חשד: מנהל הנוסטרו של כלל פיננסים הריץ מניות וגרף 15 מיליון שקל

לפי החשד, אריה לנצברג פעל במירמה במשך שנים עם שני שותפים, עו"ד גיא מגורי וחיים לנגר, עובד בחברת נייס ■ השלושה חשודים כי עשו שימוש בחשבונות של מקורבים להסתרת הרווחים שגרפו ■ לנצברג בתגובה: "פעלתי כחוק"

חשד להרצת מניות בבית ההשקעות כלל פיננסים מקבוצת כלל ביטוח, בשליטת קבוצת אי.ד.בי של נוחי דנקנר. רשות ניירות ערך ורשות המסים חוקרות חשד כי בשנים 2008-2013 פעל אריה לנצברג, מנהל הנוסטרו של חברת כלל פיננסים, בדרכי מירמה של הרצת מניות, על מנת להשיג רווחים על חשבון כלל ועל חשבון כספי משקיעים וגופים מוסדיים.

לפי החשד, לנצברג פעל ביחד עם שני שותפים, עו"ד גיא מגורי וחיים לנגר, עובד בחברת נייס, ובאמצעות מעשי המירמה גרפו השלושה לכיסם כ-15 מיליון שקל.

לפי החשד, רווחים אלה לא דווחו לרשות המסים, כך שהשלושה חשודים גם בעבירות מס.

עוד חושדות הרשויות כי לנצברג ושותפיו עשו שימוש בחשבונות של מקורבים, שאיפשרו להם להסתיר את הרווחים שהושגו בתרמית.

כמו כן נחקר חשד כי באמצעות הכספים שהוציאו במירמה רכשו לנצברג ושותפיו דירות מגורים בצוותא, אולם דיווחו כאילו אדם אחד ביצע את הרכישה, דבר שהביא לחיסכון במסים.

החקירה נמשכה במשך מספר שבועות באופן חשאי. ל"גלובס" נודע כי מה שעורר את חשדה של רשות ניירות ערך היא העובדה שבכלל פיננסים לא הייתה הפרדה פיזית בין סוחרי הנוסטרו ליתר הסוחרים בבית ההשקעות - כפי שדרוש בחוק.

אתמול (ב') עוכבו 3 החשודים לחקירה, ובהמשך הם שוחררו על-ידי בית משפט השלום בתנאים מגבילים. הם חשודים בעבירות תרמית בניירות ערך, לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות מס.

לנצברג, העובד בכלל פיננסים מאז 2005, עבד תחילה כמנהל תחום מניות, ומיולי 2009 הוא מכהן כמנהל הנוסטרו. מגורי הינו שותף במשרד עורכי הדין המרמן-מגורי-כהן, ולטענת הרשות מצוי בקשרים חברתיים עם לנצברג. לנגר עובד בחברת נייס ומצוי גם הוא בקשרים חברתיים עם לנצברג.

לפי החשד, לנצברג ניצל את תפקידו בכלל פיננסים ואת הגישה לחשבונות כלל וגופים מוסדיים אחרים, על מנת ליצור עסקאות מתואמות ופעולות מוכוונות שער בהיקפים משמעותיים, במהלך תקופת זמן ארוכה המתפרשת על פני מספר שנים, בין חשבונות כלל שבשליטתו לבין חשבונותיהם של מגורי ולנגר. כל זאת על מנת לגרוף רווחים.

לדברי הרשות, ממצאי החקירה מעלים כי לנצברג הנחה את יתר החשודים לבצע רכישות של ניירות ערך לחשבונם, בזמן שברשותו מידע כי אותם ניירות ערך יירכשו בהמשך על-ידי כלל ו/או גופים מוסדיים אחרים הפועלים באמצעותה. זמן קצר לאחר ביצוע הרכישות, החלו חשבונות כלל ו/או המוסדיים לבצע רכישות בהיקפים גדולים של ניירות ערך, דבר שהביא לעליית שער ניירות ערך.

