למרות עסקת רוש: כיאזמה מפטרת 33% מהעובדים

החברה שמפתחת תרופה למחלת ה"ענקות" החליטה לגנוז פרויקטים בשלבים מוקדמים ■ 65 מיליון הדולר שקיבלה החברה מרוש ישמש בין השאר להחזר חובות

חברת כיאזמה פיטרה שליש מכוח האדם שלה, כך נודע ל"גלובס". כיאזמה הגשימה בחודש פברואר חלום וחתמה על עסקת מסחור עם ענקית התרופות רוש. ההסכם הכניס לקופת החברה סכום של 65 מיליון דולר באופן מיידי וכיאזמה עשויה לקבל עוד 540 מיליון דולר, בהתאם לעמידה באבני דרך. החברה, שמפתחת תרופה למחלת ה"ענקות" אקרומגליה, סובלת ממצוקת מזומנים למרות העסקה.

איך זה קרה, בהתחשב בכך ש-65 מיליון דולר הם סכום גדול מאוד עבור חברת ביומד ישראלית? ככל הנראה, לא כל הכסף הוזרם ישירות לתוך החברה. חלקו שימש להחזר חובות וחלק אחר חולק למשקיעים בחברה.

הסכום שכן הועבר לקופת כיאזמה - אשר למרות הכול מוערך בעשרות מיליוני דולרים - מושקע אך ורק בקידום הפרויקט שהזכויות בו נרכשו על ידי רוש, על מנת שהחברה תוכל לעמוד באבני הדרך שנקבעו בהסכם ולהגיע אל התשלום שאמור להתבצע בעוד מספר שנים, בהתאם כאמור לאבני דרך שנקבעו בחוזה. רוש התחייבה במסגרת ההסכם לממן את עלויות הפיתוח של המוצר, אולם נראה כי הפרויקט יוצר עלויות גם לכיאזמה.

לאור הנסיבות שפורטו לעיל, לא נותר לחברה כסף לקדם פרויקטים שנמצאים בשלבים מקודמים יותר, וחלק מאנשי הצוות שהיו אמורים להוביל את הפרויקטים הללו, פוטרו.

הטכנולוגיה של כיאזמה היא פלטפורמה שיכולה לשמש לפיתוח מגוון תרופות. לכן עולה השאלה - אם הטכנולוגיה כל כך מבטיחה, מדוע המשקיעים לא מקצים עוד הון כדי לקדם במהירות את המוצרים הנוספים, שנמצאים בשלבים המוקדמים, וכך ליצור עוד סוסים מנצחים? יכולות להיות לכך כמה סיבות: גילאי הקרנות המשקיעות בחברה, רצון של המשקיעים לוודא כי המוצר אכן משיג את יעדיו לפני שייקחו סיכון נוסף, או שכרגע החברה עדיין לא הצליחה למצוא עוד יישום מבטיח לטכנולוגיה שלה כמו המוצר המוביל, עד כדי כך שכדי לקחת עליו סיכון.

המנכ"ל מונה ליו"ר

המשקיעים העיקריים בחברה הם MPM, F2, ARCH, Abingworth, Abingworth ובעבר השקיעו בה גם עופר היי-טק, אינומד ו-7healthventures.

מלבד מוצר ה"ענקות", כיאזמה הצליחה להביא מוצר נוסף עד לשלב הניסויים הקליניים באופן עצמאי. מדובר במוצר למחלת כליות, אולם סקר שוק מעמיק שביצעה החברה, הוביל אותה למסקנה כי השוק "זז" בינתיים, וכרגע לא כדאי להמשיך בפיתוח המוצר. כמו כן, הסכם פיתוח שהיה לה עם נוברטיס, הופסק.

למרות הקיצוץ הכואב בכוח האדם, כיאזמה היא עדיין סיפור הצלחה. ההסכם שחתמה עם רוש עדיין מתקדם על פי התוכנית והסכום ששילמה רוש כמקדמה עדיין יוצא דופן, לחיוב, בהשוואה למקדמות ששולמו בשנים האחרונות על טכנולוגיות דומות.

נציין גם כי מנכ"ל החברה פרד פרייס, עזב את כיסא המנהל בפועל ומונה לתפקיד יו"ר פעיל, כאשר ד"ר רוני ממלוק, ממציאת הטכנולוגיה, קודמה מתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה לתפקיד המנכ"ל. פרייס ידוע כמנהל שמובא לחברות בקשיים כדי "להציל" אותן. נראה כי המשקיעים התרשמו ששירותי ההצלה שלו דרושים כעת יותר במקום אחר.

המוצר שפיתחה כיאזמה ורכשה רוש, הוא תרופה ביולוגית לטיפול במחלת הענקות - אקרומלגיה. המחלה מתבטאת בעודף הורמון גדילה, שגורם לצמיחה מוגזמת של העצמות וגדילה של איברים פנימיים, בעיות לב, הזעה מוגברת וקושי בשינה, ובסופו של דבר קיצור תוחלת החיים של החולים, אם אינם מטופלים.

שוק הטיפול במחלה בעולם מוערך בכ-1.8 מיליארד דולר, מהם 1.4 מיליארד דולר משולמים עבור התרופה של נוברטיס, אוקטראוטיד (Octreotide), אותה יש ליטול בהזרקה. התרופה של כיאזמה היא גרסה חדשה של התרופה של נוברטיס, שניתנת בבליעה. המוצר נמצא היום בשלב III של הניסויים הקליניים, והחברה הראתה כי נטילת הכדור שלה במשך תשעה חודשים לא גרמה אצל החולים לתופעות לוואי. ממלוק העריכה בעבר כי הניסוי יסתיים ב-2014, ואם יהיה מוצלח - בתחילת 2015 כבר ניתן יהיה להשיק את המוצר. סביר להניח כי זו אבן הדרך המשמעותית הבאה בעסקה.