"סגירת 3 בתי המשפט לא תקטין את תקציב מערכת המשפט"

כך אומרים ל"גלובס" גורמים באוצר ■ בהצעת התוכנית הכלכלית של האוצר נכתב כי סגירת בתי המשפט בבית-שאן, עפולה ונהריה תחסוך 10 מיליון שקל בשנה

סגירת 3 בתי המשפט, שיוזם משרד האוצר במסגרת תקציב המדינה לשנים 2013-2014, לא תביא לקיצוץ בתקציב המדינה או להקטנת תקציב מערכת בתי המשפט - כך אומרים ל"גלובס" גורמים במשרד האוצר.

יצוין כי בהצעת התוכנית הכלכלית של משרד האוצר נכתב כי סגירת 3 בתי המשפט - בבית-שאן, בעפולה ובנהריה - תביא לחיסכון שנתי של 10 מיליון שקל.

באוצר טוענים כי ההצהרה הנוכחית עומדת בהתאמה לתוכנית המקורית שפורסמה. המטרה העומדת נגד עיניהם של גורמים באוצר היא ייעול ושיפור עבודת בתי המשפט, ולא רק בהכרח קיצוץ תקציבי ישיר.

מתברר כי סעיף זה מתבסס על הערכות מקסימליות, ומדובר בחיסכון ריאלי קטן בהרבה - שגם הוא לא יקוצץ מתקציב בתי המשפט, אלא יופנה, בתיאום בין משרד המשפטים להנהלת בתי המשפט, למטרה אחרת במסגרת תקציב בתי המשפט.

על-פי התוכנית הכלכלית שפירסם האוצר, ייסגרו 3 בתי משפט השלום בבית-שאן, בנהריה ובעפולה, עד סוף 2013. בתקציב מערכת בתי המשפט תבוצע "התאמה תקציבית" בעקבות סגירתם של 3 בתי המשפט, בתיאום עם אגף התקציבים באוצר.

בבית משפט השלום בבית-שאן מכהנת כיום שופטת אחת. גם בנהריה מכהנת שופטת אחת בלבד. בבית המשפט בעפולה מכהנות 3 שופטות. בכל מקרה אין כוונה לבטל את התקנים השיפוטיים המוצבים כיום לבתי משפט אלה, והם יועברו לבתי משפט שלום סמוכים, כגון עכו, חיפה, או נצרת.

בסוף השבוע פנה יו"ר ועד מחוז חיפה של לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי חכם, לשרת המשפטים, ציפי לבני, בבקשה שתימנע מסגירת בית המשפט בנהריה.

בלשכה אף מטילים ספק בכדאיות סגירת בתי המשפט, כפי שהציג אותה משרד האוצר, שלטענתו תביא לחיסכון של עד 10 מיליון שקל בשנה.

לדברי עו"ד חכם, "גם מבחינה כלכלית רחוקים הנתונים שפורטו בדברי ההסבר מלהיות מדויקים. היות והצוות המשפטי, השופטת, העוזר המשפטי והמזכירות המועסקים בבית משפט השלום בנהריה, ימשיכו להיות מועסקים וייאלצו להיקלט בבית משפט אחר, הרי שסגירתו עתידה לחסוך לכאורה תשלומים אך בגין שכר מאבטח אחד".

"בנוסף", כתב חכם, "בית המשפט בנהריה משרת את תושבי הפריפריה, אנשים קשיי-יום, קשישים, עולים חדשים, נתמכי סעד וכדומה. משמעותו של הקיצוץ הינה פגיעה ישירה נוספת בפריפריה ובאוכלוסייה המתגוררת בה.

"לא יעלה על הדעת שמדינה מתוקנת, הדואגת לאזרחיה, תסגור בתי משפט במקום להגדיל את מספרם ולפרוס אותם ברחבי הארץ - וודאי בפריפריה. האם יעלה על הדעת לסגור תחנות רכבת? היעלה על הדעת לסגור בתי-חולים?".