ניו אייג': ליצור את לוח החזון האישי - ולהתחיל להגשים

הוראות הפעלה: לגזור ולהדביק מילים ותמונות ממגזינים ■ "ספק הוא דבר רצחני בחיים, השופט הפנימי הוא קטלן ידוע. לוח החזון עוזר לאנשים להחזיר את המחשבות שלהם לאיפה שהם רוצים להיות"

השעה קצת אחרי חצות בליל יום חול, ובבית פרטי שצופה אל שדות השרון שוקדים עדיין כ-15 משתתפים על הרכבת חזון חייהם. נשים וגברים שנכנסו בשעה שבע בערב דרך דלת מעוטרת קשת ואת פניהם קיבלה ענבל רווח, מדריכת סדנאות, שהחלה בהרצאה על עקרונות בניית לוח החזון, ובהמשך הציבה בחלל החדר מזוודה עם עשרות מגזינים שמהם ירכיבו המשתתפים את החיים שהיו רוצים לעצמם.

ההוראות פשוטות, כמעט ילדותיות: לתלוש דפים שתופסים את העין, את הלב, את החלומות. לתלוש בלי רחמים ולשים בצד. לזרוק הצדה את המגזין לאחר השימוש, הוא יחליף ידיים. לאחר מכן לגזור בתשומת לב את הפרטים מהדפים הללו. את המילים המודפסות בשחור או בלבן, את קווי המתאר של הדמויות, את הצילומים של הבתים או של הנופים, ואז להדביק אותם על-גבי קרטון ביצוע.

בסיום הסדנה יצאו המשתתפים דרך הדלת מעוטרת הקשת אל הלילה כשהם אוחזים בחזון חייהם, אפוף ריח טרי של דבק פלסטי, גזרי העיתונים עדיין לא יבשו, והם יניחו אותו בזהירות במושב האחורי של רכבם. עד שיחזרו לביתם, ויתלו את לוח החזון במקום שבו יוכלו לראות אותו בבירור, הוא כבר יהיה יבש, מודבק ומגובש. בתקווה שהשעות האלה שבהן תלשו, גזרו והדביקו יחוללו שינוי של ממש גם במציאות.

כמו בכל טכניקה השאובה מעולמות הניו אייג', גם לוח החזון מחייב גירוש של ספקנות או של רציונליות במידת מה; שכן מה כוחם של גזרי עיתונים, ששפר גורלם ומעטיפת דגים הפכו למושא חלומות, לשנות חיי אדם? אחרי הכול מדובר בנייר ובדיו, בקצת דבק פלסטי, וזה הכול.

"ספק הוא דבר רצחני בחיים", משיבה רווח, שמגיעה מעולמות הניהול והשיווק ובאמתחתה תואר במינהל עסקים. "יש לאנשים חלומות שהם רוצים לחיות בתוכם, אבל הם לא מזיזים את עצמם לשם. השופט הפנימי הוא קטלן ידוע. לוח החזון עוזר לאנשים להחזיר את המחשבות שלהם לאיפה שהם רוצים להיות. כולנו מכירים את המשפט סוף מעשה במחשבה תחילה; לוח החזון מאפשר לאנשים לראות בעיני רוחם את הסוף של מעשיהם, זאת המחשבה. הוא ממקד את תשומת הלב כדי להבין איפה הם רוצים להיות".

אבל אלה לא רק המחשבה או גיבוש הרצונות, מגלה רווח למשתתפים; ללוח החזון יש כוח של ממש לחולל שינוי. וזה יכול לקרות גם מהר מאוד, לדבריה. רווח מספרת שכאשר היא ובן זוגה חיפשו בית משותף הם הכינו לוח חזון ממוקד לבית. בין היתר הם הדביקו צילום של דלת גדולה מעוטרת קשת, והיה להם חודש בלבד למצוא את בית חלומותיהם. לאחר כמה חיפושים הגיעו לכאן, אל אותה הדלת. תחילה לא היה סביר כי ישכרו את הבית, שהיה מעבר לתקציב, אך רווח מלמדת כי לחזונות יש דרכים מעניינות להתממש, והיא מצאה פתרון כלכלי שאפשר את שכירתו, כשהציעה לבעלי הבית לחלק את החלל באופן שהתאים להם.

ההסבר לכך, לפי רווח, מושתת על עקרון ההימשכות (The Law of Attraction), שפומפם ללא הרף במחצית העשור הקודם בעקבות "הסוד" (2006), סרט שהפך לסנסציה, גם אם שנויה במחלוקת בכל הקשור לאותנטיות; סרט שהביא להמונים את בשורת הניו אייג', שגורסת כי בידי האדם הכוח לעצב את המציאות שלו על-ידי המחשבות, המילים והדימויים שממלאים את חייו.

נדל"ן הוא אחת המשאלות המבוקשות של המשתתפים בסדנת לוח החזון, שהתארחנו בה החודש. כך למשל חנה (שם בדוי), תושבת בני ברק, הדביקה צילומים של מטבח מרווח ושל סלון גדול מתוך רצון להרחיב את בית המשפחה. "אנחנו משפחה שאוהבת לארח", היא מספרת. "אנחנו גרים בדירת שלושה חדרים בבני ברק, ואני מתלבטת אם לשפץ או לעבור דירה. לכן התמקדתי בזה בסדנה. הדבקתי תמונה של סלון עם מקום להרבה כורסאות וספה גדולה, כדי לתת הרגשה של מרווח. שמתי את הלוח בחדר השינה. עדיין לא קרה משהו מאז, אבל אני פתאום שמה לב יותר לפרסומות של דירות למכירה באזור שלנו".

שטרות של מונופול

קהל היעד שמגיע לסדנאות הוא ברובו נשים מעל גיל שלושים, מספרת רווח. מחיר ההשתתפות בסדנה עומד על 248 שקלים וכולל חומרים, אם כי מומלץ להגיע עם מגזינים מועדפים מהבית. רווח החלה להעביר את הסדנאות בשנת 2008, אולם לפני שנה וחצי, היא מספרת, החל ביקוש עולה לסדנאות, ולמאי מתוכננות שלוש סדנאות. "ברגע שמבינים איך להתגבר על הספקות ולהתמסר ליצירה, יש אפשרות לעשות עוד ועוד לוחות חזון, ויש כאלה שחוזרים לסדנאות ורוצים לוח חדש", היא אומרת. "יש גם כאלה שגומרים תהליכים אצל מאמנים, ומרגישים שחסר להם הממד הוויזואלי, אז הם מגיעים להשלים אותו בסדנאות".

הוראות הפעלה למתחילים? על-פי רווח אפשר ורצוי לגזור ולהדביק גם מילים או משפטים. ניתן לתבל גם בסמלים שמסמלים חגיגה, שמחה או זוגיות, בהתאם לרצון. "רימון או מים, למשל, מסמלים עבור רבים שפע", היא מפרטת. בכל הקשור לעסקים, ממליצה רווח, "אם מבקשים לבנות לוח חזון להצלחה עסקית חשבו על הלקוחות המרוצים שלכם - איך הם נראים? מצאו והדביקו אותם בלוח. אם אתם מחפשים אחר שותף לעסקים או לחלומות, מצאו בתמונות המגזין אותם או סמלים הנוגעים לשותפויות, והדביקו".

אפשר ורצוי לבקש גם דברים חומריים, אם זה ג'יפ או בית גדול או פשוט כסף. לשם כך מחלקת רווח למשתתפים גם שטרות כסף של מונופול שניתן להדביק בלוח במטרה להכניס את השטרות לחיים. רים, דרוזית מעיר הכרמל, הגיעה לסדנה של רווח אחרי ניסיון מוצלח למדי בשימוש בכלי זה, והיא ממליצה למשתתפים להדביק על הלוח הרבה שטרות, או אפילו צ'ק עם סכום מדהים. לה זה עבד.

- מה הסוד ללוח מוצלח?

"הכי חשוב זה להתרגש מהתמונה", מדגישה רים תוך כדי הדבקות וגזירות, "המוח לא יכול לשדר את המסרים ליקום, אבל כשהלב מתרגש המערבולת מתחילה לעבוד והיקום מביא כל בקשה שאת מאמינה בה. אפילו אם לוח חזון נראה כמו משחק, זה טוב שאנשים ישחקו עם החלומות שלהם, אני רואה את זה סביבי, צריך לתת לאנשים את האפשרות לחלום, ואז הכול מתממש".

כך או אחרת, בסוף התהליך ממליצה רווח להציב את הלוח במקום שניתן לראות אותו אך לא להראות אותו לכל אחד: "זה כמו תינוק חדש, צריך להראות אותו רק לאנשים שיש להם עיניים טובות". עוד היא מדגישה שצריך גם להיות ערים לכך שדברים מהלוח יתגשמו בצורות שונות, ולאו דווקא בצורה שלה מצפים, וכמובן "צריך לעשות פעולות גם בעולם הפיזי". כמו כן, בתחילת התהליך, ממליצה רווח, "לומר תודה על מה שיש, תודה לעצמכם, תודה למי שאיתכם ותודה ליקום".

הכתבה המלאה - במגזין G