המלכה מסוממת

נכון לפתיחת עונת הדיאמונד ליג 2013 יש 240 אתלטים ואתלטיות מ-52 מדינות שמושעים מפעילות בגלל שימוש בסמים; המסוממת הגדולה מכולן: הודו

המצוד אחרי ספורטאים שמשתמשים בסמים הגיע בסוף השבוע לנקודת שיא סטטיסטית. במקום החגיגיות של אירוע פתיחת העונה של תחרויות הדיאמונד ליג לעונת 2013 שיצאה לדרך בדוחא, התווספו לרשימת האתלטים המורחקים עוד כמה מהשמות המובילים בענף. ילנה ארזקובה (אצנית 800 ו-1,500 מ') ודריה פיסקליניקובה (זורקת דיסקוס) הרוסיות. גם האלופה האולימפית ב-1,500 מטר, אסלי אלפטקין מטורקיה, קיבלה הודעה על שלילת המדליה מלונדון והיא צפויה להרחקה לכל החיים בגלל שנתפסה בפעם השנייה על שימוש בסמים.

עד כמה המצב אצל "מלכת הספורט" גרוע אפשר לראות לפי בדיקה של "האינדפנדנט" הבריטי, שמצא כי נכון לפתיחת עונת הדיאמונד ליג 2013 יש לא פחות מ-240 אתלטים ואתלטיות מ-52 מדינות שמושעים נכון לעכשיו מפעילות בגלל שימוש בסמים.

המסוממות הגדולות: הודו, רוסיה, קניה, ארה"ב

מי שמובילה את רשימת המסוממים, די במפתיע, היא הודו, עם 51 אתלטים מושעים. אצל הודו הסיבה היא די מובנת: זהו חלק מרצון המאפיין אימפריות בהתהוות לצמצם פערים מיתר העולם תוך זמן קצר - כפי שקרה בסין בשנות האלפיים. בהודו לא בוחלים בשום אמצעים כדי לעמוד במטרה, ו-11 ספורטאים נתפסו על שימוש בסמים במהלך האליפות הלאומית של בתי הספר ב-2012. הטענה הגורפת של הספורטאים בהודו היא שכולם (או כמעט כולם) נפלו קורבן לדפוס פעולה שיטתי של מאמנים שהאביסו אותם בחומרים אסורים ללא ידיעתם.

המדינה מספר 2 בכל הנוגע להשעיות בגין שימוש בחומרים אסורים היא רוסיה, עם 38 אתלטים מושעים. מה ההסבר שם? מדיניות הבדיקות שהנהיגה המדינה שתארח השנה את אליפות העולם באתלטיקה, שמעדיפה הדחה של ספורטאים עכשיו על פני בושות במהלך המשחקים אצלה בבית. ולנטין באלאחניצ'יוב, נשיא התאחדות האתלטיקה ברוסיה, צוטט ב"אינדפנדנט": "החשבון הוא פשוט: ככל שבודקים יותר, ככה נתפסים יותר ספורטאים. אנחנו עושים יותר בדיקות סמים מכל מדינה אחרת בעולם. בשנה שעברה ביצענו 3,500 בדיקות סמים, והשנה אנחנו מתכננים 4,000 בדיקות".

עוד מדינה מסוממת חדשה היא קניה. האתלטים הקנייתים, שלאורך השנים תמיד זכו ליהנות מניקיון כמעט מוחלט שייחס את ההצלחות שלהם ל"כושר טבעי", ובכן גם הם כבר לא כאלו - קניה מדורגת במקום השלישי במדינות "המלוכלכות" עם 13 ספורטאים מושעים. ההסבר המקורי של הקנייתים? בעיות אסטמה קשות. לטענת הקנייתים אצל רוב האתלטים המקומיים התפיסות נגרמות בגלל שימוש בתרופות נגד קוצר נשימה.

במקום הרביעי מדורגת ארה"ב עם 12 אתלטים מושעים בגין סמים. בסך הכל 488 אתלטים אמריקאים נבדקו במהלך השנה שעברה, כאשר כל אחד מהספורטאים נבדק בממוצע 3.15 פעמים במהלך השנה. סטיית התקן: דטאן ריצנהיים, האצן למרחקים ארוכים (מקום 9 במרתון האולימפי בבייג'ין), שנבדק 21 פעמים במהלך 2012.

שתי סיבות עיקריות לגידול בכמות הספורטאים המושעים: הראשונה, ההחלטה של הוועד האולימפי ושל הסוכנות העולמית למניעת סמים בספורט לפתוח את המבחנות של בדיקות הסמים ההיסטוריות, שמוחזקות במעבדות שמונה שנים לאחור לפני שהן מושמדות. השיפור בטכניקות הבדיקה מאפשר לאתר את אותם סמים שעד לפני כמה שנים לא היו ניתנים לאיתור; השנייה, היא המעבר של המעבדות לבדיקות באמצעות "דרכון ביולוגי" (biological passport) שהוא למעשה רשימה של נתונים גנטיים של הספורטאי. כך ניתן לאתר כל שינוי קטן שחל בפרופיל ההורמונלי, ואין צורך לתפוס את החומר עצמו.