ספין תקשורתי? כלל פיננסים תובע את החשודים בהרצת מניות

פרשת תרמית הני"ע בכלל פיננסים: בית ההשקעות הגיש תביעה נגד החשודים

"מדובר בצעד חריג ולא מקובל, שמאחוריו עומדות שתי אפשרויות: או שלכלל פיננסים יש הוכחות לגבי דפוס הפעולה של אריה לנצברג, או שמדובר בניסיון לנתק את עצמם ממנו ולהתנער מהפרשה באמצעות תביעה" - כך אומר ל"גלובס" יועץ משפטי בבית השקעות גדול, על החלטת בית ההשקעות מקבוצת כלל ביטוח לתבוע את מנהל הנוסטרו שלו, אריה לנצברג, ואת שני שותפיו - עו"ד גיא מגורי וחיים לנגר - ב-15 מיליון שקל.

נגד השלושה מתנהלת, כזכור, חקירה של רשות ניירות ערך בחשד לשורה של עבירות, ביניהן תרמית בניירות ערך ולקיחת שוחד, אותן ביצעו על-פי החשד בין השנים 2008-2013.

אולם בשוק, כאמור, התחושה היא כי התביעה - שהוגשה יומיים בלבד לאחר שנודע על הפרשה ובשעה שלנצברג ושותפיו עדיין מוגדרים כחשודים - היא ככל הנראה לא יותר מניסיון של בית ההשקעות להרחיק ממנו את האש.

"בהתחשב בעובדה שהשלושה עדיין בגדר חשודים, ודבר לא הוכח, לדעתי מדובר בתרגיל יחצני", אומר גורם נוסף בשוק. "מה עוד שבמקרה שהחשודים יימצאו זכאים, הרי שכלל פיננסים חשף את עצמו לתביעה".

בכלל פיננסים, שם בחרו שלא להגיב לדברים, תובעים את השלושה בסכום של 15 מיליון שקל, שהם, לפי הערכות רשות ניירות ערך ולטענת בית ההשקעות, "אומדן רווחיהם של החשודים".

"כספים אלה, או חלקם, נגרעו שלא כדין מקופתה... והיא לכל הפחות זכאית להם", טוענים עורכי הדין של בית ההשקעות בשליטת קבוצת אי.ד.בי של נוחי דנקנר.

אך כל הטענות שמעלה כלל פיננסים בתביעה - לרבות העילות להגשתה ותיאור מעשי הנתבעים - מתבססות רק על הודעת רשות ניירות ערך. בבית ההשקעות עצמו עדיין לא יודעים אילו פעולות בדיוק ביצע לנצברג, האם הלקוחות נפגעו מכך, ובאיזה היקף.

גורם בכיר בכלל פיננסים הודה בכך בסמוך למועד הגשת התביעה כשאמר לגלובס" כי "כרגע אנחנו מדברים מתוך ניחוש, אין לנו אפשרות לשלוט על פעולות שנעשות דרך חשבון בחבר בורסה אחר, ולכן אנחנו לא יודעים מהן הפעולות שבוצעו".

לנצברג, נציין, טוען כי כל הפעולות שביצע היו לגיטימית ובהתאם לחוק. כרגע, בכל מקרה, נראה כי בית המשפט צפוי להנחות את בית ההשקעות להמתין עם התביעה עד לסיום ההליך הפלילי שמתנהל נגד החשודים.

עיקרי פרשת כלל פיננסים

■ אריה לנצברג, מנהל הנוסטרו של חברת כלל פיננסים, חשוד כי ביצע שורה של עבירות בניירות ערך יחד עם שני מקורביו, עו"ד גיא מגורי וחיים לנגר.

■ השלושה חשודים כי רכשו ניירות ערך במהלך המסחר, מכרו אותם תוך זמן קצר בשער גבוה יותר לחשבונות כלל והמוסדיים הפועלים באמצעותה, וכך גרפו רווחים.

■ על-פי החשד, לנצברג ושותפיו גרפו לכיסם כ-15 מיליון שקל, אותם הסתירו באמצעות שימוש בחשבונות של מקורבים.