ירון זר: כמות הגז ב"כריש" - 0.9-1.5 טריליון רגל מעוקב

הציפיות ל"כריש" נעו בין 2 ל-3 טריליון רגל מעוקב ■ זר: "נחמד אך מאכזב ביחס לציפיות"

כמות הגז הפוטנציאלית ב"כריש" תנוע בין 0.9 ל-1.5 טריליון רגל מעוקב (TCF) - כך מעריך האנליסט ירון זר מכלל פיננסים בעקבות פרסום הממצאים הראשוניים מהקידוח.

דלק קידוחים ואבנר , השותפות הישראליות של נובל אנרג'י בקידוח כריש, הנמצא ברישיון אלון C, דיווחו הערב כי הקידוח, שהגיע לשכבת המטרה בעומק 4,790 מטרים העלה "סימני גז משמעותיים". כמויות הגז במאגר ייוודעו רק עם פרסום דו"ח משאבים בעוד מספר שבועות אך הנתון שמשך את עיני הפרשנים היה שעובי השכבות המכילות גז (נטו) מגיע ל-60 מטרים בלבד, כשהציפיות היו לשכבה בעובי 94 מטרים.

האנליסט ירון זר מכלל פיננסים העריך הערב על-סמך נתון זה כי במידה ושאר הפרמטרים לא ישתנו בדוח המשאבים, תנוע כמות הגז במאגר כריש בין 0.9 ל-1.5 טריליון רגל מעוקב (TCF), גודל שאותו הגדיר "נחמד אך מאכזב ביחס לציפיות. עם זאת מדובר בתוספת חשובה למשק הגז של ישראל ובחדשות חיוביות". הציפיות המוקדמות לגבי כריש נעו בין 2 ל-3 TCF.

במונחי BCM (מיליארד מ"ק) הערכת זר מדברת על כמות של 25 עד 42 BCM. הסיבה לטווח בהערכה של זר היא שלא ניתן להבין האם ההודעה שפורסמה הערב מתייחסת לשתי המטרות שנקדחו בפרוספקט כריש או רק למטרה אחת.

גודלו של המאגר הוא בעל משמעות רבה משום שהוא עשוי להוות שיקול חשוב בהחלטה שתקבל הממשלה בקרוב האם לאשר את המלצות וועדת צמח בנושא ייצוא גז או לשנותן. הוועדה קבעה באוגוסט 2012 כי ניתן יהיה לייצא עד 500 מיליארד מטרים מעוקבים (BCM) גז טבעי על-סמך הנחה כי בקידוחים שהיו מתוכננים לאחר פרסום הדו"ח תתגלה כמות גז נוספת בהיקף 150 BCM על הכמות שנמצאה בידי ישראל בעת פרסום הדו"ח.

ואולם באף אחד מהקידוחים שנערכו מאז צמח ועד היום לא התגלו כמויות גז משמעותיות וגברו הקולות הקוראים לצמצם את כמות הגז שתאושר לייצוא. לאחרונה פורסם עדכון לגודלו של מאגר לווייתן והתווספו לו 2 TCF (שהם כ-56 BCM) אך עדיין חסרים כ-100 BCM להשלמת הכמויות שעליהן התבססה וועדת צמח. על רקע זה היו בשוק ציפיות גבוהות מהקידוח בכריש.

כמות גז נוספת בהיקף לא גדול צפויה להתגלות בקידוח ברישיון "שמן" ובעתיד הרחוק יותר עשויים להתגלות מאגרי גז נוספים בקידוחים ברישיונות "נטע", "רועי" "אריה", "עוז" וכן בשני רישיונות "דניאל".