סוני השקיעה 10 מיליון ד' בריינבו מדיקל הישראלית

התאגיד הבינלאומי עשוי להמשיך לחפש רכישות בישראל ■ מנכ"ל ריינבו, אפי כהן ארזי: "אנחנו מאוד גאים בעבודה עם סוני ועובדים איתם בשיתוף פעולה מלא"

תאגיד הענק הבינלאומי סוני ישקיע כ-10 מיליון דולר בחברת ההשקעות ריינבו מדיקל. כך נודע ל"גלובס". לפני כשנה חשפנו כאן כי התאגיד מעוניין להרחיב את הפעילות שלו בסקטור המכשור הרפואי. נציגים של סוני נפגשו עם חברות שפעילות בתחום בישראל והחליטו, נכון לעכשיו, לא לבצע רכישה מקומית, אך השקיעו בקרן.

לא מדובר בתאגיד הראשון שמשקיע בריינבו. בקרן השקיעו בעבר תאגידים גדולים בתחום המכשור הרפואי, בהם מדטרוניק, אבוט וסורין. המשקיעה הראשונה בריינבו ולמעשה מייסדת החברה, היא קבוצת גלנרוק בראשות ליאון רקנאטי.

הקרן, שמשקיעה בהמצאות של היזם הסדרתי יוסי גרוס, מנוהלת על ידי אפי כהן ארזי, בכיר לשעבר בחברת התרופות הבינלאומית אמג'ן. כהן ארזי אמר היום ל"גלובס": "אנחנו מאוד גאים בעבודה עם סוני ועובדים איתם בשיתוף פעולה מלא". סוני אישרה כי אכן השקיעה בריינבו, אך סירבה לחשוף פרטים נוספים.

מותג בתחום הרפואי

סוני נמצאת בימים אלה בתהליך של בניית מותג בתחום הרפואי. החברה משווקת כבר כיום מוצרים שקשורים לתחומי הצילום וההדמיה הרפואית. כעת סוני עולה מדרגה ומנסה למכור מוצרי מכשור רפואי שהיא עצמה תייצר.

האסטרטגיה של סוני תורגמה להשקעה של 644 מיליון דולר בחברת המכשור הרפואי היפנית אולימפוס, שסוני מחזיקה בה כעת 11%. שתי החברות הקימו מיזם משותף לתחום הרפואי, שמתמקד בעיקר במערכות הדמיה ממוזערות לניתוחים אנדוסקופיים - אולימפוס מתמחה באנדוסקופים עצמם ובשיווק לשוק הרפואי וסוני - בעדשות ובעיבוד האלקטרוני של הצילום.

מנכ"ל סוני קזואו היראי, אמר בעת השקת המיזם כי "סוני פועלת באופן אגרסיבי להצמיח את הפעילות הרפואית שלה". סוני סובלת בשנים האחרונות מהפסדים בפעילות הליבה שלה, והיראי אמר בעבר כי היא תצטרך לצאת מתומי הליבה שלה ולפנות לתחומים נוספים, בהם התחום הרפואי.

ריינבו מדיקל אינה מתמחה בתחום האנדוסקופים ולכן נראה כי ההשקעה הנוכחית רלוונטית לתחום אחר. ריינבו מתמחה במכשירים מורכבים, לעיתים קרובות מושתלים. בדרך כלל מדובר במכשירים בהם מעורב גירוי חשמלי של הגוף או החלפה של פעילות איבר בגוף בפעילות חשמלית. כל המכשירים הללו פונים לשווקים גדולים שאין בהם פתרונות רבים.

ל"גלובס" נודע כי בשלב זה ממשיכה סוני להעסיק, במשרה מלאה, איש פיתוח עסקי שנמצא בישראל וכפוף למיזם המשותף סוני-אולימפוס. אותו אדם ינסה כנראה לחפש בישראל רכישות נוספות, זאת בנוסף לניהול הקשר עם ריינבו.

ידידות עסקית ואישית

הרצון המקורי של סוני, היה כאמור לרכוש חברה ולהקים מרכז מו"פ ישראלי. על אף שהחברה בחרה בסופה של דבר להשקיע בחברת השקעות, הרי שריינבו תהווה מעין מרכז מו"פ עבור סוני.