לפי החשד, זמן קצר לאחר מכן הנחה לנצברג את שותפיו למכור את המניות שרכשו, וזאת בין היתר לחשבונות כלל והמוסדיים הפועלים באמצעותה - פעולה שהניבה רווח מובטח לחשבונותיהם.

עסקאות מתואמות

"החשודים, כיד אחת, ביצעו אלפי עסקאות מתואמות, בין חשבונות כלל ולקוחותיה המוסדיים לבין תשעה חשבונות פרטיים, שכולם שייכים למקורביו של לנצברג", כתבה רשות ניירות ערך בבקשת המעצר. "לפי ממצאי החקירה, פעלו החשודים בצוותא בחשבונות פרטיים ובחשבונות כלל בדפוס פעולה קבוע, המתאפיין לרוב ברכישת ניירות ערך במהלך המסחר ומכירתם תוך זמן קצר בשער גבוה יותר בעסקאות מתואמות לחשבונות כלל ו/או לקוחותיה המוסדיים".

לדברי רשות ניירות ערך, דפוס פעולה נוסף בו פעלו החשודים הוא רכישת ניירות הערך באמצעות החשבונות התרמיתיים במהלך המסחר מחשבונות כלל במחירים נמוכים, ובחלוף זמן קצר מכירתם במהלך המסחר במחירי שוק, והכול תוך השפעה על שערי ניירות ערך.

"על-פי ממצאי החקירה, דפוסי פעולה אלה הביאו ליצירת פערי שער מובנים ולגריפת רווחים מובטחים על חשבון כלל ועל חשבון לקוחותיה המוסדיים", נטען בבקשת המעצר.

עו"ד נוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגת את לנצברג, מסרה: "לנצברג משתף פעולה בחקירה באופן מלא כדי להזים את החשדות בעניינו. הוא משוכנע בחפותו ובכך שכל פעילותו הייתה לגיטימית ובהתאם לחוק. להערכתי, בסופו של תהליך הבירור יובהר כי אין בסיס לחשדות".

עו"ד גיל עשת, המייצג את לנגר מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר: "לנגר שיתף פעולה בחקירה כדי להפריך את החשדות. לא נפל דופי במעשיו. נמתין לתוצאות החקירה".

תגובת כלל פיננסים: "אנו מופתעים. אם נגרם נזק ללקוחות - נפצה אותם"

"זו הפתעה מוחלטת, לא היה שום סימן שיש בעיה. אנחנו מפקחים על הנוסטרו בזכוכית מגדלת. זה הדבר האחרון שהיינו צריכים עכשיו" - כך אמר היום (ג') ל"גלובס" גורם בכלל פיננסים, בעקבות החקירה המתנהלת נגד מנהל הנוסטרו של החברה בחשד להרצת מניות.

"כרגע אנחנו מדברים מתוך ניחוש, אין לנו אפשרות לשלוט על פעולות שנעשות דרך חשבון בחבר בורסה אחר, ולכן אנחנו לא יודעים מהן הפעולות שבוצעו. החשש הגדול הוא שלנו כרגע הוא מפגיעה בלקוחות".

גורם בחברה המעורה בנושא ציין היום כי "אם מה שפורסם נכון, אזי שמבחינת בית ההשקעות רואים זאת בחומרה, כשהחברה עצמה גם נפלה קורבן למעשיו של העובד החשוד לכאורה".

עוד מציינים בסביבת בית ההשקעות כי "אנו נגד התנהגות שכזו, שנוגדת את מה שאנו מאמינים בו, ונבער זאת. אם נגרם נזק ללקוחות, נפצה אותם. בכל מקרה - מה שקרה לא מסכן את החברה ויציבותה".

בבית ההשקעות לא יודעים הרבה מעבר למה שפורסם אמש ביוזמת רשות ניירות ערך, והופתעו לשמוע על הפרשה. בדיווח שהוציאה היום לבורסה הודיעה כלל פיננסים כי "למיטב ידיעת החברה, החקירה אינה כנגד החברה ו/או כנגד נושאי משרה בה".

