איך הפך פילה אמנון מתובל לגזירה הכי קשה על העשירים?

בעמוד 236 בתקציב המדינה מפורטים מוצרי היוקרה שעליהם יוכבד נטל המס: פרוות, ג'יפים, טרקטורונים, סיגרים, ריהוט עתיק ועוד ■ גם פילה אמנון מתובל נכנס לרשימה - ויהווה את מקור ההכנסה העיקרי ■ מדוע?

"בפעם הראשונה לא לוקחים רק ממעמד הביניים, אלא גם מהחברות, מסקטורים שלא נגעו בהם עד כה, ומהעשירים". את המסר הזה העביר שר האוצר יאיר לפיד מספר פעמים בימים האחרונים, בניסיון לפייס את הציבור הזועם על הגזירות הכלכליות. מבט בתקציב המדינה מראה אילו גזירות יוטלו על העשירים בישראל, וחושף גם סיפור מעניין למדי שהתגלגל כתוצאה ממחאת קיץ 2011.

במסגרת התקציב לשנים 2013-2014 יוכבד נטל המס על מה שהוגדר כמוצרי מותרות ויוקרה. מה הם אותם מוצרים? את הרשימה המלאה ניתן למצוא בעמוד 236 בתקציב: מכוניות במחיר של 300 אלף שקל ומעלה, אופנועים וקטנועים כבדים (מס של 85%), מטוסים פרטיים ויאכטות (15%), אופנועי ים (20%), טרקטורונים וג'יפים (50%), ג'קוזי (20%), סיגרים (90%), מקררים גדולים (עד 550 שקל למקרר), מסכי פלזמה מעל 50 אינץ' (30%), פרוות (20%), ריהוט עתיק (20%), טבק לגלגול (800 שקל לק"ג) וגם "פילה קפוא של אמנון מצופה, מתובל או מעובד אחרת".

כיצד ומדוע הוכנס דג האמנון לרשימת מוצרי היוקרה שימוסו? התשובה לשאלה זו מעניינת למדי. מסתבר כי לאחר מחאת קיץ 2011 המליצה ועדת טרכטנברג לבטל את מכסי היבוא על דגי אמנון לא-פשוטים (מעובדים ו/או מתובלים). התוצאה הייתה "חיסול" דגי האמנון הפשוטים, והיצרנים עקפו את המערכת בכך שתיבלו פילה אמנון, הפכו אותו למעובד ובכך היו פטורים ממכס.

"היום לא תוכלו למצוא בשוק דגי אמנון רגילים. עשו עלינו סיבוב", אומר ל"גלובס" גורם ברשות המסים. "היבואנים לקחו דג אמנון רגיל, שמו עליו כמה גרגרים של מלח ופלפל - והנה קיבלנו דג מתובל פטור ממכס".

כעת, בתקציב לשנים 2013-2014, מבקש האוצר להחזיר את המכס על דגי האמנון המעובדים, במהלך שיכניס לקופת המדינה סכום מוערך של 110 מיליון שקל בשנה. מדובר בחלק הארי מהכנסות המדינה מה"מסים על העשירים", שצפויים להסתכם בכ-270 מיליון שקל.