איקס מיקס דריקס

דווקא ערוץ 1 הממלכתי הוא זה שמגיש תחקיר חתרני על האסיר איקס

"האסיר איקס, מה הוא עשה?", יום ד' 20:30, ערוץ 1

הגם שמרבית העובדות שמותרות בפרסום כבר נחשפו, יפה עשה ערוץ 1 כשרכש מרשת ABC האוסטרלית את התחקיר שלה בפרשת בן זיגייר. לא מעט לגלגו הפרשנים הצבאיים בישראל על ממצאי התחקיר ההוא שחושף, בין היתר, כי זיגייר נכלא משום שלכאורה סיכל מבצע צבאי להשבת עצמותיהם של נעדרי קרב סולטן יעקב ממלחמת לבנון הראשונה.

אם לתקצר את הביקורת, הרי שניתן לסכמה ב"נו, האוסטרלים האלה, מה כבר הם מבינים?". אלא שאלמלא האוסטרלים המשוחררים מדאגות לביטחון מדינת ישראל ומאימת הצנזורה, השב"כ, המלמ"ב או כל גוף אחר שעולה על דעתכם (וגם כמה שלא), לא היו יודעים אזרחי ישראל כי אזרח נמק בתא המעצר ואף התאבד בו, בלי שזהותו או דבר מעצרו יהיו ידועים לציבור.

אז נכון, כאן לא ארגנטינה של ימי הגנרלים שבה נעלמים אנשים באישון לילה ולא נראים עוד בינינו, אבל בעוד "כלב השמירה" של הדמוקרטיה הישראלית מתנמנם כשראשו מונח בנחת על כריות בדמות תעודות-מטעם של כתבים צבאיים (תעודה שמשמעותה: אנחנו נהפוך אתכם לשותפי סוד, בתנאי שתמעלו בחובה הראשונה של המקצוע שבו בחרתם לעסוק), הביאו האוסטרלים לידיעתנו את מה שרובנו מעדיפים לא לדעת.

באופן קצת מצחיק, דווקא הערוץ הראשון, הממלכתי, הוא זה שמגיש לנו את התחקיר החתרני הזה, שגם אם אין בו לחדש הרבה על מה שכבר ידענו, מגיע לו הקרדיט על כך שפקח את עינינו העצומות לרווחה וניפץ את האשליה כי התקשורת הישראלית פועלת במציאות דמוקרטית.