"ממשלות באירופה יספגו זעזועים אם לא יתעדפו בעלי פקדונות"

כך עולה מדוח סודי של הנציבות האירופית שיפורסם בשבוע הבא ■ הדוח טוען כי יש צורך לתעדף את בעלי הפקדונות המבוטחים על פני הנושים האחרים במקרה של קריסת בנק

מחקר שבוצע באירופה עבור הנהגת האיחוד האירופי מראה כי קרנות ביטוח הפקדונות עלולים לספוג "זעזועים רציניים" במידה ובעלי פקדונות מבוטחים בבנקים ברחבי אירופה, לא יקבלו עדיפות על פני נושים לא מבוטחים אחרים. המסקנה הזאת עלתה מתוך דוח שיוצג בפני שרי האוצר של גוש האירו שיתכנסו בשבוע הבא, ושחלקים ממנו הגיעו לסוכנות "בלומברג".

הדוח הינו במסגרת הבחינה שמקיים האיחוד האירופי בנוגע לאופן שבו צריך לטפל בבעלי פקדונות מבוטחים במידה ובנק מסויים יקרוס. בדוח נכתב כי אם לא יהיו כללים ברורים שיתנו עדיפת לבעלי פקדונות מבטחים, קרנות לאומיות ייצטרכו לעמוד בתור ביחד עם בעלי פקדונות לא מבוטחים, מחזיקי אג"ח בכירים ולווים לא מבוטחים אחרים, במהלך חלוקת הרכוש של הבנק הכושל ויאלצו לספוג חלק מההפסדים.

בדוח של הנציבות האירופית נכתב כי "תוכניות לביטוח פקדונות והממשלות שתומכות בתוכניות הללו ימשיכו להיות חשופים לזעזועים כלכליים במידה ולא יציגו תוכניות לתעדוף בעלי הפקדונות".

על פי החוק באיחוד האירופי, על הממשלות לבטח את חשבונות הבנק שכוללים פקדונות של עד 100 אלף אירו. לאחרונה עלו ספקות לגבי טיב הביטוח הזה בעקבות הדרישה מבעלי הפקדונות המבוטחים בקפריסין לספוג חלק מההפסדים של הבנקים במדינה, כחלק מהדיונים על חבילת החילוץ של המדינה. לבסוף, בעלי הפקדונות המבוטחים לא ספגו חלק מההפסדים, אך זה העלה את נושא הפקדונות המבוטחים על סדר היום של האיחוד האירופי.