הנקראות ביותר

המחוזי: פיצוי של 9,000 שקל בלבד לרב אמנון יצחק על לשון הרע

בימ"ש השלום קבע כי אתר מודיעין ניוז ישלם 100 אלף שקל לרב אמנון יצחק על לשון הרע, אך שופט המחוזי יעקב שינמן הפחית את הפיצויים ל-9,000 שקל בלבד

בית המשפט המחוזי מרכז קיבל באחרונה את מרבית טיעוני הערעור שהגישו דנון תקשורת תדמיתית, מפעילת אתר האינטרנט מודיעין ניוז, מו"ל האתר וכתבת האתר איילת רוטה, על החלטת בית משפט השלום לחייבם לשלם לרב אמנון יצחק פיצוי של 100 אלף שקל בגין פרסום לשון הרע כנגדו. זאת, לאחר שבמסגרת כתבה שפרסמו טענו כי בדרשה שנשא הרב הוא השווה בין הרצל להיטלר.

השופט יעקב שינמן הפחית את הפיצויים ביותר מ-90%, ופסק כי הנתבעים ישלמו ליצחק פיצוי בסך 9,000 שקל בלבד.

בין היתר נימק המחוזי את החלטתו בכך שיצחק הוא איש ציבור שחופש הביטוי המוגזם ביחס אליו רחב יותר מאשר כלפי אזרח מהשורה. "יצחק הנו דמות ציבורית המשמש גם כדרשן ובלאו הכי כמחנך של מגזרים שונים בחברה. עליו לקחת בחשבון כי בהיותו דמות מוערכת ונערצת על-ידם, דבריו יכולים להתפרש בצורה שונה ומעוותת על-ידי קהל שומעיו, ולכן חובה עליו לנהוג במשנה זהירות בדבריו", כתב השופט.

נימוקים נוספים שמנה בית המשפט בהחלטתו לצמצם באפן דרמטי את הפיצוי שיקבל יצחק בגין לשון הרע, היו העובדה שהכתבה פורסמה באתר אינטרנט ייעודי לתושבי העיר מודיעין, והעובדה שהכתבה הוסרה מהאתר.

תחילת הפרשה בהרצאה שנשא אמנון יצחק במודיעין באפריל 2008. טרם ההרצאה הוקרן בפני הנוכחים באולם סרט וידיאו ששמו "תשובה עולמית", ובו קטעים של סרטי וידיאו שונים שנערכו במסגרת ארגון שופר.

זמן קצר לאחר ההרצאה פרסמה רוטה באתר מודיעין ניוז כתבה אודות הדרשה, שכותרתה "שכנעו את המשוכנעים". בין היתר נכתב בכתבה: "כפתיח הם צפו בסרט שהשווה את הרצל להיטלר", ובהמשך: "עם השנים הקצין יצחק את התבטאויותיו והגיע לשיא כאשר העמיד את חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, בשורה אחת עם הצורר היטלר. בסרט 'הרצל והציונות' (שהוקרן גם בהיכל התרבות של מודיעין טרם ההרצאה) אומר יצחק כך: 'שני פושעים גדולים היו בתולדות העם היהודי: היטלר והרצל. היטלר רצה להרוס את הגוף של העם היהודי. הרצל רצה להרוג את הנפש, שהיא הרבה יותר חשובה מהגוף'".

בעקבות הפרסום הגיש יצחק את תביעת לשון הרע, שבה טען כי הפרסומים באתר הוציאו את דיבתו רעה, היות והוא לא העמיד את הרצל בשורה אחת עם הצורר היטלר; הסרט "הרצל והציונות" לא הוקרן טרם ההרצאה; והוא אינו אומר בסרט, ולא בשום מקום אחר, את הדברים שיוחסו לו בכתבה.

מנגד טענו הנתבעים, בין היתר, כי הכתבה הייתה כתבה אינפורמטיבית על מה שאירע בדרשה בהיכל התרבות, וכן טענו כי הכתבה הוסרה מהאתר, וכי לא הייתה בה כל כוונה לפגוע ביצחק שהוא איש ציבור.

ב-אוגוסט 2012 קיבל בית משפט השלום ברמלה את תביעתו של יצחק ופסק לו פיצויים בסך 100 אלף שקל. באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן ערערו הנתבעים לבית המשפט המחוזי מרכז על ההחלטה, וערעורם התקבל, כאמור, ברובו.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות