק, 14%, לשוקי חו"ל בדגש על השקעה בשוק האמריקאי.

גזית סבור כי חלק ניכר מההשקעות מעבר לים צריך להיעשות "בחברות גדולות, יציבות, חזקות ובעלות עמידות יחסית למיתון, כגון חברות פארמה וצריכה בסיסית בארה"ב, וחברות תעשייה ותשתית באירופה".

גזית מתייחס למצב הפיננסי הקשה באירופה, ואומר כי "דרך חיפוש מדוקדק אחר ערך, למרות הבעייתיות שבכלכלה הריאלית, עדיין ניתן למצוא חברות מעניינות". בין המלצותיו הוא מזכיר את חברת החלב האיטלקית Parmalt ואת חברת הפארמה נוברטיס.

"נראה הסדרי חוב שאינם צפויים כיום"

בנוגע לשווקים בחו"ל, גזית מוסיף כי "נישה קטנה שהפכה להיות מעניינת מאוד היא יפן. ראש הממשלה החדש שם החליט להילחם בקיפאון הכלכלי ובירידות המחירים מתוך מגמה להמריץ את כלכלת המדינה, תוך שימוש באמצעים אגרסיביים. הוא מתכוון להשיג זאת באמצעות 'צונאמי' של הדפסת כסף, וכך לרכוש כמויות בלתי מוגבלות כמעט של אג"ח".

לדבריו, "החברות שנהנות מכך במיוחד הן היצואניות, כמו מאזדה וטויוטה (עקב פיחות במטבע), אולם גם חברות הברוקרים והבנקים מוצאות בכך יתרון, עקב גידול משמעותי במחזורי המסחר ועליית מחירים".

אחת המניות שאותן מזכיר גזית בהקשר זה היא של חברת SBI, שעוסקת בתחום הברוקראז' והיא אחת מהשחקניות המרכזיות ביפן בתחום המסחר האינטרנטי, שצובר שם תאוצה.

לרכיב המנייתי בארץ מקצה גזית 13% מהתיק, שסבור כי "רוב המניות הגדולות כבר עשו את שלהן, וכן קיימים לחצים נקודתיים שצפויים להמשיך להעיב על ביצועי המניות. כך בכיל, בזק, בבנקים ועוד, ולכן כדאי להתרכז יותר במדד ת"א 75".

עם זאת, גזית מציין כי "בבחירה סלקטיבית וזהירה מבין מניות המעו"ף, הייתי ממליץ על בנק הפועלים ועל קבוצת עזריאלי".

לרכיב האג"ח הקונצרניות בתיק מקצה גזית 33%, ואומר כי "בחלק הקונצרני המרווחים מאוד מצומצמים. בשנתיים הקרובות הרבה חברות יצטרכו למחזר את החוב שלהן ולא כולן יצליחו. לפיכך, ייתכן שנראה הסדרי חוב שאינם צפויים היום. יחד עם העליות החדות באפיק זה בחודשים האחרונים, כדאי לשמור על זהירות מסוימת בהשקעה, ולהעדיף תשואות נמוכות ובטוחות יחסית על פני תשואות גבוהות שספק אם יתממשו". בהתאם לגישה זו, חלק ניכר מההחזקה הקונצרנית בתיק ההשקעות מקצה גזית לאג"ח בסיכון נמוך.

רכיב האג"ח הממשלתיות משלים את תיק ההשקעות עם 40% ממנו. "אנו רואים עדיפות ברורה לאג"ח שקליות", אומר גזית, "ציפיות האינפלציה של השוק נעות בטווח של 2%-2.5%, ואנו מאמינים כי האינפלציה תהיה נמוכה יותר ותעמוד ב-2013 על 1.7%, ואולי אף פחות".

אסטרטגיית ההחזקות של גזית משלבת אג"ח קצרות וארוכות. גזית מעריך כי הריבית תיוותר בחודשים הקרובים בטווח הנוכחי, ומציין כי כדאי לקחת עוגן של כ-10%-15% באג"ח ארוכות, בעיקר בממשלתיות השקליות, כדי לקבל תשואה שוטפת.

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של אבי גזית
 ההמלצות של אבי גזית

תיק ההשקעות המומלץ אבי גזית
 תיק ההשקעות המומלץ אבי גזית