לגופו של עניין, בסביבת בית ההשקעות יודעים כי מתנהלת חקירה נגד לנצברג, כאשר "מדובר ברווחים פרטיים של העובד", ו"המעשים המיוחסים לעובד, ככל שבוצעו, נעשו על דעת עצמו בלבד".

כמו כן הבהירה החברה כי "לנצברג פועל החל מיולי 2010 בחשבונות נוסטרו בלבד, הוא אינו חשוף לחשבונות לקוחות חברת הברוקראז', ואין לו הרשאה לפעול בחשבונות אלה. בחברת הברוקראז' ישנם נוהלי עבודה, לפיהם קיימת הפרדה מוחלטת בין פעילות הנוסטרו לבין פעילות הברוקראז' עבור לקוחות, כולל הפרדה פיזית ומיכונית, בהתאם לרגולציה בעניין".

מבית השקעות מוביל לכושל

כלל פיננסים הוא כאמור בית ההשקעות של קבוצת כלל ביטוח, שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר. בעבר דובר בבית ההשקעות המוביל בישראל, ואולם, לאורך השנים בית ההשקעות כלל פיננסים איבד גובה, ובעקבות מצב השוק והחלטות עסקיות שגויות ומינוף גבוה הפך לדוגמה לבית השקעות כושל.

בשנה האחרונה כלל ביטוח קיבלה החלטה אסטרטגית של יציאה מתחומים שאינם בליבת הפעילות שלה, ובמסגרת זו גם חיסול דה-פקטו של פעילויות בית ההשקעות, שסיים את שנת 2012 עם הפסד נקי של 127 מיליון שקל.

כך, בין היתר, הפעילות הבינלאומית של בית ההשקעות (טיטניום) נמכרה למנהליה, פעילויות קרנות הנאמנות וניהול התיקים נמכרו להראל, ההחזקה בכלל פיננסים נגזרים נמכרה גם כן, וחלקה של כלל פיננסים בשותפות הכושלת עם דן טהורי נמכרה לאחרון.

גם הפעילות המשמעותית האחרונה של בית ההשקעות - חבר הבורסה - לקראת מכירה ונמצאת על המדף.

בעבר בית ההשקעות כלל פיננסים הונפק לציבור על-פי שווי גבוה של כ-1.3 מיליארד שקל. כעבור כמה שנים הוא נמחק מהבורסה על-פי שווי נמוך משמעותית.

חקירות בעולם הפיננסים: פרשת פסגות ופרשת רונן אביגדור

בשנים האחרונות היו מספר פרשיות שהחלו בחקירת רשות ניירות ערך ושנגעו לעולם הפיננסים המקומי. פרשת פסגות התפוצצה לפני כ-3 שנים, לאחר ששני מנהלים בכירים בבית ההשקעות, דוד אדרי ושי בן-דוד, נעצרו בחשד להרצת אג"ח באמצעות חשבון הנוסטרו של החברה. לאחר מכן הפכו לחשודים גם מנכ"ל בית ההשקעות דאז, רועי ורמוס, והמנכ"ל דאז של החברה-הבת פסגות ניירות ערך, שי ירון. לפי שעה, הפרקליטות טרם החליטה על הנאשמים בפרשה.

פרשה נוספת נקשרה סביב שמו של רונן אביגדור, שהיה מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסיים. לפי החשד, אביגדור קיבל שוחד מסוחר ניירות ערך, שלכאורה שילם לו שוחד בתמורה לכך שרכש ממנו מניות דלות סחירות, באמצעות קרנות הנאמנות שניהל מטעם מנורה.

פרשות נוספות שהגיעו כבר לכדי הכרעה בבית המשפט: מידד דבש, לשעבר מנהל קרנות הנאמנות בחברת מגדל קרנות נאמנות, שהורשע אשתקד במסגרת הסדר טיעון, בביצוע שתי עבירות של שימוש במידע פנים, שמקורו באיש פנים; וירון גואטה, עובד לשעבר של בית ההשקעות יובנק, שהורשע אשתקד במסגרת הסדר טיעון בגניבה של כ-440 אלף שקל מכספי יובנק, באמצעות עסקאות סיבוביות ומתואמות.