לפיד: "מעמד הביניים לא יוכל לעמוד בתשלומי המשכנתא"

שר האוצר יאיר לפיד מגיב לביקורת החריפה לה זכתה תוכניתו הכלכלית ואומר כי המבקרים את התוכנית תוקפים בעיקר את עצמם ■ "מדוע אתם מפגינים נגד הכלכלה שלכם?", תהה לפיד בראיון שישודר מחר בתכנית "אולפן שישי"

שר האוצר יאיר לפיד, מגיב בראיון שישודר מחר בתכנית "אולפן שישי" לטענות ולביקורת החריפה שהופנתה נגדו בעקבות הגזירות המתוכננות בתקציב המדינה לשנים 2013-2014, ואומר כי הוא מבין את זעם האזרחים אך לטענתו המבקרים את תכנית הקיצוצים פוגעים בעיקר בעצמם.

"אני מתאפק שלא ללבוש שוב את הטי שירט השחורה, לצאת לכיכר עם המגפון ולשאול אותם נגד מי אתם מפגינים?", אומר לפיד לאחר קיתונות הביקורת שספג בימים האחרונים, "אתם מפגינים נגד מקום העבודה שלכם? נגד הכלכלה שלכם? אתם מפגינים נגד עצמכם".

"אני מבין את הכעס של האזרחים", ציין שר האוצר, "האזרחים ברחוב צריכים לכעוס על מישהו. אני ידעתי את זה כשנכנסתי לתפקיד - זה בא עם הג'וב. יש דבר אחד שמעמד הביניים הישראלי לא יכול להרשות לעצמו וזה שהכלכלה הישראלית תתמוטט. מעמד הביניים הישראלי לא יוכל לעמוד בתשלומי המשכנתא ובאוברדראפט".

בנוגע לטענות לפיהן מינויו לשר האוצר הן כמו מינוי פרץ למשרד הביטחון אמר לפיד כי "אני מכיר את התיאוריה לפיה במשרד האוצר צריך לשבת פוליטיקאי עם ניסיון. אני לא מתרשם מבעלי הניסיון. זה שמישהו פוליטיקאי במשך 20 שנה זה לא אומר שהוא יתפקד טוב במשרד האוצר". לפיד הסביר את הכרזתו טרם הבחירות כי בכוונתו להתמודד על ראשות הממשלה ואמר כי "אני לא מתמודד עכשיו לראשות הממשלה, אבל כן אמרתי שאעשה את זה לפני הבחירות. אין בחירות קרובות באופק ולא יהיו בחירות בקרוב כל עוד זה תלוי בי".

נזכיר, מוקדם יותר השבוע משרד האוצר הציג את הצעת התקציב לשנים 2013-1014, כאשר על הפרק עומדת מדיניות פיסקלית מרסנת שכולללת מצד אחד קיצוצים נרחבים בצד ההוצאות ובצד ההכנסות העלאת מסים אגרסיבית, כגון העלאת המע"מ ל-18%, העלאת מס ההכנסה ב-1.5% בכל מדרגות המס והעלאת מס החברות ל-26%. מסים נוספים יוטלו על משפרי הדיור והקיצוצים ייכללו הפחתה של קיצבאות הילדים וביטול פטורים שונים. (לסיפור המלא)

מאז, לפיד ספג קיתונות של ביקורת ציבורית אך היום זכה מנגד גם לשבחים מצידו של נשיא המדינה שמעון פרס שאמר כי לפיד בחר להתמודד עם הבעיות ולא לברוח. גם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הודיע שהוא תומך בתוכניות של משרד האוצר וכי "הציבור כולו צריך לשאת בנטל".