בדומה לחברות הבינלאומית שמשקיעות בריינבו, גם סוני תוכל לפנות לריינבו ולבקש ממנה לפתח עבורה מוצרים מותאמים. "הקירבה שלנו והידידות העסקית והאישית שנוצרו מול התאגידים הללו, מאפשרים לנו מצב שבו אנחנו שומעים בשלב מאוד מוקדם את הצרכים של התאגידים המשקיעים בנו", אומר כהן-ארזי ,"ואז ממציא הבית שלנו, יוסי גרוס, וצוות הממציאים והמהנדסים המוכשרים שעובד איתו, פועלים לפתח עבור התאגיד את הפתרונות הנכונים". פיתוחים אלה מוקמים במסגרת מיזמים משותפים לריינבו ולתאגיד ש"הזמין" את ההמצאה, זאת במקביל לחברות שמקימה ריינבו בעצמה (שבהן יש לתאגידים אחוזים, מתוקף היותם משקיעים בריינבו).

אחת הדוגמאות לחברה כזאת היא אנופייס, שגייסה לפני מספר חודשים 18 מיליון דולר מסורין האיטלקית, שגם קיבלה אופציה לרכוש את אנופייס בהמשך תמורת סכום שלא פורסם. אנופייס פיתחה מוצר לטיפול באי ספיקת לב, שוק שמגלגל היום כ-11 מיליארד דולר ונחשב לאחד השווקים הגדולים בתחום הקרדיולוגיה.

סורין, אחת מחברות הקרדיולוגיה המובילות בעולם, הפכה לאחת המשקיעות האסטרטגיות בריינבו לאחר שהחלה להתעניין באנופייס. סורי, שנסחרת לפי שווי של 900 מיליון אירו, כבר השקיעה 7 מיליון דולר באנופייס בנובמבר 2011.

חברת אחרת, Vascular Dynamics, מפתחת שתל להורדת לחץ דם לחולים עם יתר לחץ דם כרוני. וסקול, שפועלת בעיקר מארה"ב, גייסה 13.5 מיליון דולר מקרן השקעות אמריקנית, ועומדת להתחיל ניסוי קליני בארה"ב.

בפורטפוליו של ריינבו פועלת גם מקסילנט שמפתחת טכנולוגיה להשתלת שיניים הכוללת הרמת סינוס ללא ניתוח. "החברה נכנסת לשלב הייצור של מוצר מתאים להשתלה בבני אדם ובעוד שנה וחצי להערכתנו, נחל בניסויים בבני אדם ממש", אומר גרוס.

רקנאטי: "חברה צעירה יותר שאנחנו גאים בה היא blue wind שפיתחה פלטפורמה לגרייה חשמלית של עצבים. מדובר בשתל שהוא כל כך קטן, שמזריקים אותו, והוא מקבל את האנרגיה שלו ממקור חיצוני. ההתעניינות של חברות בינלאומיות מובילות בעולם היא גדולה. אנחנו מאמינים שהפוטנציאל של החברה הזו הוא עצום, כתחליף לתרופות ובמקרים שהתרופה לא עוזרת. האינדיקציה הראשונה היא לטיפול בכאבים נוירופתיים כרוניים".

מודל ייחודי

המודל של ריינבו שכולל יזם-בית יחיד למספר רב של חברות, מאפשר לה להתקדם במהירות יחסית, וחוסך את המתח שביחסי משקיע-יזם (האם חברות סטארט-אפ יכולות להתפתח בלי המתח הזה? את זה תצטרך ריינבאו להראות). ריינבו מעניקה לכל החברות שירותים כמו רגולציה, ניהול כספים וייעוץ משפטי. בחברות מושקעים בדרך כלל כ-3-5 מיליון דולר שמביאים אותן עד שלב ההיתכנות בבני אדם, לפני שריינבו מתילה לחפש להן משקיעים נוספים.

ריינבו הוקמה ב-2007 ולפני כשנה גייסה הון בפעם השנייה, בהיקף 50 מיליון דולר, בהובלת מדטרוניק ואבוט. על פי התוכנית העסקית שלה, היא לא תזדקק למימון משמעותי נוסף אלא תוכל להתממן בקרוב מהכנסותיה. "אנחנו מקבלים פניות מגורמים שמעוניינים להשקיע בנו אבל כרגע לא זקוקים לכסף, ומקבלים שותפים כאלה רק אם הם מביאים ערך אסטרטגי, למשל שותף כמו סוני", אמר כהן ארזי.

כיום שוקל החברה להיכנס לשוק הסיני, בדגש על שוק הסוכרת המשגשג במדינה זו. "יש בסין 100 מיליון חולי סוכרת", אומר גרוס.

הפעילות של תאגידי הענק בישראל
 הפעילות של תאגידי הענק בישראל