מס היוקרה יגיע בקרוב לשוק הרכב: למה לצפות?

מס היוקרה, שמופיע בתקציב המדינה, יגיע בקרוב גם לשוק רכבי היוקרה ■ למה אפשר לצפות?

פלח היוקרה עבר בשנה החולפת מהפכה צרכנית, שלוותה בירידת מחירים משמעותית בדגמי יוקרה רבים. אבל המהפכה הזו עשויה לעלות בקרוב על אבן נגף גדולה. סעיף קטן שמסתתר בנבכי תקציב המדינה החדש, קובע נוסחה מורכבת להטלת מס יוקרה על מכוניות, שמחירן מעל 300 אלף שקל. איך יראה מס היוקרה, כיצד הוא ישפיע על השוק ואיך אפשר להיערך אליו?

מתי ייכנס המס החדש לתוקף?

כמו סעיפים רבים בתקציב החדש, גם השינוי במס הקניה על רכב צריך לעבור את ועדת הכספים של הכנסת, כך שתיאורטית המס לא ייכנס לאלתר והוא בכלל עשוי להידחות. אבל מכיוון שמדובר במס פופוליסטי במיוחד ("דופקים את העשירים") קשה לנו להאמין שהוא יידחה. קרוב לוודאי שהוא ייכנס לתוקף ברבעון השלישי של השנה.

בכמה יתייקרו המכוניות?

זו שאלה שהתשובה אליה מושפעת משני גורמים. הגורם הראשון הוא שהמס מנוסח כמס שולי, כלומר שיעור מס הקניה הכולל על הרכב הולך ועולה ככל שהרכב יותר יקר. בכלי רכב שמחירם קרוב לסף התחתון של כ-300 אלף שקל, מדובר על עלייה של אחוזים בודדים במס הקניה, כך שאפשר להמר, שרוב הייקור "ייספג" על-ידי היבואנים. בכלי רכב יקרים באמת עליית המס תהיה משמעותית כאשר תקרת המס תתקרב ל-100% (במקום 83%) כך שאפשר לצפות להתייקרות של עשרות אלפי שקלים ואפילו מאות אלפי שקלים בקצה הגבוה. הגורם השני הוא שהמס יהיה מבוסס בשורה התחתונה על המחיר ליבואן (CIF), שידוע רק ליבואנים עצמם ולרשות המסים. כלומר, הצרכן הסופי לא ידע בדיוק בכמה יתייקר הרכב, כמה מתוך הייקור "נספג" על ידי היבואן ומי מהיבואנים ינצל את ההזדמנות להגדיל רווחים.

אילו תופעות לוואי יופיעו בשוק?

אפשר לשער שיבואני הרכב ישאפו להנמיך ככל האפשר את המחירים המדווחים כדי להפחית את המס. יש דרכים חוקיות לעשות זאת כמו "הפשטת" כלי הרכב, והצעת פריטי אבזור ויוקרה כאופציה בהתקנה מקומית.

מה יקרה לשוק היד השנייה?

אפשר לצפות לעליית מחירי דגמים רבים בשוק היד השנייה.

איך זה ישפיע על שווי השימוש?

מדובר בעיקר ברכבי מנכ"לים ו"בעלי בית" שיספגו שווי שימוש גבוה יותר משמעותית. אבל מכיוון שברמות האלה ממילא העבודה/עסק מגלמים את רוב שווי השימוש, לא צריך לדאוג לכיסם של המנכ"לים.

איך יחושב המס על רכבי הייבוא האישי?

חלק גדול מרכבי הייבוא האישי הם רכבי יוקרה יקרים. כאשר מדובר בייבוא אישי של כלי רכב חדשים מהניילונים אנו מניחים שרשות המסים תשאף לקבוע את שיעור המס בהתאם למחיר לצרכן של היבואנים ולא בהתאם למחיר הרכב חשבוניות הרכישה של כלי הרכב בחו"ל שהוא מן הסתם נמוך יותר. צעד כזה עשוי להיתקל בהתנגדות משפטית אך מנגד, ברשות סבורים שקביעת המס על בסיס המחיר בחשבונית, יעניק מוטיבציה לתרגילי מס. כאשר מדובר בייבוא אישי של רכב משומש בן עד שנתיים, סביר להניח שתהיה נוסחה נפרדת, על בסיס שיעורי פחת.