"גזירת המוות": האוצר דורש תשלום ארנונה על קברים

על-פי הצעת חוק ההסדרים, שתוגש לאישור הממשלה מחר, מבקש משרד האוצר לבטל את הפטור ממס ארנונה לו זכאים בתי העלמין בארץ ■ ייתכן ומאות אלפי ישראלים ייאלצו לשלם ארנונה על קברי בני משפחותיהם

מתברר כי הגזירות הצפויות בתקציב המדינה צפויות לפגוע לא רק בחיים - אלא גם במתים. על-פי הצעת חוק ההסדרים, שתוגש לאישור הממשלה מחר (ב'), מבקש משרד האוצר לבטל את הפטור ממס ארנונה לו זכאים בתי העלמין בארץ. המשמעות: כל משפחה תיאלץ לשלם מאות שקלים בשנה על קברי יקיריה במשך דורות.

האם בקרוב ניאלץ לשלם ארנונה גם על הקבר בו ניטמן? על-פי הצעת חוק ההסדרים שגיבש משרד האוצר, תיאלץ כל משפחה בישראל לשלם עבור קברי יקירה מס ארנונה במשך דורות, כך פורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

המצב המשונה הזה עשוי להתרחש בעקבות דרישת משרד האוצר לבטל את הפטור מתשלום הארנונה על בתי העלמין ברחבי הארץ החל מהשנה הבאה. אם ההחלטה תאושר, ייתכן ומאות אלפי ישראלים ייאלצו לשלם ארנונה לא רק על דירותיהם, אלא גם על קברי בני משפחותיהם.

על-פי הערכות חברה קדישא, המתבססות על סכום הארנונה שגובה הרשות המקומית לשטח שנועד למטרות מסחר, כפול שטח חלקת קבר ממוצעת - כל משפחה בישראל צפויה לשלם מאות שקלים בשנה על כל חלקת קבר שברשותה.

מטיוטת חוק ההסדרים עולה כי משרד האוצר דורש לבטל את הפטור שניתן לבתי העלמין מתשלום הארנונה, לאחר שכבר בוטל לראשונה בשנת 2003. ב-2010 החליטה הכנסת להחזיר את הפטור בעקבות דרישתה של עיריית הרצליה לחייב את בתי העלמין במס - דרישה שעוררה סערה.

לפי הצעת האוצר, על חלקת כבר במבנה קומתי צפויים בני המשפחה לשלם מס מזערי של עשרות שקלים בשנה, בעוד חלקת קבר זוגית תחויב כקבר אחד. מי שביקש להקדים את המאוחר ורכש חלקת קבר עוד בחייו - ייאלץ לשלם ארנונה עבור אותה חלקה החל משנת 2014.