לאומי דחה בקשת IDB לדחיית תשלום של 36.6 מ' ש'

הבנק מגביר את הלחץ על בעל השליטה: "נפעל באופן נחרץ למצות את החוב" ■ אי.די.בי: "התשלום האמור ישולם עפ"י תוכנית ההסדר שיאשר ביהמ"ש"

חברת אי.די.בי אחזקות , שבשליטת איש העסקים נוחי דנקנר, הודיעה היום לבורסה כי היא "פנתה לתאגיד הבנקאי המלווה השני שלה", כלומר לבנק לאומי, בבקשה לדחיית תשלום קרן וריבית בסך של 36.6 מיליון שקל אותו הייתה אמורה לשלם ביום ראשון האחרון.

דחיית פירעון התשלום נעשתה על רקע המגעים להסדר חוב באי.די.בי אחזקות, ובהודעת החברה נכתב כי "התשלום האמור ישולם על פי תוכנית ההסדר, כפי שתאושר על ידי בית המשפט". נזכיר, כי בחודש מארס האחרון פנו הנאמנים בשם נציגות מחזיקי האג"ח של החברה, בבקשה להקפיא את כל תשלומי החברה לנושיה הפיננסיים, וזאת בעקבות ההסכמה אליה הגיעו עם דנקנר לגבי מתווה להסדר חוב.

מבנק לאומי נמסר ל"גלובס" בתגובה, כי "לאומי דחה על הסף את בקשת אי.די.בי אחזקות לדחיית מועד הפירעון, ויפעל באופן נחרץ כדי למצות את החוב שהחברה חבה לו. כמו יתר הנושים, יביע הבנק את עמדתו בנושא בפני ביהמ"ש ביום ב' הקרוב".

נזכיר כי לאחרונה, בעקבות ביקורת ציבורית שנמתחה על כוונת הבנק למחול על חוב של 150 מיליון שקל לגנדן, החברה הפרטית באמצעותה שולט דנקנר באי.די.בי אחזקות, חזר בו הבנק מהסדר חוב שקידם מול חברה זו, החייבת לו כ-450 מיליון שקל.

לאי.די.בי אחזקות חוב של 100 מיליון שקל ללאומי, ומלבדו חייבת החברה 1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ו-160 מיליון שקל לבנק השוויצרי קרדיט סוויס.

מדוחותיה הכספיים לשנת 2012 עולה כי עד סוף השנה הנוכחית, אמורה אי.די.בי אחזקות לפרוע תשלומים של קרן וריבית עבור הבנקים בהיקף של 98 מיליון שקל.

ברנע מונה למעריך השווי בפתוח

בינתיים, דיווחה היום החברה הבת של אחזקות, אי.די.בי פתוח, כי נענתה לבקשתו של אייל גבאי, המומחה הכלכלי שמינה לה ביהמ"ש המחוזי בת"א, למנות יועצים נוספים שיסייעו לו בגיבוש חוות דעת לגבי מצבה הפיננסי של החברה ובהערכת יכולתה לשרת את החוב לנושיה. זאת, במסגרת התיק המתנהל בביהמ"ש בבקשת מחזיקי האג"ח של פתוח (חוב של כ-4 מיליארד שקל) לכפות הסדר חוב על החברה.

בפנייתו לביהמ"ש לפני יומיים, ביקש גבאי לשכור את שירותיהם של פרופ' אמיר ברנע ושל חברת הייעוץ MNS. ברנע נחשב למומחה למימון, והוא בעל ניסיון בנקאי כדירקטור לשעבר בבנק הפועלים.

בתגובה לביהמ"ש מסרה היום אי.די.בי פתוח כי "החברה משאירה את ההחלטה בדבר עצם הצורך במינויים של יועצים נוספים לשיקולו של ביהמ"ש. לחברה אין התנגדות לזהות היועצים והיא תיעתר לבקשת העסקתם". נציין כי גבאי ביקש לקבוע שהחברה תישא בעלויות השכר של ברנע ו-MNS.

עוד ציינה החברה כי לנוכח ניסיונו הרב של פרופ' ברנע, ולאור חשיבות העניין, היא מציעה כי ביהמ"ש ישקול לקבוע שחוות הדעת בשאלת הסולבנטיות של החברה תיערך ותיחתם גם היא על ידיו, בסיוע MNS.

לפני כשבוע הורה שופט המחוזי בת"א, איתן אורנשטיין, על מינויו של גבאי - ששימש עד לאותה עת כאחראי מטעם ביהמ"ש לגיבוש הסדר חוב באי.די.בי אחזקות - לשמש כמומחה כלכלי מטעמו בחברה הבת פתוח, על רקע בקשת הסדר החוב הכפוי שהגישה נציגות מחזיקי האג"ח בחברה. תפקידו של גבאי הוגדר על ידי ביהמ"ש כמסייע בהערכת שווי הנכסים, תזרים המזומנים ותרחישי מימוש של החברה, וזאת לצד המשקיף, עו"ד חגי אולמן, שמונה לחברה מטעם הכנ"ר.