החיסכון הפנסיוני: מעמד הביניים ישלם את המחיר, וגם ייהנה

עובדים המשתכרים שכר גבוה יפסידו כסף, מצבם של בעלי השכר הנמוך לא ישתנה ואילו בעלי משכורות הביניים יהיו המרוויחים העיקריים מהרפורמה

בהמשך לחשיפת "גלובס" מאפריל על כוונות האוצר לקדם במסגרת התקציב החדש רפורמה שתעסוק בשינוי והקטנה של הטבות המס הניתנות על החיסכון הפנסיוני, שלשום (ג') נודע מהן כוונות האוצר, וכעת מתברר שבעלי שכר חודשי של עד 12-13 אלף שקל לחודש יצטרכו לוותר על כסף חשוב לצריכה היום עבור כסף לעתיד, ולהביא מהבית כסף כדי ליהנות מהשינויים, בעוד שמקבלי שכר גבוה יאבדו כסף.

בהצעת התקציב של האוצר נכלל פרק שינוי מודל הטבות המס בחיסכון הפנסיוני, שבמסגרתו האוצר מקטין את תקרת הטבות המס משכר של כ-35 אלף שקל לחודש לשכר של 15 אלף לחודש, במקביל לביטול הטבת הניכוי. כך, אם הצעת האוצר תאושר, העובד יזכה להטבת מס של ניכוי בגובה 35% מההפקדה המוטבת. כמו כן, האוצר מורה לשנות את ההתייחסות לגבי רכיב הפיצויים באופן שהופך את אופציית שמירת הפיצויים לגמלאות כקצבה לברירת המחדל. מדובר בצעד משמעותי ביותר הרלוונטי לכל אחת ואחד מאזרחי ישראל.

כעת "גלובס" מנסה לצייר את השפעת השינויים הללו על הנטו של ריקי כהן ויתר העובדים במשק, ואת טווח השכר שבו נמצאים אלו שייהנו, ואת ה"הפסד" החודשי של אלו שנמצאים מעל תקרת ההטבות המיועדת. מחישובים שביצע רו"ח יעקב כהן, בעבר מבכירי רשות המסים וכיום יועץ ל-RSM שיף הזנפרץ ושות' רואי חשבון, עולה כי בהסתכל על הסקטור הפרטי, עובדים בעלי שכר בגובה התקרה החדשה - שעומדת על 15 אלף שקל לחודש - יזכו להטבה חודשית של תוספת זיכוי בגובה 53 שקל לחודש (636 שקל לשנה). כל זאת, כל עוד תנאי הרפורמה המוצעת לא משתנים.

מקבלי שכר בגובה 22 אלף שקל לחודש ייהנו אף יותר מהטבות המיסוי על החיסכון הפנסיוני המיועדות, לפי כהן. מבדיקתו עולה שעובדים בעלי שכר של 22 אלף שקל לחודש יראו לנגד עיניהם תוספת חודשית לנטו של 175 שקל.

מהצד השני, עובדים מהסקטור הפרטי, שמשתכרים כ-11 אלף שקל לחודש, לא ייהנו מתוספת זיכוי, כשמצבם לא ישתנה ביחס לקיים, בעוד שמקבלי שכר בגובה של 35 אלף שקל לחודש (בגובה התקרה הנוכחית להטבות המס), יאבדו מדי חודש 78 שקל.

בעוד שבשוק הפרטי נהוג שהמעביד מפריש לתגמולים 5% מהשכר הפנסיוני של העובד ולפיצויים 8.33% מהשכר, בעוד שהעובד מפריש לתגמולים 5% מהשכר, הרי שאצל עובדי המדינה הסטנדרט גבוה יותר, באופן לא מפתיע. כך, עובדי המדינה זוכים להפרשות פנסיוניות של 7% לתגמולים ו-6% לפיצויים מצד המעביד לצד תגמולים של 6.5% בתגמולי עובד.

מבחינת עובדי המדינה כדאיות הרפורמה שונה. כך, כפי שמראה רו"ח כהן, בעוד שעובד מדינה המשתכר 15 אלף שקל בחודש יזכה לתוספת זיכוי נטו חודשית של 210 שקל (2,520 שקל לשנה), הרי שעובד מדינה בעל שכר חודשי של 25 אלף שקל יחווה קיטון של 78 שקל למשכורתו החודשית נטו (936 שקל לשנה).

אצל עובדי המדינה הבכירים, שמקבלים שכר שכיום עדיין מהווה את תקרת הטבות המס לחיסכון הפנסיוני, הפגיעה מהרפורמה תהיה החזקה ביותר: אובדן של 400 שקל מדי חודש - כ-4,800 שקל בשנה.